Motorový vůz M 290.0

Motovorý vůz řady M 290.0 je čtyřnápravový motorový vůz. Byl vyroben před válkou v roce 1936 v Tatře Kopřivnice. Výrobní typové označení je Tatra 68 a jeho přezdívka je Slovenská strela.

Skříň motorového vozu řady M 290.0 je samonosná svařovaná. Má aerodynamický tvar. Pod skříní jsou dva podvozky, ve kterých jsou uloženy hnací agregáty, které poháněly vždy vnitřní dvojkolí každého podvozku.

Přenos výkonu je elektromechanický. Přenos výkonu je unikátní v tom, že v nižších rychlostech byl výkon přenášen elektricky, jakmile se přesáhne 85 km/h je možno sepnout mechanickou spojku. Díky této mechanické spojce je výkon motoru přenášen přímo.

Vůz je vybaven kotoučovými brzdami, a litými koly (podobně jako automobily Tatra). Čela vozu nejsou průchozí, bylo počítáno, že vozy budou jezdit samostatně a ne v soupravách. A tak nejsou vybaveny ani spřáhly. Vozy mají oddíly 2.třídy a bufet, nástupní prostory jsou v čelech vozu u kabiny strojvedoucího.

Vozy měly původně dieselové motory, ty ale byly hlučné s malým výkonem, proto byly vyměněny za benzínové.

Oba vozy (značené jako M 290.001 a M 290.002) byly do pravidelného povozu nasazeny 13.července roku 1936 a jezdily na trati Praha – Brno – Bratislava. Kvůli vysoké rychlosti a také trati, na které byly nasazeny, se jim začalo přezdívat Slovenská strela.

Po skončení 2.sv.války (kdy vozy nejezdily) sloužily jako vládní vozy. Vůz M 290.001 byl odstaven roku 1953 a již neexistuje.

Vůz M 290.002 byl příležitostně používán vládou až do roku 1960. Od té doby je v podnikovém muzeu Tatry v Kopřivnici. V současnosti je označen jako M 290.001. V roce 2010 byl vyhlášen národní kulturní památkou.

Technické údaje
Mezinárodní označení---
Výrobce Tatra Kopřivnice
Rok výroby1936
Vyrobeno ks2
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravový motorový osobní vůz
Uspořádání pojezdu1´A´ A´1´
Přenos výkonuelektromechanický
Trakcenezávislá s elektro-mechanickým přenosem
Míst k sezení72
Délka přes nárazníky25100 mm
Výška3663 mm
Rozvor náprav14000 mm
Minimální poloměr oblouku150 m
Služební hmotnost36,0 t
Typ spalovacího motoru2 x Tatra T 67 (zážehový)
Trvalý výkon motoru2 x 123 kW
Maximální rychlost148 km/h
Michal Šika - Kutilův zápisník