Lokomotiva řady 724.7 je 4nápravová kapotová motorová posunovací lokomotiva. Určená pro velké průmyslové podniky.
Za zrodem řady 724 stála potřeba nových lokomotiv pro průmyslové vlečky velkých podniků. Průmyslové lokomotivy řady T 448.0 (740) byly příliš energeticky náročné a měly již zastaralou koncepci se špatným výhledem z kabiny stojvedoucího. Původně se uvažovalo o pouhé rekonstrukci lokomotiv řady 740.
Začalo se v roce 1997 s lokomotivou 740.635. Ta dostala nový motor, kapotáž a byla přeznačena na 744.701. Stala se základem pozdější řady 724. Prototypová lokomotiva 724.701 byla dodána v roce 1998.
Lokomotivy řady 724 jsou určeny pro středně těžkou posunovací a traťovou službu na vlečkách v areálech velkých průmyslových podniků. Oproti řadě 740 se vyznačují nižší spotřebou a hlučností. Dále jsou lépe vybavené a poskytují mnohem lepší výhled.
Lokomotiva je koncipována jako rámová, se dvěma sníženými a zúženými kapotami. Mezi nimi se pak nachází kabina strojvedoucího se dvěma diagonálními řídícími pulty. Je situována blíže k zadnímu konci lokomotivy. Kabina je přístupná dveřmi z ochozů lokomotivy a je vybaveno tropiko střechou.
Hlavní rám byl repasován a modifikován, podvozky, palivová nádrž a hlavní vzduchojemy zůstaly ale původní. Pomocí otočných čepů jsou k hlavnímu rámu připojeny dva dvounápravové podvozky s dvojkolími na kyvných ramenech. Ta jsou odpružena vinutými pružinami s hydraulickými tlumiči. Rám je na podvozcích uložen na silentblocích.
V každém podvozku jsou dva trakční tlapové motory. V přední části přední (delší) kapoty je umístěna vzduchotechnika, za ní pak baterie a následuje motorgenerátor. Ten se skládá z chladiče, spalovacího motoru a trakčního alternátoru. Spalovací motor je naftový 12válec s válci do V a přímým vstřikem paliva.
Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO BSE), přímočinnou brzdou (DAKO BPE) a elektrodynamickou brzdou.
Použitý trakční alternátor Siemens 1FC2-454 je 3fázový stroj, který po usměrnění proudu napájí 4 původní stejnosměrné 4pólové trakční motory. Pro regulaci výkonu spalovacího motoru je použit elektronický regulátor NES.
U lokomotivy 724.701 je za trakčním alternátorem umístěn ještě alternátor pomocných pohonů, u následně vyrobených lokomotiv je tento pomocný alternátor nahrazen stejnosměrným generátorem a hydraulickým čerpadlem pro pohon kompresoru.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 724.7 |
Výrobce | ČMKS |
Rok výroby | od 1998 |
Vyrobeno ks | 13 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová podvozková kapotová posunovací lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Přenos výkonu | elektrický střídavě-stejnosměrný |
Trakce | nezávislá s elektrickým přenosem |
Délka přes nárazníky | 13820 mm |
Délka rámu | 12420 mm |
Rozvor podvozku | 2400 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 6700 mm |
Minimální poloměr oblouku | 80 m |
Regulace výkonu | elektronický regulátor |
Služební hmotnost | 72 t |
Typ spalovacího motoru | Caterpillar 3412 B DI-TA |
Objem motoru | 163,2 l |
Velikost palivové nádrže | 4000 l |
Trvalý výkon motoru | 627 kW |
Maximální tažná síla | 204 kN |
Maximální rychlost | 80 km/h |