Motorový vůz (motorová jednotka) řady 843

Motorový vůz řady 843 je 4 nápravový motorový osobní vůz s elektrickým přenosem výkonu. Jeho přezdívka je buď Apollo, nebo Rakev.

ČSD v roce 1989 v rámci restrukturalizace parku motorových vozů zadaly vývoj nového vozu s elektrickým přenosem výkonu. Ten měl vycházet z řady 842. Prototyp nového vozu byl vyroben v roce 1995 a, dostal označení 843.001. k motorovému vozu byly zároveň také vyráběny přípojné vozy řady 043 a řídící vozy řady 943. Z těchto tří vozů je možné sestavit vratnou soupravu. Původní záměr nahradit vozy řady 810 byl splněn pouze částečně.

Vozy řady 843 (respektive soupravy 843+043+943) jsou určeny pro osobní a lehkou rychlíkovoou dopravu na hlavních a vedlejších neelektrických tratích. Souprava 843+043+943 tvoří vlastně motorovou jednotku.

Motorový vůz řady 843 je půdorysně členěn takto. Přední kabina strojvedoucího, zavazadlový oddíl se zvedacími plošinami pro vozíčkáře, přední nástupní prostor, první oddíl pro cestující, druhý nástupní prostor, druhý oddíl pro cestující a druhá kabina strojvedoucího. Obě kabiny strojvedoucího jsou průchozí a jsou klimatizované.

Snížené nástupní prostory jsou přístupné jedno nebo dvoukřídlými předsuvnými dveřmi z obou stran vozu. Sedačky v oddílech pro cestující jsou sestaveny dle schématu 2+2 proti sobě. Vytápění je teplovzdušné s využitím odpadního tepla od motorů.

Kapacita motorového vozu je 120 míst, 60 míst je ke stání a 59 k sezení (včetně 5 sklopných sedaček) + 1 místo pro invalidu.

Motorové vozy jsou často řazeny do vratných souprav 843+043+943, tím samozřejmě přepravní kapacita narůstá. Vložený vůz 043 má kapacitu 132 míst, z toho je 72 míst k sezení a 60 míst ke stání (vložený vůz je výrazně kratší než motorový vůz). Řídící vůz 943 má kapacitu 116 míst. Tedy 64 míst k sezení a 52 míst ke stání.

Motorový vůz řady 843 má lehkou ocelovou samonosnou skříň. Ta je otočnými čepy spřažena se dvěma dvounápravovými podvozky, které jsou buď oba trakční (843) nebo oba běžné (043 a 943). Skříň je uložena na pružinách sekundárního odpružení, které se skládá z pneumatických měchů. Primární odpružení je vyřešeno vinutými pružinami s paralelními hydraulickými tlumiči.

Motorgenerátorové je tvořeno dvěma spalovacími motory a trakčními alternátory s individuálními usměrňovači. Celé toto je zavěšeno pod podlahou vozu mezi podvozky. Spalovací motory jsou 6 válce Liaz s turbem a přímým vstřikováním. Mají rozvody OHV a vodní chlazení. V podvozcích jsou 4 trakční tlapové motory.

Vůz je vybaven ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO BSE) přímočinnou brzdou (DAKO BPE), elektrodynamickou brzdou, parkovací brzdou a doplňkovou brzdou.

Trakční alternátory jsou typu ČKD TA 614 WO 1, jsou to střídavé 3fázové stroje. Proud z nich je usměrněn v trakčních usměrňovačích PA 28. Poté jsou, už usměrněným proudem, napájeny 4 trakční elektromotory s cizím chlazením. Řízení vozu je mikroprocesorové.

Technické údaje
Motorová jednotka složená – 843+043+943
Mezinárodní označení95 54 5 843 xxx-x, 95 54 5 043 xxx-x,

95 54 5 943 xxx-x
VýrobceMSV Studénka
Rok výroby1996 – 1997
Rok výroby prototypu1995
Vyrobeno ks31
Trakce nezávislá s elektrickým přenosem
Přenos výkonuelektrický střídavě-stejnosměrná
Typ vozidla 5 vozová osobní dvoupodlažní jednotka
Délka přes nárazníky64600 mm
Šířka2850 mm
Výška4200 mm
Min.poloměr oblouku120 m
Uspořádání pojezduBo´Bo´+2´2´+2´2´
Služební hmotnost111 t
Míst k sezení196
Míst ke stání172
Topeníteplovzdušné
Rozchod1435 mm
Trvalý výkon2 x 300 kW
Maximální rychlost110 km/h
Motorový vůz řady 843
Délka přes nárazníky25200 mm
Rozvor náprav2300 mm
Vzdálenost otočných čepů17300 mm
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Služební hmotnost56 t
Míst k sezení60
Míst ke stání60
Typ spalovacího motoru2 x Liaz M1.2C-MS640D
Objem spalovacího motoru11,94 l
Zásoba paliva900 l
Typ trakčních motorůTE 051
Maximální tažná síla100 kN
Regulace výkonuelektronický regulátor
Vložený vůz řady 043
Délka přes nárazníky19700 mm
Rozvor náprav2300 mm
Vzdálenost otočných čepů13700 mm
Uspořádání pojezdu2´2´
Služební hmotnost27 t
Míst k sezení70
Míst ke stání60
Řídící vůz řady 943
Délka přes nárazníky19700 mm
Rozvor náprav2300 mm
Vzdálenost otočných čepů13700 mm
Uspořádání pojezdu2´2´
Služební hmotnost28 t
Míst k sezení64
Míst ke stání52
Michal Šika - OK1MSI