Lokomotiva řady 752

Lokomotiva řady 752 je motorová 4nápravová skříňová univerzální lokomotiva. Vznikla přestavbou lokomotivy řady 753 a její přezdívka je Brejlovec nebo také Bertovec.

A máme tu další verzi Brejlovce, jedné z nejhezčích mašinek na světě vůbec.

Lokomotiva řady 752 vznikla v roce 1992 přestavbou lokomotivy 753.155-1. Lokomotiva dostala nový spalovací motor shodný s lokomotivami řady 770. Motor však byl nastaven na vyšší výkon. Lokomotiva kromě výměny motory prodělala ještě řadu dalších změn jak v mechanické, tak i v elektrické části.

ČD plánovaly označit lokomotivu řadou 752, ta ale byla obsazena verzí řady 751, která neměla parogenerátor. Proto byly původní lokomotivy řady 752 přeznačeny na řadu 751.3 a tím došlo k uvolnění číslování 752.

První zrekonstruovaný stroj dostal označení 752.001-8. Následně začaly práce na rekonstrukci dalšího stroje (původně 753.172-6), v roce 1997 ale došlo k zastavení prací a rekonstrukce nebyla nikdy dokončena a lokomotiva byla v roce 2002 společností ČMKS použita jako základ pro řadu 753.7 pro italskou firmu FNM.

Lokomotiva řady 752 je skříňová podvozková lokomotiva se dvěma kabinami strojvedoucího v čelech lokomotivy. Mezi nimi je strojovna. Kabiny strojvedoucího jsou oboustranně přístupné. Jsou odhlučněny a osazeny novými řídícími pulty. Dále v nich jsou nové sedačky, vytápění a osvětlení. Nové pulty mají jízdní a směrové kontroléry v pákovém provedení a analogové budíky měřicích přístrojů jsou nahrazeny jedním monitorem. Kabiny jsou na hlavním rámu uloženy odpruženě a jsou laminátové.

Vnitřní uspořádání strojovny je shodné jako u řady 753/750. Lokomotivní skříň sedí na zesíleném lokomotivním rámu. Kostra lokomotivní skříně je svařovaná z profilů a je pokryta ocelovými plechy, které jsou vyztuženy prolisy ve spodní části. V horní části obou bočnic je šest kruhových oken, k zadní kabině strojvedoucího přiléhají žaluzie ventilace. Střecha se skládá ze 3 demontovatelných částí. Prostřední částí střechy procházejí 2 výfuky a po stranách této části jsou ventilační průduchy.

Hlavní rám sedí na dvou hnacích podvozcích pomocí pryžo-kovových sloupků. Rám je s podvozky spojen pomocí otočných čepů. V každém rámu jsou dvě dvojkolí, v kyvných ramenech, která jsou odpružena vinutými pružinami s hydraulickými tlumiči. V každém podvozku jsou pak dva trakční tlapové motory.

Původní spalovací motor byl nahrazen motorem typu ČKD K 6 S 310 DR, ten je ale nastaven tak aby podával vyšší výkon. Jedná se o naftový 4taktní nízko otáčkový řadový šestiválec v uspořádání nastojato. Motor má OHV rozvod, přímé vstřikování a je chlazen vodou. Je přeplňován turbodmychadlem typu PDH 50 V.

Lokomotiva je vybavena ruční zajišťovací brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO DK-GP) a přímočinnou brzdou.

Trakční generátor byl nahrazen repasovaným generátorem z lokomotivy řady 770, který byl nově označen jako typ TD 813. Je to stejnosměrné cize buzené dynamo s vlastní ventilací. Proudem z dynama jsou poháněny 4 trakční motory typu TE 005 E, které jsou trvale paralelně zapojené. Jsou to stejnosměrné 4pólové elektromotory se sériovým buzením, pomocnými póly a cizí ventilací. Regulace výkonu je zařízena elektronickým řídícím systémem Intelo od firmy Lokel.

Technické údaje
Mezinárodní označení92 54 2 752 xxx-x
Výrobce ČKD Praha (LD Brno, ŽOS Zvolen)
Rok výroby1996
Vyrobeno ks 1
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová skříňová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Přenos výkonuelektrický stejnosměrný
Trakcenezávislá s elektrickým přenosem
Délka přes nárazníky16630 mm
Délka skříně15260 mm
Výška4335 mm
Šířka3074 mm
Rozvor podvozku2400 mm
Vzdálenost otočných čepů9000 mm
Celkový rozvor11400 mm
Minimální poloměr oblouku120 m
Regulace výkonuelektronický regulátor
Služební hmotnost74 t
Typ spalovacího motoruČKD K 6 S 310 DR
Objem motoru163,21 l
Velikost palivové nádrže3000 l
Typ trakčního generátoruČKD TD 813
Typ trakčních motorůČKD TE 005 E
Trvalý výkon motoru1213 kW
Maximální tažná síla185 kN
Maximální rychlost100 km/h
Michal Šika - OK1MSI