Motorové vozy řady 850 a 851 jsou osobní a rychlíkové motorové vozy. Jejich původní označení je M 268.0 (850) a M 286.1 (851). Jejich přezdívka je Hydra.
Koncem 50. let byl stále „hlad“ po osobních motorových vozech. I přesto, že byly dokončeny dodávky řady M 262.0 (830). Tak byly tehdejším ministerstvem dopravy objednány další dva typy motorových vozů. Jeden typ, prezentovaný řadou M 240.0 (820), měl být určen pro osobní dopravu na vedlejších tratích. Druhý typ pozdější řady M 286.0 (850) měl být ručen pro osobní a rychlíkovou dopravu na hlavních tratích.
Prototyp vozu M 286.0 (850) byl vyroben v roce 1962, ČSD byl ale předán až v roce 1964. Druhý prototyp byl dokončen v roce 1963, ale ČSD byl předán stejně jako předchozí kus, tedy v roce 1964. V roce 1967 bylo vyrobeno 37 vozů řady M 286.1 (851), které obsahovaly prvky použité pro vývoj následujících řad M 296.1 (853) a M 296.2 (852).
Motorové vozy řady 850 a 851 byly navrženy pro osobní a rychlíkové vlaky na hlavních tratích. U ČD jezdí na některých tratích ještě dodnes. Za jejich život prodělaly několik rekonstrukcí (hlavně motorů), což přispělo ke zvýšení jejich spolehlivosti.
Motorové vozy řady 850 a 851 jsou členěny následovně. První kabina strojvedoucího, strojovna, zavazadlový oddíl, první nástupní prostor, velkoprostorový oddíl pro cestující se sedačkami ve schématu 2+2 proti sobě, druhý nástupní prostor a druhá kabina strojvedoucího. Obě kabiny strojvedoucího jsou průchozí. Nástupní prostory jsou přístupné jednokřídlými dveřmi. Celková kapacita vozu je 98 míst, z toho je 48 míst k sezení a 50 ke stání. Vytápění vozu je teplovodní poháněné naftovým agregátem.
Skříň vozu je samonosná ocelová. Je dvěma otočnými čepy spřažena se dvěma dvounápravovými podvozky, z nichž jeden je trakční a druhý běžný. Skříň je na podvozcích uložena v odpružených kolébkách. Ty jsou odpruženy vinutými pružinami. Primární odpružení zajišťují vinuté pružiny doplněné hydraulickými tlumiči.
Ve strojovně vozu řady 850 je naftový motor ČKD K 12 V 170 DR, což je dvanáctiválec s válci do V, přímým vstřikováním, a rozvodem OHV. Je chlazený vodou. K němu je připojena hydrodynamická převodovka ČKD H 750 M. Přenos pohybu na obě dvojkolí zajišťují kardanové hřídele. Kompresory jsou zde typu W 115/80.
U řady 851 je motor typu ČKD KS 12 V 170 DR. Vozy řady 851 mají také nové nápravové převodovky a nové mechanicky poháněné kompresory (3 DSK 75).
Motorový vůz je vybaven ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou DAKO a přímočinnou brzdou (DAKO BP). U vozů řady 851 je přímočinná brzda s DAKO BP2.
Regulace výkonu je omezovací.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 95 54 5 850 xxx-x, 95 54 5 851 xxx-x |
Výrobce | Vagonka Tatra Studénka |
Rok výroby | 1966 – 1967 (1967) |
Rok výroby prototypu | 1962, 1963 |
Vyrobeno ks | 52 (37) |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravový motorový osobní vůz |
Uspořádání pojezdu | B´2´ |
Přenos výkonu | hydrodynamický |
Trakce | nezávislá s hydrodynamickým přenosem |
Vytápění | teplovodní naftové |
Regulace výkonu | omezovací |
Míst k sezení | 48 |
Míst ke stání | 50 |
Délka přes nárazníky | 24790 mm |
Délka skříně | 23720 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 16900 mm |
Šířka | 2883 mm |
Výška | 4200 mm |
Rozvor podvozku | 2300 mm |
Minimální poloměr oblouku | 100 m |
Služební hmotnost | 50,2 t |
Typ spalovacího motoru | K 12 V 170 DR (KS 12 V 170 DR) |
Objem motoru | 52,6 l |
Velikost palivové nádrže | 1600 l |
Trvalý výkon motoru | 515 kW (588 kW) |
Maximální tažná síla | 77 kN |
Maximální rychlost | 110 km/h |
Údaje v závorce platí pro řadu 851 |