Lokomotiva řady 230 je elektrická univerzální lokomotiva na střídavý proud 25kV 50Hz. Její staré označení je S 489.0 a přezdívá se jí Laminátka nebo Lamino.
V roce 1959 bylo rozhodnuto, že bude na tratích ČSD zaveden druhý napájecí systém. Mělo jít o střídavý jednofázový systém o napětí 25 kV a průmyslové frekvenci 50 Hz. Ve Škodě Plzeň (tehdejší závody V.I. Lenina) dostali za úkol vyvinout lokomotivy pro tento napájecí systém.
Těžko říct, zda bylo zavedení druhého napájecího systému rozumné, protože po celou dobu koexistence dvou systémů dochází ke komplikacím a přechod na jediný trakční systém je v podstatě nereálný.
Lokomotiva řady 230 byla sériově vyráběna v letech 1966 a 1967 ve Škodě Plzeň pod továrním označením Škoda 47E.
Byla navržena jako univerzální (požívají se v nákladní a v menší míře i v osobní dopravě. V současnosti jezdí na trati Brno-Maloměřice – Havlíčkův Brod.
Lokomotiva řady 230 je skříňová podvozková lokomotiva s dvěma koncovými stanovišti strojvedoucího a centrální strojovnou, jež má symetrické uspořádání. Konstrukce lokomotivní skříně je postavena na svařovaném lokomotivním rámu. Skříň je pokryta velkoplošnými panely ze skelného laminátu, po jejím obvodu je plastický hliníkový pás. Laminátová jsou i čela lokomotivy, v nichž jsou panoramatická čelní okna. Ve dveřích stanovišť jsou oválná okna. Na obou bočnicích skříně jsou žaluzie a nad nimi šest malých střešních oken.
Rám lokomotivy je dvěma čepy spřažen se dvěma dvounápravovými hnacími podvozky. Jejich konstrukce se od stejnosměrných podvozků I.generace úplně odlišuje. Středem podvozků vede vahadlo, na němž jsou vinuté ocelové pružiny primárního odpružení, jež jsou doplněny svislými hydraulickými tlumiči.
Sekundární odpružení je provedeno listovými pružinami mezi lokomotivní skříní a podpěrami u rámu podvozku. V každém podvozku jsou dva trakční plně odpružené motory. Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou a přímočinnou brzdou.
Elektřinu z troleje odebírají dva dvouramenné sběrače proudu (u lokomotivy 230.053-1 byly nahrazeny modernějšími polopantografy). Trakční transformátor (LTS 4.2-25) s příslušenstvím je umístěn uprostřed strojovny a je částečně zapuštěn pod úroveň podlahy.
Za transformátorem jsou 4 křemíkové usměrňovače ŘV 18 v můstkovém zapojení, pod nimi jsou skříně tlumivek. Výkon je regulován přepínáním odboček.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 91 54 7 230 xxx-x |
Výrobce | Škoda Plzeň |
Tovární označení | 47 E 1-3 |
Rok výroby | 1966 až 1967 |
Vyrobeno ks | 110 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová skříňová univerzální lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Trakce | střídavá elektrická |
Trakční systém | 25 kV ~ 50 Hz |
Regulace výkonu | přepínání odboček |
Délka přes nárazníky | 16440 mm |
Délka skříně | 15200 mm |
Šířka | 3020 mm |
Výška se staženými sběrači | 4650 mm |
Pevný rozvor | 2800 mm |
Celkový rozvor | 10600 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 7800 mm |
Minimální poloměr oblouku | 120 m |
Služební hmotnost | 85 t |
Max.hmotnost na nápravu | 21,3 t |
Trvalý výkon | 3080 kW |
Trvalá tažná síla | 210 kN |
Maximální tažná síla | 320 kN |
Maximální rychlost | 110 km/h |