Lokomotiva řady 715 je 4nápravová motorová kapotová ozubnicová lokomotiva. Její původní označení je T 426.0. Během let své služby získaly tyto mašinky přezdívku Rakušanka.
Lokomotivy řady 715 jsou ozubnicové a tak byly vyrobené pro ozubnicové tratě Tanvald – Kořenov a Pohronská Polhora – Tisovec. Pro ČSD je vyrobila rakouská firma Simmering-Graz-Pauker (SGP Wien) – odtud vznikla přezdívka Rakušanka.
Lokomotivy byly určeny pro smíšený provoz na zmíněných ozubnicových tratích, nicméně byly ale příliš složité a konstrukční odlišnost oproti čs lokomotivám způsobovala také problémy. Proto byly postupně nahrazeny.
Lokomotiva řady 715 je koncipována jako kapotová se dvěma sníženými kapotami, mezi nimiž je věžová kabina strojvedoucího. V ní jsou dva diagonálně umístěné řídící pulty a kabina je přístupná dveřmi z obou stran.
Lokomotiva je rámová se čtyřmi dvojkolími a ozubnicovým strojem, který je umístěn uprostřed pod kabinou strojvedoucího. Pod delší kapotou je umístěn dvanáctiválcový motor SGP T 12 B, jeho otáčky jsou řízeny v šesti stupních. Lokomotiva je osazena dvěma hydrodynamickými převodovkami Voith. Jedna z nich je pro adhezní provoz a druhá pro ozubnicový stroj. Převodovka pro adhezní provoz pohání všechna 4 dvojkolí a to ojnicemi (jako u parních lokomotiv). Pod zadní kratší kapotou je parní generátor Clayton pro vytápění osobních vlaků.
Lokomotiva je vybavenou ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou, přímočinnou brzdou a hydrodynamickou brzdou.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 92 54 2 715 xxx-x |
Výrobce | SGP Wien |
Rok výroby | 1961 |
Vyrobeno ks | 4 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová kapotová ozubnicová univerzální lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | D |
Přenos výkonu | hydrodynamický |
Trakce | nezávislá s hydraulickým přenosem výkonu |
Délka přes nárazníky | 12140 mm |
Délka rámu | 10900 mm |
Rozvor náprav | 1500 + 2900 + 1500 mm |
Minimální poloměr oblouku | 100 m |
Regulace výkonu | výkonnostní regulátor |
Služební hmotnost | 62,8 t |
Typ spalovacího motoru | SGP T 12 B |
Objem spalovacího motoru | 74,8 l |
Velikost palivové nádrže | 1500 l |
Trvalý výkon motoru | 809 kW |
Maximální rychlost na ozubnici | 20 km/h |
Maximální rychlost | 50 km/h |