Lokomotiva řady 121 je elektrická lokomotiva na stejnosměrný proud určená pro nákladní dopravu. Její původní označení je E 469.1 a její přezdívkou je Ústecký kostitřas.
Lokomotivu vyráběla plzeňská škodovka a její tovární označení bylo Škoda 43E, vyráběna byla v letech 1960-1961. Patří k československým elektrickým lokomotivám I.generace.
Na konci 50.let se ukázalo, že do té doby prosazovaná koncepce univerzální elektrické lokomotivy pro provoz rychlíků, osobních i nákladních vlaků selhává. Tehdy existující lokomotivy řady 140 a 141 (E 499.0 a E 499.1) se ukázaly jako vhodnější pro provoz rychlíků a osobních vlaků. A to z důvodu jejich zpřevodování, které sice umožňovalo rychlost 120 km/h, ale díky tomu ztrácely tažnou sílu pro těžké nákladní vlaky.
Z toho důvodu byla lokomotiva E 499.157 přestavěna na převod, který jí umožňoval maximální rychlost 90 km/h, čímž se zvýšila její tažná síla. Po dobrých zkušenostech s tímto strojem byla pak vyvinuta a vyrobena nová řada s označením E 469.1 (současná 121), jež je s předchozí řadou 141 z větší části shodná.
Lokomotiva řady 121 je skříňová podvozková lokomotiva s dvojicí koncových stanovišť strojvedoucího a centrální strojovnou. Stanoviště strojvedoucího jsou přístupná dveřmi z levé strany (ve směru jízdy). V zadní stěně obou stanovišť jsou dvoje křídlové dveře, které vedou do strojovny, ta je tedy průchozí dvěma uličkami podél bočnic skříně.
Skříň lokomotivy řady 121 je prakticky shodná se skříní lokomotivy řady 141. Rozdíl je jen v provedení obvodové hliníkové lišty. Skříň je ocelová svařovaná, na obou bočnicích jsou obdélníková okna (jedno je otevíratelné).
Hlavní rám lokomotivy spočívá na dvou dvounápravových podvozcích (prostřednictvím skluznic) připevněných ke skříni pomocí otočných čepů. Odpružení je dvoustupňové. Na rámu každého podvozku jsou 4 písečníky (celkem tedy osm).
Lokomotiva má ruční brzdu, samočinnou tlakovou brzdu a přímočinnou brzdu.
Přívod proudu z troleje probíhá přes dva pneumaticky ovládané sběrače pantografového typu. Regulace výkonu je odporová, lokomotivu pohánějí 4 trakční motory.
V provozu je tato řada od roku 1960 do současnosti.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 91 54 7 121 xxx-x |
Výrobce | Škoda Plzeň |
Tovární označení | 43 E 1 |
Rok výroby | 1960 až 1961 |
Vyrobeno ks | 85 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová skříňová nákladní lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Trakce | elektrická stejnosměrná |
Trakční systém | 3 kV = |
Regulace výkonu | Odporová |
Délka přes nárazníky | 16 140 mm / 16 8001 mm |
Délka skříně | 14900 mm |
Šířka | 2950 mm |
Výška se staženými sběrači | 4500 mm |
Pevný rozvor | 3330 mm |
Celkový rozvor | 11500 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 8170 mm |
Minimální poloměr oblouku | 120 m |
Služební hmotnost | 88 t |
Max.hmotnost na nápravu | 22 t |
Trvalý výkon | 2032 kW |
Maximální tažná síla | 191 kN |
Maximální rychlost | 90 km/h |
1 – inventární čísla 030, 056, 070 |