Lokomotiva řady 799

Lokomotiva řady 799 je dvounápravová kapotová posunovací lokomotiva. Její přezdívka je Adéla.

S vývojem této lokomotivy se začalo koncem 80. let 20. století, kdy ministerstvo dopravy rozhodlo, že dvounápravové posunovací lokomotivy budou nasazovány v lokomotivních depech, kde měly nahradit tří až čtyř nápravové lokomotivy. Tyto nové lokomotivy (či spíše lokotraktory) se vyznačují hospodárnějším provozem a dostačujícím výkonem.

Lokomotivy řady 799 vznikly rekonstrukcí starších řad 700 a 701 a řady 702. Prototyp byl dokončen v roce 1992, a sériové dodávky následně probíhaly v letech 1994 – 2000.

Lokomotivní řada 799 se používá výhradně pro posun lokomotiv a vozů v depech kolejových vozidel (DKV).

Lokomotiva je kapotové koncepce se dvěma sníženými a zúženými kapotami a centrální kabinou strojvedoucího. Po obvodu obou kapot jsou ochozy se zapuštěnými schůdky. Kabina strojvedoucího je bohatě prosklená a je přístupná dveřmi na boku.

Kapotáž je provedena zcela nová, rám s dvojkolími zůstal zachovaný z řad 70x. Dvě hnací dvojkolí jsou vedena rozsochami a odpružena listovými pružinami.

Lokomotiva je dvouzdrojová, tzn. že dvojkolí jsou poháněna trakčním motorem, který je napájen buď proudem z akumulátoru, nebo proudem z trakčního alternátoru.

Spalovací motor je naftový tříválec Zetor a pohání trakční alternátor. Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, elektrodynamickou a elektromagnetickou kolejnicovou brzdou.

Trakční alternátor je typu A 255 M 04, proud z něj je usměrněn a napájí trakční motor typu TE 022. V aku režimu trakční alternátor napájí trakční motor přes pulsní trakční měnič. Trakční akumulátor je NiCd akumulátor KPM 250 P s kapacitou 250 Ah a napětím 84 V. Výkon je regulován elektronickým regulátorem v osmi stupních. Elektrodynamická brzda je rekuperační (tedy při brzdění nabíjí trakční akumulátor).

Lokomotivy 799.040 a 799.041 jsou vybaveny dálkovým řízením.

Technické údaje
Mezinárodní označení92 54 2 799 xxx-x
Výrobce ČMKS Holding
Rok výroby1992 - 2000
Vyrobeno ks 41
Rozchod1435 mm
Typ vozidla2nápravová kapotová posunovací lokomotiva
Uspořádání pojezduB
Přenos výkonuelektrický střídavě-stejnosměrný
Trakcenezávislá s elektrickým přenosem
Délka přes nárazníky7240 mm
Šířka3010 mm
Výška3611 mm
Rozvor podvozku2800 mm
Minimální poloměr oblouku60 m
Regulace výkonueletronický regulátor (tyristorová)
Služební hmotnost24 t
Typ spalovacího motoruZetor Z 5801
Velikost palivové nádrže350 l
Typ trakčních motorůTE 022
Trvalý výkon motoru37 kW
Maximální tažná síla62 kN
Maximální rychlost10 km/h
Režim diesel – (režim aku)
Michal Šika - OK1MSI