Lokomotiva řady 169 byla prototypová elektrická stejnosměrná lokomotiva. Vyroben byl jediný kus. Staré označení bylo E 499.5 a získala přezdívku Asynchron.
Vyrobila ji Škoda Plzeň v roce 1987, tovární označení bylo Škoda 85E. Měla se stát základem pro lokomotivy III.generace, k jejichž výrobě nakonec nedošlo.
Jednalo se o lokomotivy s asynchronními (odtud přezdívka) trakčními motory s pulzní regulací výkonu. Po roce 1989 byl ale vývoj ukončen, hlavně z důvody cen součástek a importu nových technologií.
Lokomotiva řady 169 má skříňové uspořádání se dvěma koncovými stanovišti strojvedoucího. Ty jsou přístupná z levé strany. Mezi nimi se nachází strojovna s novým zářivkovým osvětlením.
Rám lokomotivy je spřažen dvěma otočnými čepy s dvounápravovými hnacími podvozky. Ty mají dvoustupňové odpružení.
Lokomotiva má k dispozici 2 typy podvozků. První typ má v sobě dva pomaluběžné motory, které pohánějí nápravy přímo přes spojku.
Druhý typ podvozku je s rychloběžnými motory, jež dvoukolí pohánějí přes kloubový hřídel.
Primární i sekundární odpružení je zajištěno vinutými ocelovými pružinami s hydraulickými tlumiči v příčném i svislém směru.
Brzdový systém lokomotivy je složen z ruční brzdy, samočinné tlakové, přímočinné a elektrodynamické brzdy.
Lokomotivu pohánějí 4 trakční střídavé asynchronní motory s kotvou nakrátko a s cizí ventilací. V rámci podvozku jsou řazeny paralelně. Napájeny jsou přes proudový střídač (po roce 1989 ale začaly být upřednostňovány napěťové střídače).
V současné době je torzo lokomotivy v areálu plzeňské Škodovky.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 91 54 7 196 xxx-x |
Výrobce | Škoda Plzeň |
Tovární označení | 85 E 0 |
Rok výroby | 1987 |
Vyrobeno ks | 1 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová skříňová univerzální lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Trakce | stejnosměrná elektrická |
Trakční systém | 3 kV = |
Regulace výkonu | pulzní |
Délka přes nárazníky | 18000mm |
Délka skříně | 16700 mm |
Šířka | 2940 mm |
Výška se staženými sběrači | 4555 mm |
Pevný rozvor | 2500 mm |
Celkový rozvor | 11200 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 8700 mm |
Minimální poloměr oblouku | 120 m |
Služební hmotnost | 80,8 t (75 t) |
Max.hmotnost na nápravu | 20,2 t (18,75 t) |
Trvalý výkon | 2600 kW (3200 kW) |
Trvalá tažná síla | 132 kN (179 kN) |
Maximální tažná síla | 221 kN (230 kN) |
Maximální rychlost | 120 km/h |
Údaje v závorkách platí pro lokomotivu s rychloběžnými motory |