Lokomotiva řady 169

Lokomotiva řady 169 byla prototypová elektrická stejnosměrná lokomotiva. Vyroben byl jediný kus. Staré označení bylo E 499.5 a získala přezdívku Asynchron.

Vyrobila ji Škoda Plzeň v roce 1987, tovární označení bylo Škoda 85E. Měla se stát základem pro lokomotivy III.generace, k jejichž výrobě nakonec nedošlo.

Jednalo se o lokomotivy s asynchronními (odtud přezdívka) trakčními motory s pulzní regulací výkonu. Po roce 1989 byl ale vývoj ukončen, hlavně z důvody cen součástek a importu nových technologií.

Lokomotiva řady 169 má skříňové uspořádání se dvěma koncovými stanovišti strojvedoucího. Ty jsou přístupná z levé strany. Mezi nimi se nachází strojovna s novým zářivkovým osvětlením.

Rám lokomotivy je spřažen dvěma otočnými čepy s dvounápravovými hnacími podvozky. Ty mají dvoustupňové odpružení.

Lokomotiva má k dispozici 2 typy podvozků. První typ má v sobě dva pomaluběžné motory, které pohánějí nápravy přímo přes spojku.

Druhý typ podvozku je s rychloběžnými motory, jež dvoukolí pohánějí přes kloubový hřídel.

Primární i sekundární odpružení je zajištěno vinutými ocelovými pružinami s hydraulickými tlumiči v příčném i svislém směru.

Brzdový systém lokomotivy je složen z ruční brzdy, samočinné tlakové, přímočinné a elektrodynamické brzdy.

Lokomotivu pohánějí 4 trakční střídavé asynchronní motory s kotvou nakrátko a s cizí ventilací. V rámci podvozku jsou řazeny paralelně. Napájeny jsou přes proudový střídač (po roce 1989 ale začaly být upřednostňovány napěťové střídače).

V současné době je torzo lokomotivy v areálu plzeňské Škodovky.

Technické údaje
Mezinárodní označení91 54 7 196 xxx-x
VýrobceŠkoda Plzeň
Tovární označení85 E 0
Rok výroby1987
Vyrobeno ks1
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová skříňová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Trakcestejnosměrná elektrická
Trakční systém3 kV =
Regulace výkonupulzní
Délka přes nárazníky18000mm
Délka skříně16700 mm
Šířka2940 mm
Výška se staženými sběrači4555 mm
Pevný rozvor2500 mm
Celkový rozvor11200 mm
Vzdálenost otočných čepů8700 mm
Minimální poloměr oblouku120 m
Služební hmotnost80,8 t (75 t)
Max.hmotnost na nápravu20,2 t (18,75 t)
Trvalý výkon2600 kW (3200 kW)
Trvalá tažná síla132 kN (179 kN)
Maximální tažná síla221 kN (230 kN)
Maximální rychlost120 km/h
Údaje v závorkách platí pro lokomotivu s rychloběžnými motory
Michal Šika - Kutilův zápisník