Lokomotiva řady 100 je elektrická lokomotiva na stejnosměrný proud. Dřívější označení je E 422.0. Ale ikdyž byste použili její přezdívky Bobinka nebo Malá Bobina, každý fanda mašinek bude vědět o jakou lokomotivu se jedná.
Lokomotiva je určena pro vedlejší tratě, které jsou elektrizované stejnosměrnou napájecí soustavou 1,5 kV. Vyráběla ji plzeňská Škoda (alias Závody V.I.Lenina) v letech 1956 až 1957. Tovární označení bylo Škoda 15E. Patří k československým lokomotivám tzv. I.generace.
Lokomotivy byly objednány v souvislosti se stavbou Lipenské přehrady a také proto, že v té době byly elektrické lokomotivy na tratích Rybník-Lipno a Tábor-Bechyně, již zastaralé. Není divu, některá zde používaná vozidla byla vyrobena už v roce 1903.
Pro jejich výrobu byly využity zkušenosti a komponenty z výroby strojů řady 140 (Bobina).
Je to skříňová lokomotiva se dvěma koncovými stanovišti stojvedoucího. Mezi nimi je strojovna a malý zavazadlový oddíl s dvoukřídlými dveřmi.
Lokomotivu pohání 4 elektromotory – každý pro jednu nápravu. Je zde využívána odporová regulace výkonu a lokomotiva má 2 sběrače elektřiny z troleje.
Přezdívku získala lokomotiva tím, že její vzhled je odvozen od lokomotiv řady 140 (Bobina). Je to vlastně zmenšenina Bobiny.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní značení | 91 54 7 100 xxx-x |
Výrobce | Závody V.I.Lenina Plzeň (Škoda Plzeň) |
Tovární označení | Škoda 15E |
Rok výroby | 1956-1957 |
Vyrobeno ks | 4 |
Rozchod | 1435 mm |
Uspořádání pojezdu | Bo’Bo’ |
Trakce | elektrická stejnosměrná |
Trakční systém | 1,5 kV= |
Délka přes nárazníky | 12940 mm |
Délka skříně | 11700 mm |
Šířka | 2950 mm |
Výška se staženými sběrači | 4500 mm |
Pevný rozvor | 2600 mm |
Celkový rozvor | 8400 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 5800 mm |
Minimální poloměr oblouku | 125 m |
Služební hmotnost | 48 t |
Max. hmotnost na nápravu | 12 t |
Trvalý výkon | 360 kW |
Maximální tažná síla | 140 kN |
Maximální rychlost | 50 km/h |