Motorový vůz řady 843 je 4 nápravový motorový osobní vůz s elektrickým přenosem výkonu. Jeho přezdívka je buď Apollo, nebo Rakev.
ČSD v roce 1989 v rámci restrukturalizace parku motorových vozů zadaly vývoj nového vozu s elektrickým přenosem výkonu. Ten měl vycházet z řady 842. Prototyp nového vozu byl vyroben v roce 1995 a, dostal označení 843.001. k motorovému vozu byly zároveň také vyráběny přípojné vozy řady 043 a řídící vozy řady 943. Z těchto tří vozů je možné sestavit vratnou soupravu. Původní záměr nahradit vozy řady 810 byl splněn pouze částečně.
Vozy řady 843 (respektive soupravy 843+043+943) jsou určeny pro osobní a lehkou rychlíkovoou dopravu na hlavních a vedlejších neelektrických tratích. Souprava 843+043+943 tvoří vlastně motorovou jednotku.
Motorový vůz řady 843 je půdorysně členěn takto. Přední kabina strojvedoucího, zavazadlový oddíl se zvedacími plošinami pro vozíčkáře, přední nástupní prostor, první oddíl pro cestující, druhý nástupní prostor, druhý oddíl pro cestující a druhá kabina strojvedoucího. Obě kabiny strojvedoucího jsou průchozí a jsou klimatizované.
Snížené nástupní prostory jsou přístupné jedno nebo dvoukřídlými předsuvnými dveřmi z obou stran vozu. Sedačky v oddílech pro cestující jsou sestaveny dle schématu 2+2 proti sobě. Vytápění je teplovzdušné s využitím odpadního tepla od motorů.
Kapacita motorového vozu je 120 míst, 60 míst je ke stání a 59 k sezení (včetně 5 sklopných sedaček) + 1 místo pro invalidu.
Motorové vozy jsou často řazeny do vratných souprav 843+043+943, tím samozřejmě přepravní kapacita narůstá. Vložený vůz 043 má kapacitu 132 míst, z toho je 72 míst k sezení a 60 míst ke stání (vložený vůz je výrazně kratší než motorový vůz). Řídící vůz 943 má kapacitu 116 míst. Tedy 64 míst k sezení a 52 míst ke stání.
Motorový vůz řady 843 má lehkou ocelovou samonosnou skříň. Ta je otočnými čepy spřažena se dvěma dvounápravovými podvozky, které jsou buď oba trakční (843) nebo oba běžné (043 a 943). Skříň je uložena na pružinách sekundárního odpružení, které se skládá z pneumatických měchů. Primární odpružení je vyřešeno vinutými pružinami s paralelními hydraulickými tlumiči.
Motorgenerátorové je tvořeno dvěma spalovacími motory a trakčními alternátory s individuálními usměrňovači. Celé toto je zavěšeno pod podlahou vozu mezi podvozky. Spalovací motory jsou 6 válce Liaz s turbem a přímým vstřikováním. Mají rozvody OHV a vodní chlazení. V podvozcích jsou 4 trakční tlapové motory.
Vůz je vybaven ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO BSE) přímočinnou brzdou (DAKO BPE), elektrodynamickou brzdou, parkovací brzdou a doplňkovou brzdou.
Trakční alternátory jsou typu ČKD TA 614 WO 1, jsou to střídavé 3fázové stroje. Proud z nich je usměrněn v trakčních usměrňovačích PA 28. Poté jsou, už usměrněným proudem, napájeny 4 trakční elektromotory s cizím chlazením. Řízení vozu je mikroprocesorové.
Technické údaje | |
---|---|
Motorová jednotka složená – 843+043+943 | |
Mezinárodní označení | 95 54 5 843 xxx-x, 95 54 5 043 xxx-x, 95 54 5 943 xxx-x |
Výrobce | MSV Studénka |
Rok výroby | 1996 – 1997 |
Rok výroby prototypu | 1995 |
Vyrobeno ks | 31 |
Trakce | nezávislá s elektrickým přenosem |
Přenos výkonu | elektrický střídavě-stejnosměrná |
Typ vozidla | 5 vozová osobní dvoupodlažní jednotka |
Délka přes nárazníky | 64600 mm |
Šířka | 2850 mm |
Výška | 4200 mm |
Min.poloměr oblouku | 120 m |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´+2´2´+2´2´ |
Služební hmotnost | 111 t |
Míst k sezení | 196 |
Míst ke stání | 172 |
Topení | teplovzdušné |
Rozchod | 1435 mm |
Trvalý výkon | 2 x 300 kW |
Maximální rychlost | 110 km/h |
Motorový vůz řady 843 | |
Délka přes nárazníky | 25200 mm |
Rozvor náprav | 2300 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 17300 mm |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Služební hmotnost | 56 t |
Míst k sezení | 60 |
Míst ke stání | 60 |
Typ spalovacího motoru | 2 x Liaz M1.2C-MS640D |
Objem spalovacího motoru | 11,94 l |
Zásoba paliva | 900 l |
Typ trakčních motorů | TE 051 |
Maximální tažná síla | 100 kN |
Regulace výkonu | elektronický regulátor |
Vložený vůz řady 043 | |
Délka přes nárazníky | 19700 mm |
Rozvor náprav | 2300 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 13700 mm |
Uspořádání pojezdu | 2´2´ |
Služební hmotnost | 27 t |
Míst k sezení | 70 |
Míst ke stání | 60 |
Řídící vůz řady 943 | |
Délka přes nárazníky | 19700 mm |
Rozvor náprav | 2300 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 13700 mm |
Uspořádání pojezdu | 2´2´ |
Služební hmotnost | 28 t |
Míst k sezení | 64 |
Míst ke stání | 52 |