Motorová jednotka řady 845 je určena pro lehkou osobní dopravu na hlavních tratích. Skládá se z motorového vozu a řídícího vozu. Původně německé jednotky DB zakoupila a provozuje společnost Arriva.
Původní označení DB těchto jednotek je 628 (hnací vůz) a 928 (řídící vůz). Jednotky se vyráběly v 80 letech v různých modifikacích – 628.0, 628.1, 628.2, 628.4 a 628.9. Celkově bylo vyrobeno 446 kusů jednotek řady 628.
Pro Česko bylo společností Arriva vlaky s.r.o. zakoupeno a upraveno 10 jednotek třetí výrobní série 628.2, kterých bylo pro DB vyrobeno celkem 150 kusů. Rekonstruované jednotky byly označeny řadou 845 (hnací vůz) a 945 (řídící vůz). V rámci rekonstrukce byl kompletně obměněn interiér jednotek a vozy také dostaly nový lak.
Motorový i řídící vůz mají dva dvounápravové podvozky. Primární odpružení mezi nápravami a rámem podvozku je provedeno pomocí gumových pružin. Sekundární odpružení mezi podvozkem a skříní vlaku je provedeno pomocí vzduchových polštářů.
Motorový a řídící vůz jsou spojeny pomocí spojky Rod.
Jednotky jsou v současné době vidět na trati Praha – Kralupy nad Vltavou a na trati Praha – České Budějovice (přes Beroun, Zdice, Příbram, Písek). Plánuje se jejich nasazení také na trati Praha – Benešov.
Technické údaje | |
---|---|
Motorová jednotka složená – 845 + 945 | |
Mezinárodní označení | 94 54 5 845 xxx-x, 94 54 5 945 xxx-x |
Výrobce | Duewag (Německo) / rekonstrukce PARS Šumperk |
Rok výroby | 1986 – 1996 / rekonstrukce 2012 |
Rekonstruováno ks | 150 (pro DB) / rekonstruováno 10 |
Přenos výkonu | hydrodynamický |
Typ vozidla | 2 vozová osobní jednotka |
Délka přes nárazníky | 45400 mm |
Šířka | 2850 mm |
Výška se staženými sběrači | 4100 mm |
Min.poloměr oblouku | 125 m |
Uspořádání pojezdu | 2´B´+2´2´ |
Služební hmotnost | 79,9 t |
Míst k sezení | 143 (+ 21 sklopných) |
Míst ke stání | 154 |
Typ spalovacího motoru | DB OM 444A (výrobce Daimler-Benz) |
Topení | teplovodní |
Rozchod | 1435 mm |
Výkon motoru | 410 kW |
Maximální rychlost | 120 km/h |
Hnací vůz řady 845 | |
Délka přes nárazníky | 22700 mm |
Rozvor náprav | 1900 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 15100 mm |
Uspořádání pojezdu | 2´B´ |
Služební hmotnost | 45 t |
Míst k sezení | 72 (+ 8 sklopných) |
Míst ke stání | 70 |
Řídící vůz řady 945 | |
Délka přes nárazníky | 22700 mm |
Rozvor náprav | 1900 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 15100 mm |
Uspořádání pojezdu | 2´2´ |
Služební hmotnost | 28 t |
Míst k sezení | 61 (+ 13 sklopných) |
Míst ke stání | 84 |