Lokomotiva řady 718.5 je 4nápravová kapotová posunovací lokomotiva s možností pohonu buď spalovacím motorem nebo akumulátorem. Její staré označení je TA 436.05. A získala přezdívky Baterka nebo Hybrid.
Lokomotiva vznikla v osmdesátých letech 20.století, kdy se špekulovalo nad tím, že provoz klasických posunovacích lokomotiv je vzhledem k rostoucím cenám paliva neekonomický (mašinkám klapal motor celý den, i když nic nedělaly). Prototyp vyjel v roce 1986. Lokomotiva měla zpočátku označení ET 459.0501, brzo ale brzo změněno na TA 436.0501 a v roce 1988 se z ní stala 718.501. Byla to první dvou-zdrojová lokomotiva u nás.
Lokomotiva řady 718.5 byla určena zejména pro těžší posunovací službu, ve které sloužila do roku 1997. Vrak dnes stojí v ŽOS Nymburk.
V mechanické části je lokomotiva odvozena od řady 730. Jedná se o kapotovou lokomotivu se dvěma sníženými kapotami, mezi kterými je kabina strojvedoucího. V ní jsou dva diagonálně umístěné řídící pulty. Kabina je přístupná bočními dveřmi. Do cca poloviny délky obou kapot vedou ochozy se zapuštěnými schůdky. Plošiny se zábradlím jsou i v čelech lokomotivy.
Hlavní rám je pomocí silentbloků uložen na dvou dvounápravových podvozcích klasické koncepce ČKD (dvojkolí v kyvných ramenech, odpružená vinutými pružinami s hydraulickými tlumiči). V každém podvozku jsou dva trakční motory.
Jedná se o tzv. dvou-zdrojovou lokomotivu, jež má vedle spalovacího motoru i trakční akumulátorovou baterii. Články této baterie jsou pod kapotami na obou stranách kabiny strojvedoucího.
Pod zadní kapotou je uložen spalovací motor Liaz s trakčním alternátorem. Jedná se o motor Liaz M 637. To je vznětový 4taktní řadový šestiválec s přímým vstřikem paliva, rozvodem OHV a vodním chlazením. Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO DK-GP), přímočinnou brzdou a elektrodynamickou brzdou.
Trakční alternátor je TA 610. Trakční motory jsou stejnosměrné sériové 4pólové stroje TE 015 C s pomocnými póly. Vždy dva trakční motory jsou zapojeny do série a napájeny z vlastního pulzního měniče. Tyto pulzní měniče, stejně jako palivová nádrž jsou umístěny pod rámem lokomotivy mezi podvozky.
Trakční akumulátor je sestaven ze 480 NiCd článků typu NKS 300. Jeho kapacita je 300 Ah.
Regulace výkonu v dieselovém režimu zajištěna elektronickým centrálním regulátorem se 7 jízdními stupni. Trakční baterie je dobíjena elektrodynamickou brzdou, tzv. rekuperací. Nebo také ji lze dobíjet ze sítě 400V.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 718.5 |
Výrobce | ČKD Praha |
Rok výroby | 1986 |
Vyrobeno ks | 1 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová kapotová posunovací lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Přenos výkonu | elektrický střídavě-stejnosměrný |
Trakce | nezávislá s elektrickým přenosem / elektrická nezávislá |
Délka přes nárazníky | 15180 mm |
Výška | 4397 mm |
Rozvor podvozku | 2400 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 7600 mm |
Minimální poloměr oblouku | 100 m |
Regulace výkonu | výkonnostní regulátor |
Služební hmotnost | 64 t |
Typ spalovacího motoru | Liaz M 637 |
Velikost palivové nádrže | 1280 l |
Trvalý výkon motoru | 189 kW (motor) – 360 kW (akumulátor) |
Maximální tažná síla | 161 kN |
Maximální rychlost | 65 km/h |