Výměna oleje – Ford C-Max

Výměna motorového oleje v autě je snadná a zvládnout by ji měl každý. Je v podstatě jedno, jestli se jedná o benzinový nebo naftový motor, postup je vždy stejný.

Takže, kdo se nebojí, že se umaže,  může se do výměny pustit.

V tomto článku popíšu výměnu motorového oleje v našem rodinném autě Ford C-Max z roku 2009. Auto má zážehový motor. V době výměny oleje měl najeto cca 143 tisíc kilometrů a čekala jej cesta na dovolenou do Maďarska k Balatonu. Kdysi jsem jej měl předělané na LPG pohon (když jsem s ním jezdil denně do zaměstnání a práce), ale pak jsem LPG kvůli potížím nechal odstranit (díky tomu už nemám kryt motoru 🙂 ).

Když měníme olej v motoru auta, je třeba vědět jestli se jedná o vznětový či zážehový motor. Oleje se mírně liší. Musíme také vědět, jaký olej tam byl dříve a pokud možno koupit tentýž (což není problém, ledaže by se přestal vyrábět). A kolik oleje v motoru je. V případě tohoto Fordu jsou to cca 4 litry.

Takže před samotnou výměnou si koupíme potřebné množství oleje (v mém případě je to Ford Formula F 5W-30). Prodávají se litrové, 4 litrové a 5 litrové kanystry (a pak taky 50 a 100 litrové barely). Dále je třeba koupit ten správný filtr. Ten je potřeba objednat v autopotřebách podle motoru, který v autě máme.

U Fordu je klasický olejový filtr. Tedy se jedná o plechovku, v níž je umístěn filtr a mění se celá, jako takový modul.

Postup je v podstatě totožný jako u „Gustava„:

  1. Autem si najedeme na nájezdové rampy nebo nad montážní jámu.
  2. Pod autem si najdeme výpustní otvor pro olej (ve vaně motoru) a umístíme pod něj lavor nebo nějakou dostatečně velkou nádobu.
  3. Pojistný šroub vyšroubujeme a vypustíme olej do nádoby. Je nutné dbát na to, abychom olej nelili zbytečně okolo po zemi!
  4. Nádobu ještě pod motorem necháme. A to až do doby než opět zašroubujeme pojistný ventil.
  5. Na motoru odšroubujeme víčko z napouštěcího otvoru.
  6. U Fordu C-Max je olejový filtr klasický, tedy mění se celý modul. Filtr je umístěn na motoru zepředu a je přístupný jenom ze spodu.
  7. Starý filtr vyšroubujeme pomocí klíče na olejový filtr – pozor, vyteče z něj trochu oleje, takže je třeba mít připravenou nádobu na vyjetý olej.
  8. Osušíme motor potřísněný vyjetým olejem, který vytekl při demontáži filtru.
  9. Zašroubujeme pojistný šroub zpět do vany motoru (s citem, tak aby to bylo akorát).
  10. Zašroubujeme nový filtr (opět s citem, tedy tak, aby to bylo akorát).
  11. Nalijeme potřebné množství oleje. Hladinu kontrolujeme pomocí měřiče hladiny oleje. Ideální hladina je uprostřed mezi ryskami.
  12. Nastartujeme motor a chvíli ho necháme běžet na volnoběh, aby nový olej natekl do všech míst v motoru, kde má být. Pak auto v klidu projedeme. A nakonec ještě změříme hladinu oleje a případně dolijeme.
  13. A zkontrolujeme jestli olej neuniká pod výpustním šroubem a kolem filtru (pokud ano, tak je ještě dotáhneme).

Na následujících obrázcích je zkráceně nafocen postup i s popiskami.

Vyjetý (vypuštěný) olej přelijeme do dostatečně velké nádoby (třeba od aviváže či pracího gelu). Přibalíme starý filtr, těsnění a všechny hadry, které jsme při výměně oleje umazali. A vše NEVYHODÍME do popelnice, ale odvezeme do sběrného dvora, kde to zdarma převezmou k ekologické likvidaci. Kdo to hodí do popelnice nebo dokonce někam do lesa je DEMENT!

Jak vidno, je to jednoduché a není k tomu potřeba zvláštní vybavení kromě klíče na olejový filtr, který stojí kolem 100,- korun (což je přijatelná cena). Jen se člověk trochu umaže (což je vlastně pro některé lidi nepřekonatelná překážka). Každopádně tím lze ušetřit průměrně cca 600,-Kč (od 300,- do 1500,-Kč), které nám naúčtuje servis za práci.

 

Michal Šika - Kutilův zápisník