Lokomotivy řady 162 a 163 jsou stejnosměrné elektrické univerzální lokomotivy. Jejich staré označení je E 499.3 a jsou známy také pod přezdívkami Patriot (řada 162) a Peršing (řada 163).
Když se blížil rok 1985, blížil se i konec ekonomické životnosti lokomotiv Škoda I.generace (řady 140 a řady 141), které ale slouží v omezené míře dodnes.
Po zkouškách nové dvousystémové lokomotivy řady ES 499.1 (363), bylo rozhodnuto, že nástupcem řad E 499.0 (140) a E 499.1 (141), bude právě lokomotiva ES 499.1, z níž bude vypuštěna střídavá část systému .
Lokomotivy řady E 499.3 (162/163) byly navrženy jako univerzální stroje pro osobní a nákladní dopravu.
Jedná se o skříňové podvozkové lokomotivy se dvěma klimatizovanými stanovišti strojvedoucího na čelech skříně, a průchozí strojovnou mezi stanovišti. Obě stanoviště jsou přístupné z obou stran. Je na nich umístěn průběžný pult, jehož pravá část slouží jako řídící a je osazena všemi řídícími prvky.
Spodek skříně je tvořen hlavním rámem z ocelových profilů. Na jeho čelnících je umístěno tažné a narážecí ústrojí a pod čelníky jsou umístěna smetadla na sníh. Kostra skříně je pokryta ocelovými plechy s podélnými prolisy, čímž se zvýšila tuhost skříně a snížila její hmotnost. Na střechách kabin strojvedoucího jsou klimatizační jednotky, kabiny mají dvě čelní dvouvrstvá vyhřívaná skla.
Hlavní reflektor je umístěn v podokenním pásu. Jedna bočnice je řešena jako prosávaná, je zde tedy pás žaluzií. Nad nimi jsou 4 pevná obdélníková okna. Na druhé bočnici jsou čtyři kruhová pevná okna.
Ke skříni jsou dvěma otočnými čepy připojeny dva hnací dvounápravové podvozky. Ty jsou unifikované koncepce a vyhovují pro rychlosti až 200 km/h. Odpružení je dvoustupňové. Primární zajišťují ocelové vinuté pružiny (4 pro každé dvoukolí) s paralelně řazenými hydraulickými tlumiči. Sekundární pružení zajišťují velké vinuté pružiny, 2 na každé straně podvozku.
Brzdná soustava je tvořena mechanickou ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou, přímočinnou brzdou a výkonnou elektrodynamickou brzdou.
Proud je z troleje odebírán dvěma pneumaticky ovládanými sběrači polopantografového provedení.
Lokomotivy jsou vybaveny pulzní nízko ztrátovou regulací výkonu na bázi plynulé změny napětí na kotvách trakčních motorů. Lokomotivy jsou osazeny 4 trakčními motory typu AL 4542 FiR (řada 163) a 1 AL 4542 FiR (řada 162). Jde o stejnosměrné šestipólové cize buzené elektromotory s kompenzačním vinutím. Chlazeny jsou dvěma axiálními radiátory.
Motory v podvozku jsou trvale zapojeny do série, čímž vytvoří motorovou skupinu. Tyto skupiny jsou pak řazeny paralelně = řazení je tedy trvale sérioparalelní.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 91 54 7 162 xxx-x, 91 54 7 163 xxx-x |
Výrobce | Škoda Plzeň |
Tovární označení | 71 E 1-3 / 99 E 11 (98 E 1) |
Rok výroby | 1984 až 1992 (1991) |
Vyrobeno ks | 120 (60) |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová skříňová univerzální lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Trakce | stejnosměrná elektrická |
Trakční systém | 3 kV = |
Regulace výkonu | pulzní |
Délka přes nárazníky | 16800 mm |
Délka skříně | 15500 mm |
Šířka | 2940 mm |
Výška se staženými sběrači | 4640 mm / 45951 mm (4595) mm |
Pevný rozvor | 3200 mm |
Celkový rozvor | 11500 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 8300 mm |
Minimální poloměr oblouku | 120 m |
Služební hmotnost | 84 t (84,5 t) |
Max.hmotnost na nápravu | 21,4 t |
Trvalý výkon | 3480 kW |
Trvalá tažná síla | 177 kN (160 kN) |
Maximální tažná síla | 185 kN / 3001 kN (258 kN) |
Maximální rychlost | 120 km/h (140 km/h) |
Údaje v závorkách platí pro řadu 162 | |
1 – inventární čísla 061 až 120 |