Lokomotiva řady 263

Lokomotiva řady 263 je jednosystémová univerzální lokomotiva na střídavý proud. Její staré označení je S 499.2. Přezdívá se jí Princezna.

Jedná se v podstatě o 2 prototypy lokomotivy II.generace, které vyrobila Škoda Plzeň v roce 1984 pod továrním označením Škoda 70E. V roce 1988 bylo vyrobeno dalších 10 kusů, které byly dodány do depa v Bratislavě a po rozdělení ČSFR v Česku zůstaly pouze 2 prototypy, které jsou v Brně.

Mechanická část lokomotiv řady 263 je unifikována s ostatními lokomotivami II.generace.

Jedná se o skříňovou lokomotivu se dvěma klimatizovanými koncovými stanovišti strojvedoucího a centrální strojovnou. Stanoviště jsou přístupná dveřmi z obou stran skříně.

Bočnice skříně jsou signované. Na jedné straně jsou žaluzie, na druhé 4 hranatá okna (2 prostřední lze otevřít).

Rám skříně je pomocí čepů spřažen se dvěma dvounápravovými podvozky s dvoustupňovým odpružením. Primární odpružení je provedeno vinutými ocelovými pružinami se svislými hydraulickými tlumiči. Sekundární odpružení zajišťují také vinuté ocelové pružiny, doplněné svislými a příčnými hydraulickými tlumiči.

Brzdná soustava se skládá z ruční brzdy, samočinné tlakové brzdy, přímočinné brzdy a elektrodynamické brzdy.

Elektřina je z troleje odebírána dvěma polopantografy. Trakční transformátor je typu EL 5979-51 a je zavěšen pod rámem lokomotivy mezi podvozky. Regulace výkonu se provádí tyristorovým řízením v pulsních měničích. Každý motor má vlastní pulsní měnič. Trakční motory jsou stejnosměrné šestipólové s cizím buzením a kompenzačním vinutím.

Technické údaje
Mezinárodní označení91 54 7 263 xxx-x
VýrobceŠkoda Plzeň
Tovární označení70 E 0 (70 E 1)
Rok výroby1984 (1988)
Vyrobeno ks2 (10)
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová skříňová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Trakcestřídavá elektrická
Trakční systém25 kV ~ 50 Hz
Regulace výkonutyristorová
Délka přes nárazníky16800 mm
Délka skříně15500 mm
Šířka2940 mm
Výška se staženými sběrači4640 mm (4625 mm)
Pevný rozvor3200 mm
Celkový rozvor---
Vzdálenost otočných čepů8300 mm
Minimální poloměr oblouku120 m
Služební hmotnost84,2 t
Max.hmotnost na nápravu21,5 t
Trvalý výkon3060 kW
Trvalá tažná síla182 kN (176 kN)
Maximální tažná síla285 kN (300 kN)
Maximální rychlost120 km/h
Údaje v závorce platí pro sériovou výrobu – stroje 263.003-012 jezdící na Slovensku
Michal Šika - OK1MSI