Lokomotiva řady 736

Lokomotiva řady 736 je podvozková kapotová univerzální lokomotiva. Vznikla přestavbou staršího typu lokomotiv. Její přezdívka je Papúch.

Po rozdělení ČSD na ČD a ŽSR započaté rekonstrukce řady 735 na řadu 714 zůstaly dostupné pouze pro ČD. Na Slovensku ale také řešili narůstající problémy s lokomotivami řady 735, které pomalu, ale jistě dosluhovaly a byly velmi neekonomické.

Proto ŽOS Zvolen spolu s ČMKS začalo vymýšlet co s tím, až v roce 1998 byl vyroben prototyp 736.016 (původně to byla původně lokomotiva 735.016).

Lokomotiva byla brzo přeznačena na 736.001, a na výstavě ŽEL-RAIL dostala dokonce zlatou medaili. Následná lokomotiva 736.002 byla dokončena v roce 2002 a další následovaly od roku 2003. Celkem bylo rekonstruováno 18 kusů. Zkoušky prototypů probíhaly ve středočeských Cerhenicích.

Lokomotiva řady 736 je dvoupodvozková kapotová s nestejně dlouhými kapotami. Mezi nimi je vyvýšená kabina strojvedoucího. V ní jsou dva diagonálně umístěné řídící pulty, je vybavena bezpečnostními skly, klimatizací a zázemím pro strojvedoucího.

Hlavní rám i s podvozky byl převzat z lokomotiv řady 735, byly ale lehce upraveny, např. byly rekonstruovány schůdky, nově byly odpruženy tahadla, za nárazníky byly přidány deformační zóny.

V každém podvozku jsou dva tlapové trakční motory. Hlavní motorgenerátor je používán při běžné traťové službě a těžším posunu, pomocný motorgenerátor pak při lehčím posunu nebo jízdě samotné lokomotivy.

Hlavní motorgenerátor se skládá ze spalovacího motoru Caterpillar 3512 DI-TA a alternátorem. Motor je 4taktní naftový dvanáctiválec s válci do V, přímým vstřikováním, přeplňováním a vodním chlazením, za alternátorem je ještě připojen topný alternátor (oba alternátory jsou od fy Siemens).

Vedlejší motorgenerátor se skládá ze spalovacího motoru Caterpillar 3056 DI-TA a alternátoru. Motor je 4 taktní řadový 6 válec s přímým vstřikováním, vodním chlazením a turbem.

Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO GP), přímočinnou brzdou, parkovací brzdou a elektrodynamickou brzdou.

Hlavní trakční alternátor je 3fázový stroj typu Siemens Drásov 1FC2 454-4, pomocný alternátor je typu Siemens Drásov 1FC2 282-4. Trakční usměrňovač hlavního alternátoru je 3fázový polořízený můstkový, typu Lokel RTU 1. Usměrňovač pomocného alternátoru je 3fázový neřízený můstkový, typu PSU M150 B6U 660/884 od firmy Semic Trade. Trakční motory jsou stejnosměrné sériové 4pólové stroje typu TE 005 E. Regulece výkonu je mikroprocesorová.

Technické údaje
Mezinárodní označení92 54 2 736 xxx-x
Výrobce ŽOS Zvolen
Rok výroby1998 – 2006
Vyrobeno ks12 z 18
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová kapotová posunovací lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Přenos výkonuelektrický střídavě-stejnosměrný
Trakcenezávislá s elektrickým přenosem
Délka přes nárazníky14340 mm
Délka rámu12940 mm
Rozvor náprav2400 mm
Minimální poloměr oblouku80 m
Regulace výkonuelektronický regulátor
Služební hmotnost64 t
Typ spalovacího motoruCaterpillar 3512 DI-TA (Caterpillar 3056 DI-TA)
Objem motoru51,725 l
Velikost palivové nádrže2000 l
Trvalý výkon motoru990 kW (124 kW)
Maximální tažná síla169 kN
Maximální rychlost100 km/h
Hlavní spalovací motor (Pomocný spalovací motor)
Michal Šika - OK1MSI