Lokomotiva řady 742 je čtyřnápravová kapotová univerzální motorová lokomotiva. Její původní označení je T 466.2 a má přezdívku Kocour nebo Bangladéška.
Lokomotiva řady 742 byla koncipována pro středně těžkou až těžkou posunovací službu a lehčí traťovou službu. A to jak pro nákladní, tak i pro osobní vlaky. Je odvozena od řady 740 (T 448.05), které byly určeny pro průmyslové podniky.
Lokomotivy řady 742 jsou v podstatě rozmístěny v celé síti ČD i ZSSK. U ČD tvoří řada 742 základ nákladní dopravy a to i díky své spolehlivosti a robustnosti.
Lokomotiva řady 742 je podvozková kapotová. Kapoty jsou nestejně dlouhé, jsou zúžené, kabina strojvedoucího je mezi nimi v zadní části lokomotivy. Kapota je zhotovena z ocelových svařovaných plátů. Po stranách kapot vedou ochozy se zábradlím, na ně vedou schůdky v koncových částech rámu. Kabina strojvedoucího je přístupná z těchto ochozů. V ní jsou 2 řídící pulty, z nichž jeden je hlavní a druhý je doplňkový.
Rám je usazen na dvou dvounápravových hnacích podvozcích pomocí silentbloků. Podvozky jsou otočně spojeny s rámem přes otočné čepy. Oproti řadě 740 mají stroje řady 742 příčné tlumení mezi hlavním rámem a podvozky. Podvozky jsou unifikované konstrukce ČKD, dvojkolí jsou vedena kyvnými rameny s vinutými pružinami a hydraulickými tlumiči. V každém podvozku jsou dva trakční motory.
Pod delší přední kapotou se nachází motorgenerátorové soustrojí. To se skládá z motoru ČKD K 6 S 230 DR, což je naftový 4taktní šestiválec s válci v řadě nastojato. Motor má turbo, přímé vstřikování, rozvod OHV a vodní chlazení. K motoru je přírubově připojen trakční generátor.
Lokomotiva je vybaven ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO DK-GP) a přímočinnou brzdou. Mezi podvozky pod rámem je zavěšena palivová nádrž.
Trakční generátor TD 805 A je stejnosměrný 6pólový stroj s cizím buzením a vlastní ventilací. Generátorem je poháněn budič a nabíjecí dynamo. Proudem, který vyrobí trakční generátor jsou napájeny 4 trakční motory ČKD TE 005 (TE 015 od 7.série). Regulace probíhá pomocí sdruženého regulátoru.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 92 54 2 742 xxx-x |
Výrobce | ČKD Praha |
Rok výroby | 1977 – 1986 |
Vyrobeno ks | 453 / 411 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová kapotová univerzální lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Přenos výkonu | elektrický stejnosměrný |
Trakce | nezávislá s elektrickým přenosem |
Délka přes nárazníky | 13580 mm / 13600 mm2 |
Délka rámu | 12300 mm |
Výška | 4472 mm |
Šířka | 3130 mm |
Rozvor podvozku | 2400 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 6700 mm |
Minimální poloměr oblouku | 120 m |
Regulace výkonu | sdružený regulátor |
Služební hmotnost | 64 t |
Typ spalovacího motoru | ČKD K 6 S 230 DR |
Objem motoru | 64,75 l |
Velikost palivové nádrže | 4000 l |
Typ trakčních motorů | TE 005 E / TE 015 C3 |
Trvalý výkon motoru | 883 kW |
Maximální tažná síla | 192 kN |
Maximální rychlost | 90 km/h |
1 – pro průmysl | |
2 – od 4.série | |
3 – od 7.série |