Výměna motorového oleje v autě je snadná a zvládnout by ji měl každý. Je v podstatě jedno, jestli se jedná o benzinový nebo naftový motor, postup je vždy stejný.
V tomto článku popíšu výměnu motorového oleje u vozu Hyundai Getz se vznětovým motorem. Auto je z roku 2006, motor je tedy čtyřválcový (v předchozí verzi byl tříválec, který byl ale celkem na prd.). Vůz mi slouží jako pracovní, tedy s ním jezdím do práce a zaměstnání, a také v něm převážím různý materiál. A také s námi byl několikrát v reichu na nákupech.
V současnosti má vůz najeto přes 200 tisíc kilometrů.
Když měníme olej v motoru auta, je třeba vědět jestli se jedná o vznětový či zážehový motor. Oleje se mírně liší. Musíme také vědět, jaký olej tam byl dříve a pokud možno koupit tentýž (což není problém, ledaže by se přestal vyrábět). A kolik oleje v motoru je. V případě tohoto Hyundai je to cca 4,3 litru.
Takže před samotnou výměnou si koupíme potřebné množství oleje (v mém případě je to Castrol Edge Turbo Diesel 5W-40). Prodávají se litrové, čtyřlitrové a pětilitrové kanystry (a pak taky 50 a 100 litrové barely). Dále je třeba koupit ten správný filtr. Ten je potřeba objednat v autopotřebách podle motoru, který v autě máme.
V mém případě krabička s filtrem obsahovala i obě těsnící gumičky pro pouzdro a také těsnicí kroužek pod výpustnou matici ve vaně motoru.
Samotný postup:
- Autem si najedeme na nájezdové rampy nebo nad montážní jámu.
- Pod autem si najdeme výpustní otvor pro olej (ve vaně motoru) a umístíme pod něj lavor nebo nějakou dostatečně velkou nádobu.
- Pojistný šroub vyšroubujeme a vypustíme olej do nádoby. Je nutné dbát na to, abychom olej nelili zbytečně okolo po zemi!
- Nádobu ještě pod motorem necháme. A to až do doby než opět zašroubujeme pojistný ventil.
- Na motoru odšroubujeme víčko z napouštěcího otvoru.
- U vozu Hyundai Getz měníme pouze vložku filtru, samotné tělo filtru je umístěno napevno na motoru. Takže odšroubujeme jen víko filtru.
- Víko s vložkou filtru si vezmeme na nějaký podklad (v mém případě tác) a vyjmeme z něj starý filtr a také staré těsnicí gumičky.
- Na víko nasadíme nové těsnicí gumičky a na šroub dáme novou těsnicí podložku.
- Zašroubujeme pojistný šroub zpět do vany motoru (s citem, tak aby to bylo akorát).
- Zašroubujeme nový filtr (tak aby to bylo akorát).
- Nalijeme potřebné množství oleje. Hladinu kontrolujeme pomocí měřiče hladiny oleje. Ideální hladina je uprostřed mezi ryskami.
- Nastartujeme motor a chvíli ho necháme běžet na volnoběh, aby nový olej natekl do všech míst v motoru, kde má být. Pak auto v klidu projedeme. A nakonec ještě změříme hladinu oleje a případně dolijeme.
- A zkontrolujeme jestli olej neuniká pod výpustním šroubem (pokud ano, tak je ještě dotáhneme).
Na následujících obrázcích je nafocen postup i s popiskami.
Vyjetý (vypuštěný) olej přelijeme do dostatečně velké nádoby (třeba od aviváže či pracího gelu). Přibalíme starý filtr, těsnění a všechny hadry, které jsme při výměně oleje umazali. A vše NEVYHODÍME do popelnice, ale odvezeme do sběrného dvora, kde to zdarma převezmou k ekologické likvidaci. Kdo to hodí do popelnice nebo dokonce někam do lesa je IDIOT!
Jak vidno, je to jednoduché a není k tomu potřeba zvláštní vybavení. Jen se člověk trochu umaže (což je vlastně pro nějaké lidi nepřekonatelná překážka). Každopádně tím lze ušetřit průměrně cca 600,-Kč (od 300,- do 1500,-Kč), které nám naúčtuje servis za práci.
Michal Šika - OK1MSI