Výměna brzdových kotoučů a destiček – Ford C-Max

Náš Ford C-Max už má svá léta, a to se projevilo na stavu zadních brzdových kotoučů. A tak nastal čas na jejich výměnu.

K výměně byly zadní brzdové kotouče, které na 11 letém autě byly původní a podle toho také vypadaly. Také jim neprospělo, že auto stálo tři zimy po sobě zaparkované a nejezdilo. Sice ještě brzdily, ale brzy mě čeká technická a tak by mohl nastat problém.

U svého oblíbeného dodavatele náhradních dílů, kde mám velice slušnou 40% slevu, jsem tedy zakoupil sadu zadních brzdových destiček, a sadu zadních brzdových kotoučů.

Auto jsem zaparkoval na rovinu a zaklínoval mu přední kola, aby se nevydalo samovolně na cesty. Zvedl jsem ho na heveru a sundal pravé zadní kolo a zhrozil jsem se. Kotouče byly opravdu v dezolátním stavu.

Sundal jsem tedy brzdový třmen a z něj vyndal staré destičky. Pak jsem kotouč kolem středového náboje nastříkal důkladně uvolňovačem rzi a šroubů a nechal ho působit.

Po cca hodině jsem vzal velkou stahovačku, kterou jsem si pro tyto (a jiné) účely vyrobil a nasadil ji na brzdový kotouč. Stahovačka praštěla, ale nic zásadního se s kotoučem nedělo. A tak jsem přistoupil k osvědčené metodě, kterou využívají všichni automechanici, a to je hrubá síla. Větším kladivem jsem několikrát praštil do kotouče (z různých stran), až povolil.

Po sundání kotouče jsem ocelovým kartáčem očistil náboj kola a následně ho natřel antikorozní barvou Hammerite.

Na příbalovém letáku barvy Hammerite je požadováno používat ředidlo stejné značky. Je to ale klasické ředidlo C 6000, které stojí zhruba desetinu ceny toho značkového.

Jakmile barva zaschla, nasadil jsem brzdový kotouč a přitáhl ho šroubem, aby držel rovně na svém místě. Poté jsem přišrouboval nosnou konstrukci brzdového třmenu, kterou jsem nejprve také důkladně okartáčoval, a osadil ji novými destičkami. Na rozdíl od vozů Hyundai nemá tento model Fordu vodící plechy pro destičky, ale kolejničky jsou přímo v nosné konstrukci.

Pak jsem zatlačil zpět píst v třmenu a třmen nasadil na nosnou konstrukci, přišrouboval a zajistil. Zkusil jsem otočit kotoučem, jestli nikde nedrhne a nakonec jsem nasadil zpět kolo.

Stejný postup jsem zopakoval na levé straně auta.

Poté mě čekala zkušební jízda, a jelikož čtete tyto řádky tušíte, že dopadla na výbornou. Nové kotouče se už zajely a je opravdu znát při brždění, že pracují jak mají.

 

Michal Šika - OK1MSI