Výměna motorového oleje v autě je snadná a zvládnout by ji měl každý. Je v podstatě jedno, jestli se jedná o benzinový nebo naftový motor, postup je vždy stejný.
Takže, kdo se nebojí, že se umaže, může se do výměny pustit.
V tomto článku popíšu výměnu motorového oleje v našem rodinném autě Ford C-Max z roku 2009. Auto má zážehový motor. V době výměny oleje měl najeto cca 143 tisíc kilometrů a čekala jej cesta na dovolenou do Maďarska k Balatonu. Kdysi jsem jej měl předělané na LPG pohon (když jsem s ním jezdil denně do zaměstnání a práce), ale pak jsem LPG kvůli potížím nechal odstranit (díky tomu už nemám kryt motoru 🙂 ).
Když měníme olej v motoru auta, je třeba vědět jestli se jedná o vznětový či zážehový motor. Oleje se mírně liší. Musíme také vědět, jaký olej tam byl dříve a pokud možno koupit tentýž (což není problém, ledaže by se přestal vyrábět). A kolik oleje v motoru je. V případě tohoto Fordu jsou to cca 4 litry.
Takže před samotnou výměnou si koupíme potřebné množství oleje (v mém případě je to Ford Formula F 5W-30). Prodávají se litrové, 4 litrové a 5 litrové kanystry (a pak taky 50 a 100 litrové barely). Dále je třeba koupit ten správný filtr. Ten je potřeba objednat v autopotřebách podle motoru, který v autě máme.
U Fordu je klasický olejový filtr. Tedy se jedná o plechovku, v níž je umístěn filtr a mění se celá, jako takový modul.
Postup je v podstatě totožný jako u „Gustava„:
- Autem si najedeme na nájezdové rampy nebo nad montážní jámu.
- Pod autem si najdeme výpustní otvor pro olej (ve vaně motoru) a umístíme pod něj lavor nebo nějakou dostatečně velkou nádobu.
- Pojistný šroub vyšroubujeme a vypustíme olej do nádoby. Je nutné dbát na to, abychom olej nelili zbytečně okolo po zemi!
- Nádobu ještě pod motorem necháme. A to až do doby než opět zašroubujeme pojistný ventil.
- Na motoru odšroubujeme víčko z napouštěcího otvoru.
- U Fordu C-Max je olejový filtr klasický, tedy mění se celý modul. Filtr je umístěn na motoru zepředu a je přístupný jenom ze spodu.
- Starý filtr vyšroubujeme pomocí klíče na olejový filtr – pozor, vyteče z něj trochu oleje, takže je třeba mít připravenou nádobu na vyjetý olej.
- Osušíme motor potřísněný vyjetým olejem, který vytekl při demontáži filtru.
- Zašroubujeme pojistný šroub zpět do vany motoru (s citem, tak aby to bylo akorát).
- Zašroubujeme nový filtr (opět s citem, tedy tak, aby to bylo akorát).
- Nalijeme potřebné množství oleje. Hladinu kontrolujeme pomocí měřiče hladiny oleje. Ideální hladina je uprostřed mezi ryskami.
- Nastartujeme motor a chvíli ho necháme běžet na volnoběh, aby nový olej natekl do všech míst v motoru, kde má být. Pak auto v klidu projedeme. A nakonec ještě změříme hladinu oleje a případně dolijeme.
- A zkontrolujeme jestli olej neuniká pod výpustním šroubem a kolem filtru (pokud ano, tak je ještě dotáhneme).
Na následujících obrázcích je zkráceně nafocen postup i s popiskami.
Vyjetý (vypuštěný) olej přelijeme do dostatečně velké nádoby (třeba od aviváže či pracího gelu). Přibalíme starý filtr, těsnění a všechny hadry, které jsme při výměně oleje umazali. A vše NEVYHODÍME do popelnice, ale odvezeme do sběrného dvora, kde to zdarma převezmou k ekologické likvidaci. Kdo to hodí do popelnice nebo dokonce někam do lesa je DEMENT!
Jak vidno, je to jednoduché a není k tomu potřeba zvláštní vybavení kromě klíče na olejový filtr, který stojí kolem 100,- korun (což je přijatelná cena). Jen se člověk trochu umaže (což je vlastně pro některé lidi nepřekonatelná překážka). Každopádně tím lze ušetřit průměrně cca 600,-Kč (od 300,- do 1500,-Kč), které nám naúčtuje servis za práci.
Michal Šika - Kutilův zápisník