Lokomotiva řady 180

Lokomotiva řady 180 je elektrická nákladní lokomotiva na stejnosměrný proud. Jejich staré označení je E 669.0, jejich přezdívka je Šestikolák nulka.

Vyrobila je Škoda Plzeň v letech 1958 a 1959 s továrním označením Škoda 23E. V druhé polovině padesátých let bylo jasné, že lokomotivy řady E 499.0 (140), nebudou pro těžkou nákladní dopravu stačit. Proto Závody V.I.Lenina (později Škoda Plzeň) dostaly zakázku na výrobu nových lokomotiv s třínápravovými podvozky, výkonem 3000 kW a nápravovou hmotností 18t.

Lokomotivy řady 180 jsou určeny hlavně pro nákladní dopravu (dodnes slouží lokomotiva 180.002). Používat ji pro jinou dopravu by bylo jako „jít s kanonem na vrabce“.

Lokomotiva je skříňová se dvěma koncovými stanovišti strojvedoucího s dveřmi pouze na levé straně. Mezi stanovišti je strojovna. Čelní okna jsou čtyřdílná. Na jedné bočnici je pak pět obdélníkových oken, na druhé jsou okna dvě. Mezi nimi jsou žaluzie ventilace. Jedná se o první použití tzv. otevřené konstrukce skříně u ČSD.

Prostřednictvím čepů je rám pevně spojen se dvěma třínápravovými plně adhezními povozky s dvojitým odpružením. Primární odpružení je provedeno listovými pružnicemi, sekundární je provedeno vinutými ocelovými pružinami.

V každém podvozku jsou 3 trakční motory s lamelovými spojkami. Lokomotiva 180.002 se od 180.001 odlišuje použitím podvozků s tlapovými motory.

Brzdovou soustavu tvoří ruční brzda, samočinná tlaková brzda a přímočinná brzda.

Motory jsou stejnosměrné, šestipólové. Jsou řazeny do tří druhů zapojení. A to buď, šest motorů sériově zapojených, nebo dvě paralelní větve po třech sériově zapojených motorech (sério-paralel), a konečně tři skupiny po dvou motorech v sérii (sério-sério-paralel).

Regulace výkonu je odporová se 42 jízdními stupni. Na střeše jsou umístěny litinové rozjezdové odpory s časově omezeným zatížením.

Odběr proudu z troleje zajišťují dva pantografy.

Technické údaje
Mezinárodní označení91 54 7 180 xxx-x
VýrobceŠkoda Plzeň
Tovární označení23 E 1
Rok výroby1958 a 1959
Vyrobeno ks2
Rozchod1435 mm
Typ vozidla6nápravová skříňová nákladní lokomotiva
Uspořádání pojezduCo´Co´
Trakcestejnosměrná elektrická
Trakční systém3 kV =
Regulace výkonuodporová
Délka přes nárazníky18800 mm
Délka skříně17500 mm
Šířka2950 mm
Výška se staženými sběrači4800 mm
Pevný rozvor---
Celkový rozvor---
Vzdálenost otočných čepů8900 mm
Minimální poloměr oblouku125 m
Služební hmotnost119 t
Max.hmotnost na nápravu19,8 t
Trvalý výkon3048 kW (2610 kW)
Trvalá tažná síla200 kN
Maximální tažná síla345 kN
Maximální rychlost90 km/h
Údaje v závorkách platí pro 180.002-8 (jež v roce 1995 prošla rekonstrukcí)
Michal Šika - OK1MSI