Motorové vozy řady 850 a 851

Motorové vozy řady 850 a 851 jsou osobní a rychlíkové motorové vozy. Jejich původní označení je M 268.0 (850) a M 286.1 (851). Jejich přezdívka je Hydra.

Koncem 50. let byl stále „hlad“ po osobních motorových vozech. I přesto, že byly dokončeny dodávky řady M 262.0 (830). Tak byly tehdejším ministerstvem dopravy objednány další dva typy motorových vozů. Jeden typ, prezentovaný řadou M 240.0 (820), měl být určen pro osobní dopravu na vedlejších tratích. Druhý typ pozdější řady M 286.0 (850) měl být ručen pro osobní a rychlíkovou dopravu na hlavních tratích.

Prototyp vozu M 286.0 (850) byl vyroben v roce 1962, ČSD byl ale předán až v roce 1964. Druhý prototyp byl dokončen v roce 1963, ale ČSD byl předán stejně jako předchozí kus, tedy v roce 1964. V roce 1967 bylo vyrobeno 37 vozů řady M 286.1 (851), které obsahovaly prvky použité pro vývoj následujících řad M 296.1 (853) a M 296.2 (852).

Motorové vozy řady 850 a 851 byly navrženy pro osobní a rychlíkové vlaky na hlavních tratích. U ČD jezdí na některých tratích ještě dodnes. Za jejich život prodělaly několik rekonstrukcí (hlavně motorů), což přispělo ke zvýšení jejich spolehlivosti.

Motorové vozy řady 850 a 851 jsou členěny následovně. První kabina strojvedoucího, strojovna, zavazadlový oddíl, první nástupní prostor, velkoprostorový oddíl pro cestující se sedačkami ve schématu 2+2 proti sobě, druhý nástupní prostor a druhá kabina strojvedoucího. Obě kabiny strojvedoucího jsou průchozí. Nástupní prostory jsou přístupné jednokřídlými dveřmi. Celková kapacita vozu je 98 míst, z toho je 48 míst k sezení a 50 ke stání. Vytápění vozu je teplovodní poháněné naftovým agregátem.

Skříň vozu je samonosná ocelová. Je dvěma otočnými čepy spřažena se dvěma dvounápravovými podvozky, z nichž jeden je trakční a druhý běžný. Skříň je na podvozcích uložena v odpružených kolébkách. Ty jsou odpruženy vinutými pružinami. Primární odpružení zajišťují vinuté pružiny doplněné hydraulickými tlumiči.

Ve strojovně vozu řady 850 je naftový motor ČKD K 12 V 170 DR, což je dvanáctiválec s válci do V, přímým vstřikováním, a rozvodem OHV. Je chlazený vodou. K němu je připojena hydrodynamická převodovka ČKD H 750 M. Přenos pohybu na obě dvojkolí zajišťují kardanové hřídele. Kompresory jsou zde typu W 115/80.

U řady 851 je motor typu ČKD KS 12 V 170 DR. Vozy řady 851 mají také nové nápravové převodovky a nové mechanicky poháněné kompresory (3 DSK 75).

Motorový vůz je vybaven ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou DAKO a přímočinnou brzdou (DAKO BP). U vozů řady 851 je přímočinná brzda s DAKO BP2.

Regulace výkonu je omezovací.

Technické údaje
Mezinárodní označení95 54 5 850 xxx-x, 95 54 5 851 xxx-x
Výrobce Vagonka Tatra Studénka
Rok výroby1966 – 1967 (1967)
Rok výroby prototypu1962, 1963
Vyrobeno ks52   (37)
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravový motorový osobní vůz
Uspořádání pojezduB´2´
Přenos výkonuhydrodynamický
Trakcenezávislá s hydrodynamickým přenosem
Vytápěníteplovodní naftové
Regulace výkonuomezovací
Míst k sezení 48
Míst ke stání50
Délka přes nárazníky24790 mm
Délka skříně23720 mm
Vzdálenost otočných čepů16900 mm
Šířka2883 mm
Výška4200 mm
Rozvor podvozku2300 mm
Minimální poloměr oblouku100 m
Služební hmotnost50,2 t
Typ spalovacího motoruK 12 V 170 DR (KS 12 V 170 DR)
Objem motoru52,6 l
Velikost palivové nádrže1600 l
Trvalý výkon motoru515 kW (588 kW)
Maximální tažná síla77 kN
Maximální rychlost110 km/h
Údaje v závorce platí pro řadu 851
Michal Šika - Kutilův zápisník