Lokomotiva řady 730

14 Pro

Lokomotiva řady 730 je 4nápravová dieselová kapotová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu. Její původní označení je T 457.0, získala přezdívku Ponorka.

Kolem roku 1985 končily plánovanou životnost lokomotivní řady 710, 720, 721 a 735. Bylo tedy nutné je nahradit novějšími typy lokomotiv s podobnými parametry a určením. Prototyp řady T 457.0 (730) byl vyroben v ČKD Praha v roce 1978. Se sériovou výrobou se začalo v roce 1985.

Lokomotiva řady 730 je navržena pro středně těžký staniční posun a lehkou traťovou službu. Předností těchto lokomotiv jsou vynikající trakční vlastnosti, tím mohly tyto lokomotivy nahradit i staré 6nápravové posunovací lokomotivy. V traťové službě už jejich výkon tak žhavý nebyl, kvůli poklesu výkonosti v rychlostech nad 40km/h.

Lokomotiva je kapotová se dvěma sníženými a zúženými kapotami. Mezi nimi je kabina strojvedoucího. Kabina disponuje mohutnými stínidly, jež jsou součástí zalomené střechy. Do kabiny vedou z každé strany jedny dveře, které jsou přístupné po žebříku. Uvnitř kabiny jsou diagonálně umístěny dva řídící pulty. V kabině je také lednice a umyvadlo.

Po obvodu obou kapot jsou ochozy se zapuštěnými schůdky a zábradlím, na čelech lokomotivy jsou sklopné můstky pro přechod mezi spřaženými lokomotivami. Pod čelníky rámu jsou jednodílné sněhové pluhy.

Rám je přes 8 gumových silent bloků uložen na dvou dvounápravových trakčních podvozcích. Ty jsou s rámem spojeny pomocí otočných čepů. Dvojkolí jsou v podvozcích uložena v kyvných ramenech, ta jsou odpružena vinutými pružinami s hydraulickými tlumiči. V každém podvozku jsou uloženy 2 trakční motory.

Pod delší přední kapotou je umístěn spalovací motor ČKD K 6 S 230 DR s trakčním alternátorem. Spalovací motor je naftový 4taktní stojatý řadový šestiválec s vodním chlazením, přeplňováním, přímým vstřikem a rozvodem OHV. Výfukové potrubí vede mezi čelními okny kabiny strojvedoucího na střechu. Otáčky motoru jsou řízeny plynule. Lokomotiva má ruční brzdu, samočinnou tlakovou brzdu (DAKO DK-GP) a přímočinnou brzdu.

Trakční alternátor je typu TA 604. Což je střídavý 3fázový stroj. Proud je na výstupu usměrněn v trakčním usměrňovači (z křemíkových diod). Přes usměrňovač jsou napájeny 4 trakční motory typu TE 015 C. Ty jsou zapojené paralelně. Jedná se o stejnosměrné sériové elektromotory se 4 póly.

Regulace výkonu je řízena elektronickým centrálním regulátorem.

Technické údaje
Mezinárodní označení92 54 2 730 xxx-x
Výrobce ČKD Praha
Rok výroby1978 – 1989
Vyrobeno ks60
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová kapotová posunovací lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Přenos výkonuelektrický střídavě-stejnosměrný
Trakcenezávislá s elektrickým přenosem
Délka přes nárazníky13980 mm
Délka rámu12700 mm
Výška4250 mm
Rozvor podvozku2400 mm
Vzdálenost otočných čepů7200 mm
Minimální poloměr oblouku100 m
Regulace výkonuelektronický regulátor
Služební hmotnost69,5 t
Typ spalovacího motoruČKD K 6 S 230 DR
Objem motoru64,75 l
Velikost palivové nádrže4000 l
Trvalý výkon motoru600 kW
Maximální tažná síla165 kN
Maximální rychlost80 km/h
Michal Šika (BastlerCZ)