Elektrická jednotka řady 560 pod starým označením SM 488 je střídavá elektrická pěti-vozová jednotka. Její přezdívka je Panťák.
Elektrická jednotka byla vyráběna v letech 1970-1971 v závodě Vagónka Tatra Studénka pro ČSD. Sérii předcházely dvě tří-vozové prototypové jednotky s řídícími vozy vyrobené v roce 1966 jako řada SM 487.0. Označení ale bylo změněno na SM 488.0. Sériově byly tyto jednotky potom dodávány jako pětivozové s dvěma čelními hnacími vozy a třemi vloženými vozy. Konstrukce vozidlových skříní pak byla použita i pro stejnosměrné jednotky řady 460.
Souprava se skládá celkem z pěti vozů. Na koncích jednotky jsou řazeny trakční vozy řady 560 (SM 488.0) a mezi nimi jsou tři vložené vozy řady 060 (N 488.0). Oproti starším jednotkám řady 451 jednotky řady 560 nejsou vybaveny automatickými spřáhly, ale pouze standardním hákem a šroubovkou. Na předních čelech ale mají nárazníky.
Trakční vůz je půdorysně členěn na stanoviště strojvedoucího, zavazadlový oddíl, přední nástupní prostor, velkoprostorový oddíl pro cestující a zadní nástupní prostor s WC a přechodovým můstkem do dalšího vozu. Nástupní prostory jsou přístupné skládacími dvoukřídlými dveřmi.
Vložené vozy jsou rozděleny na přední nástupní prostor s toaletou a umývárnou, přední oddíl pro cestující, centrální nástupní prostor, zadní oddíl pro cestující a zadní nástupní prostor s WC a umývárnou. V předním i zadním nástupním prostoru jsou také přechodové můstky do dalších vagonů.
Vozy mají samonosné vysoko podlažní skříně ocelové konstrukce. V předních částech trakčních vozů jsou oboustranně přístupná stanoviště strojvedoucího. Skříň je dvěma otočnými čepy spřažena se dvěma podvozky, a to buď hnacími (560) nebo běžnými (060).
Podvozky jsou dvojitě odpruženy. V primárním i sekundárním odpružení jsou použity vinuté ocelové pružiny, které jsou doplněny hydraulickými tlumiči.
Pod podlahou trakčního vozu jsou podélně zavěšeny 2 trakční motory, spřažené kloubovým hřídelem s nápravovou převodovkou vnitřní nápravy. Ta je dalším kloubovým hřídelem spřažena s nápravovou převodovou vnější nápravy. Brzdová soustava trakčního vozu je tvořena ruční brzdou, samočinnou tlakovou, přímočinnou a elektrodynamickou brzdou.
Proud z trakčního vedení odebírají celkem 4 pantografové sběrače 4 SLS. Na střeše každého trakčního vozu jsou 2. Asi uprostřed délky hnacího vozu je pod podlahou zavěšen olejem chlazený trakční transformátor s regulací na primární straně.
Trakční motory jsou stejnosměrné sériové šestipólové stroje. Proud trakčních motorů je regulován řízenými tyristorovými usměrňovači.
Technické údaje | |
---|---|
Elektrická jednotka složená – 560 + 060 + 060 + 060 + 560 | |
Mezinárodní označení | 94 54 1 560 xxx-x, 94 54 1 060 xxx-x, |
Výrobce | Vagonka Tatra Studénka, MEZ Vsetín |
Rok výroby | 1970 - 1971 |
Vyrobeno ks | 17 |
Trakce | elektrická střídavá |
Trakční systém | 25 kV~ 50Hz |
Typ vozidla | 5 vozová osobní dvoupodlažní jednotka |
Délka přes nárazníky | 122500 mm |
Šířka | 2820 mm |
Výška se staženými sběrači | 4635 mm |
Min.poloměr oblouku | 120 m |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´+2´2´+2´2 +2´2´+ Bo´Bo´ |
Služební hmotnost | 297 t |
Míst k sezení | 336 |
Míst ke stání | 336 |
Topení | elektrické teplovzdušné |
Rozchod | 1435 mm |
Trvalý výkon | 860 kW |
Maximální rychlost | 110 km/h |
Hnací vůz řady 560 | |
Délka přes nárazníky | 24500 mm |
Rozvor náprav | 2600 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 19000 mm |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Služební hmotnost | 68 t |
Míst k sezení | 48 |
Míst ke stání | 48 |
Trvalá tažná síla | 46 kN |
Maximální tažná síla | 97 kN |
Regulace výkonu | tyristorová |
Vložený vůz řady 060 | |
Délka přes nárazníky | 24500 mm |
Rozvor náprav | 2400 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 19000 mm |
Uspořádání pojezdu | 2´2´ |
Služební hmotnost | 37 t |
Míst k sezení | 80 |
Míst ke stání | 80 |