Lokomotiva řady 730 je 4nápravová dieselová kapotová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu. Její původní označení je T 457.0, získala přezdívku Ponorka.
Kolem roku 1985 končily plánovanou životnost lokomotivní řady 710, 720, 721 a 735. Bylo tedy nutné je nahradit novějšími typy lokomotiv s podobnými parametry a určením. Prototyp řady T 457.0 (730) byl vyroben v ČKD Praha v roce 1978. Se sériovou výrobou se začalo v roce 1985.
Lokomotiva řady 730 je navržena pro středně těžký staniční posun a lehkou traťovou službu. Předností těchto lokomotiv jsou vynikající trakční vlastnosti, tím mohly tyto lokomotivy nahradit i staré 6nápravové posunovací lokomotivy. V traťové službě už jejich výkon tak žhavý nebyl, kvůli poklesu výkonosti v rychlostech nad 40km/h.
Lokomotiva je kapotová se dvěma sníženými a zúženými kapotami. Mezi nimi je kabina strojvedoucího. Kabina disponuje mohutnými stínidly, jež jsou součástí zalomené střechy. Do kabiny vedou z každé strany jedny dveře, které jsou přístupné po žebříku. Uvnitř kabiny jsou diagonálně umístěny dva řídící pulty. V kabině je také lednice a umyvadlo.
Po obvodu obou kapot jsou ochozy se zapuštěnými schůdky a zábradlím, na čelech lokomotivy jsou sklopné můstky pro přechod mezi spřaženými lokomotivami. Pod čelníky rámu jsou jednodílné sněhové pluhy.
Rám je přes 8 gumových silent bloků uložen na dvou dvounápravových trakčních podvozcích. Ty jsou s rámem spojeny pomocí otočných čepů. Dvojkolí jsou v podvozcích uložena v kyvných ramenech, ta jsou odpružena vinutými pružinami s hydraulickými tlumiči. V každém podvozku jsou uloženy 2 trakční motory.
Pod delší přední kapotou je umístěn spalovací motor ČKD K 6 S 230 DR s trakčním alternátorem. Spalovací motor je naftový 4taktní stojatý řadový šestiválec s vodním chlazením, přeplňováním, přímým vstřikem a rozvodem OHV. Výfukové potrubí vede mezi čelními okny kabiny strojvedoucího na střechu. Otáčky motoru jsou řízeny plynule. Lokomotiva má ruční brzdu, samočinnou tlakovou brzdu (DAKO DK-GP) a přímočinnou brzdu.
Trakční alternátor je typu TA 604. Což je střídavý 3fázový stroj. Proud je na výstupu usměrněn v trakčním usměrňovači (z křemíkových diod). Přes usměrňovač jsou napájeny 4 trakční motory typu TE 015 C. Ty jsou zapojené paralelně. Jedná se o stejnosměrné sériové elektromotory se 4 póly.
Regulace výkonu je řízena elektronickým centrálním regulátorem.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 92 54 2 730 xxx-x |
Výrobce | ČKD Praha |
Rok výroby | 1978 – 1989 |
Vyrobeno ks | 60 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová kapotová posunovací lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Přenos výkonu | elektrický střídavě-stejnosměrný |
Trakce | nezávislá s elektrickým přenosem |
Délka přes nárazníky | 13980 mm |
Délka rámu | 12700 mm |
Výška | 4250 mm |
Rozvor podvozku | 2400 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 7200 mm |
Minimální poloměr oblouku | 100 m |
Regulace výkonu | elektronický regulátor |
Služební hmotnost | 69,5 t |
Typ spalovacího motoru | ČKD K 6 S 230 DR |
Objem motoru | 64,75 l |
Velikost palivové nádrže | 4000 l |
Trvalý výkon motoru | 600 kW |
Maximální tažná síla | 165 kN |
Maximální rychlost | 80 km/h |