Lokomotiva řady 720 je 4nápravová dieselová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu. Její staré označení jest T 435.0. Získala přezdívku Hektor.
První prototyp byl dodán už v roce 1953 a měl původně mít označení T 434.0, nicméně označení pro nedodržení nápravové hmotnosti bylo nakonec T 436.0. Nicméně nová lokomotiva byla hodně poruchová a náročná na údržbu. Bylo jich vyrobeno jen osm a vývoj byl zastaven.
Proto konstruktéři zasedli opět k prknům a povedlo se jim vytvořit lokomotivu, která byla konstrukčně vyspělejší a také o tunu na nápravu lehčí. Proto dostala označení T 435.0. Její prototypy byly dodány roku 1958. Lokomotivy byly exportovány i do SSSR, NDR, Albánie a Iráku.
Lokomotivy řady 720 (T 435.0) jsou koncipovány pro středně těžkou posunovací služby a vozbu manipulačních vlaků. Byly zastoupeny téměř ve všech depech ČSD. A díky spolehlivému provozu a nenáročné údržbě se ve službě udržely velmi dlouho.
Lokomotiva řady 720 je konstruována jako kapotová se zúženou, ale zvýšenou dlouhou kapotou. K zadnímu konci kapoty přiléhá kabina strojvedoucího, přístupná jedněmi dveřmi z příčné plošiny na konci lokomotivy a dalšími dveřmi z podélného ochozu. Na předku lokomotivy je také plošina pro posunovače se zábradlím a schůdky.
Pod čelníky rámu jsou uchycena mohutná smetadla (typická pro tuto lokomotivu). Skříň je zhotovena ze svařovaných ocelových plátů. Je konstruována s ohledem na co nejsnadnější přístup ke všem částem strojního vybavení.
V kabině strojvedoucího jsou zřízena dvě stanoviště strojvedoucího – hlavní a pomocné. Pomocné je využíváno pouze při posunu a obsahuje pouze řídící kontrolér, kohout přímočinné brzdy a ovládání houkačky a pískování.
Lokomotivní rám je pomocí dvou rámových toren s otočnými čepy uložen na dvou celosvařovaných hnacích dvounápravových podvozcích. V každém podvozku jsou dva trakční motory. Podvozky jsou odpružené listovými pružinami.
V přední části kapoty je chlazení, kompresor a vzduchojem. Za nimi následuje motorgenerátor, jež se sestává z dieselového motoru, hlavního a pomocného generátoru.
Motor je typu ČKD 6 S 310 DR a je to 4taktní pomaluběžný motor s šesti válci v řadě. Jedná se o velkoobjemový motor ve stojatém uspořádání. Rozvody ventilů jsou typu OHV, motor má přímé vstřikování, je vodou chlazený a bez turba. Výkon motoru je řazen v 9 otáčkových stupních otočnou pákou. Palivová nádrž je pod lokomotivním rámem. Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, samočinnou tlakovou a přímočinnou brzdou.
Trakční (hlavní) generátor je stejnosměrný 8pólový stroj typu 86/38×8 s cizím buzením a vlastní ventilací. Tento generátor vyrábí proud pro trakční motory typu TM 43/37×4, což jsou stejnosměrné sériové 4pólové elektromotory s cizí ventilací. Za hlavním generátorem je pomocný generátor, který vyrábí proud pro dobíjení baterie a napájení palubní sítě. Regulaci elektrického přenosu výkonu zajišťuje diferenciální budič.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 92 54 2 720 xxx-x |
Výrobce | ČKD Praha |
Rok výroby | 1958 – 1963 |
Vyrobeno ks | 150 – pro ČSD |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová podvozková kapotová univerzální lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Přenos výkonu | elektrický stejnosměrný |
Trakce | nezávislá s elektrickým přenosem |
Délka přes nárazníky | 12440 mm |
Délka rámu | 11200 mm |
Výška | 4000 mm |
Šířka | 3000 mm |
Rozvor podvozku | 2400 mm |
Minimální poloměr oblouku | 70 m |
Regulace výkonu | diferenciální budič |
Služební hmotnost | 60 t / 61* t |
Typ spalovacího motoru | ČKD 6 S 310 DR |
Velikost palivové nádrže | 2400 l / 2000* l (1500 l) |
Trvalý výkon motoru | 551 kW |
Maximální tažná síla | 160 kN |
Maximální rychlost | 60 km/h |
720 (prototypy) | |
*) další série |