Lokomotiva řady 715

1 Kvě

Lokomotiva řady 715 je 4nápravová motorová kapotová ozubnicová lokomotiva. Její původní označení je T 426.0. Během let své služby získaly tyto mašinky přezdívku Rakušanka.

Lokomotivy řady 715 jsou ozubnicové a tak byly vyrobené pro ozubnicové tratě Tanvald – Kořenov a Pohronská Polhora – Tisovec. Pro ČSD je vyrobila rakouská firma Simmering-Graz-Pauker (SGP Wien) – odtud vznikla přezdívka Rakušanka.

Lokomotivy byly určeny pro smíšený provoz na zmíněných ozubnicových tratích, nicméně byly ale příliš složité a konstrukční odlišnost oproti čs lokomotivám způsobovala také problémy. Proto byly postupně nahrazeny.

Lokomotiva řady 715 je koncipována jako kapotová se dvěma sníženými kapotami, mezi nimiž je věžová kabina strojvedoucího. V ní jsou dva diagonálně umístěné řídící pulty a kabina je přístupná dveřmi z obou stran.

Lokomotiva je rámová se čtyřmi dvojkolími a ozubnicovým strojem, který je umístěn uprostřed pod kabinou strojvedoucího. Pod delší kapotou je umístěn dvanáctiválcový motor SGP T 12 B, jeho otáčky jsou řízeny v šesti stupních. Lokomotiva je osazena dvěma hydrodynamickými převodovkami Voith. Jedna z nich je pro adhezní provoz a druhá pro ozubnicový stroj. Převodovka pro adhezní provoz pohání všechna 4 dvojkolí a to ojnicemi (jako u parních lokomotiv). Pod zadní kratší kapotou je parní generátor Clayton pro vytápění osobních vlaků.

Lokomotiva je vybavenou ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou, přímočinnou brzdou a hydrodynamickou brzdou.

Technické údaje
Mezinárodní označení92 54 2 715 xxx-x
VýrobceSGP Wien
Rok výroby1961
Vyrobeno ks4
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová kapotová ozubnicová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezduD
Přenos výkonuhydrodynamický
Trakcenezávislá s hydraulickým přenosem výkonu
Délka přes nárazníky12140 mm
Délka rámu10900 mm
Rozvor náprav1500 + 2900 + 1500 mm
Minimální poloměr oblouku100 m
Regulace výkonuvýkonnostní regulátor
Služební hmotnost62,8 t
Typ spalovacího motoruSGP T 12 B
Objem spalovacího motoru74,8 l
Velikost palivové nádrže1500 l
Trvalý výkon motoru809 kW
Maximální rychlost na ozubnici20 km/h
Maximální rychlost50 km/h
Michal Šika - Kutilův zápisník