Lokomotiva řady 151

Lokomotiva řady 151 je stejnosměrná elektrická lokomotiva určená pro tažení těžkých rychlíků. Má přezdívky Banán, Krysa (či Potkan).

Lokomotiva řady 151 vznikla rekonstrukcí a modernizací řady 150 (v letech 1992 – 2002). Řadí se do II.řady lokomotiv Škoda. Jsou koncipovány výhradně jako rychlíkové lokomotivy. Typové označení modernizované verze je Škoda 65Em. Může jezdit rychlostí 160 km/h. Je nasazována především ve vlacích kategorie Expres, InterCity a EuroCity.

Lokomotiva řady 151 je skříňová se dvěma koncovými stanovišti strojvedoucího (přístupnými oboustranně) a centrální strojovnou. Na stanovištích je průběžný ovládací pult, ovládací prvky pro řízení lokomotivy jsou na jeho pravé straně.

Strojovna je průchozí jednou zalomenou uličkou – z 1.stanoviště vede středem skříně a hned za hygienickým zázemím strojvedoucího se stáčí vpravo a vede podél bočnice s okny.

Skříň je samonosná ocelová na nosném spodním rámu, kde je přimontováno narážecí a tažné ústrojí. Na jedné bočnici jsou 4 obdélníková, pevná okna. Na druhé jsou žaluzie od sání ventilátorů trakčních motorů (po stranách) a žaluzie pro ventilátory pojezdového a brzdového odporníku (uprostřed). Na rozdíl od řady 350 strojům řady 150/151 chybí na této bočnici spodní řada žaluzií.

Rám skříně je otočnými čepy spojen se dvěma dvounápravovými podvozky. Oba podvozky jsou hnací a jsou osazeny dvojitým odpružením a mazáním okolků. Primární odpružení je z vinutých ocelových pružin, jež jsou doplněny paralelně řazenými hydraulickými tlumiči.

Lokomotiva je osazena ruční brzdou, přímočinnou brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO DK-GP) a elektrodynamickou brzdou.

Odběr elektřiny z troleje je zajištěn dvěma polopantografy s pneumatickým pohonem. Regulace výkonu je odporová. Rozjezdový odporník je na střeše a je intenzivně chlazen ventilátory. Je vyroben z fechralu (slitina železa, chromu a hliníku) a je dimenzován pro trvalé zatížení.

Podvozky jsou osazeny celkem 4 trakčními motory (2 na každém podvozku) stejnými jako u řady 350. Jsou to stejnosměrné sériové šestipólové motory s kompenzačním vinutím. Jsou zapojeny do dvou motorových skupin. Zapojení motorů je sériové a sérioparalelní.

Lokomotiva 151.018 byla fyzicky zlikvidována po havárii ve Studénce 8.srpna 2008.

Technické údaje
Mezinárodní označení91 54 7 151 xxx-x
VýrobceŠkoda Plzeň
Tovární označení65 Em
Rok výroby1978 / modernizace v letech 1992 at 2002
Vyrobeno ks13
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová skříňová rychlíková lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Trakcestejnosměrná elektrická
Trakční systém3 kV =
Regulace výkonuodporová
Délka přes nárazníky16740 mm
Délka skříně15500 mm
Šířka2940 mm
Výška se staženými sběrači4640 mm
Pevný rozvor3200 mm
Celkový rozvor11500 mm
Vzdálenost otočných čepů8300 mm
Minimální poloměr oblouku120 m
Služební hmotnost82 t
Max.hmotnost na nápravu20,5 t
Trvalý výkon4000 kW
Trvalá tažná síla126 kN
Maximální tažná síla210 kN
Maximální rychlost160 km/h
Michal Šika - Kutilův zápisník