Lokomotivy řad 362 a 363 jsou dvousystémové elektrické univerzální lokomotivy. Staré označení řady 363 je ES 499.1. Lokomotivám se přezdívá Eso.
Lokomotivy řady 363 i 362 byly vyráběny ve Škodě Plzeň pod továrním označením Škoda 69E (363) a Škoda 69Er (362).
Lokomotiva řady 362 – konkrétně stroj 362.001 byla dodána v roce 1990 a nyní jezdí na Slovensku. Další stroje této řady dodány nebyly kvůli ekonomické situaci.
Nicméně v letech 1993 až 1994 bylo 9 lokomotiv řady 363 rekonstruováno na řadu 362.
Lokomotivní řady 363 a 362 byly od počátku uvažovány jako univerzální lokomotivy, které by byly stejně vhodné pro nákladní i osobní dopravu.
Řada ES 499.1 (363) se stala základem pro pozdější modifikace pro stejnosměrnou napájecí soustavu (řada E 499.3 – 163) a také střídavou napájecí soustavu (řada S 499.2 – 263).
Lokomotivy řady 362/363 jsou skříňové podvozkové lokomotivy se dvěma koncovými klimatizovanými stanovišti strojvedoucího a prosávanou průchozí strojovnou mezi nimi. Na stanoviště strojvedoucího je přístup z obou stran lokomotivy, je na nich umístěn průběžný ovládací pult, jehož ovládací prvky jsou na jeho pravé straně.
Po vstupu do strojovny z 1. stanoviště se ulička hned za centrálním napáječem stáčí k pravé bočnici a veškerá zařízení jsou tedy umístěna nalevo od uličky. Na druhé straně se ulička stáčí zpět doleva a vede na 2. stanoviště.
Skříň lokomotiv sedí na hlavním rámu, který je vyroben ze svařovaných ocelových profilů. Na čelnících rámu je umístěno tažné a narážecí ústrojí, pod čelníky jsou smetadla. Uprostřed je pod hlavním rámem (mezi podvozky) umístěn trakční transformátor.
Kostra skříně je pokryta signovanými ocelovými plechy s podélnými prolisy. Na střechách kabin strojvedoucího jsou klimatizační jednotky. Kabiny jsou vybaveny dvěma čelními dvouvrstvými vyhřívanými skly. Hlavní reflektor se nachází v podokenním pásu.
Skříň je dvěma otočnými čepy spřažena se dvěma dvounápravovými hnacími podvozky. Ty jsou unifikované koncepce a vyhovují rychlostem až 200 km/h. Odpružení je dvoustupňové.
Primární odpružení zajišťují vinuté ocelové pružiny (4 pro každou nápravu = 8 na podvozku) s paralelně řazenými hydraulickými tlumiči. Sekundární odpružení zajišťují také vinuté pružiny (jen jsou větší), 2 na každé straně podvozku. Ty jsou doplněny svislými a příčnými hydraulickými tlumiči.
Lokomotivy jsou vybaveny samočinnou tlakovou brzdou (DAKO DK-GP), ruční brzdou, přímočinnou brzdou (DAKO BP) a elektrodynamickou brzdou (její odporníky jsou z Fechralu jsou umístěny ve skříni na střeše lokomotivy a jsou chlazené 4 axiálními ventilátory).
Proud z troleje přivádějí dva pneumaticky ovládané polopantografové sběrače proudu. Sběrače jsou dvoupřítlakové (každá napájecí soustava vyžaduje jiný přítlak smykadla na trolej).
Regulace výkonu je bezkontaktní pulzní na bázi plynulé změny napětí na kotvách trakčních motorů. Pro řízení jsou použity čtyři trakční měniče PULS-DELTA-A od ČKD Elektrotechnika.
Lokomotiva 363 má čtyři trakční motory typu AL 4562 FiR. Jsou to stejnosměrné šestipólové elektromotory s kompenzačním vinutím a cizím buzením. Jsou přizpůsobeny pro napájení zvlněným (usměrněným) proudem.
Rekonstruované lokomotivy 362 mají trakční motory typu 1 AL 4542 FiR.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 91 54 7 362 xxx-x, 91 54 7 363 xxx-x |
Výrobce | Škoda Plzeň |
Tovární označení | 69 E 0-5 / 69 Er* |
Rok výroby (rekonstrukce) | 1984 až 1990 (1993 až 2001) / 1990* |
Vyrobeno (rekonstruováno) ks | 181 (29) / 1* |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová skříňová univerzální lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Trakce | elektrická stejnosměrná + střídavá |
Trakční systém | 3 kV = a 25 kV ~ 50 Hz |
Regulace výkonu | pulzní |
Délka přes nárazníky | 16800 mm |
Délka skříně | 15500 mm |
Šířka | 2940 mm |
Výška se staženými sběrači | 4625 mm |
Pevný rozvor | 3200 mm |
Celkový rozvor | --- |
Vzdálenost otočných čepů | 8300 mm |
Minimální poloměr oblouku | 120 m |
Služební hmotnost | 87 t |
Max.hmotnost na nápravu | 21,75 t |
Trvalý výkon | 3480 kW (=), 3060 kW (~) |
Trvalá tažná síla | 177 kN (152 kN) |
Maximální tažná síla | 260 kN / (258 kN) |
Maximální rychlost | 120 km/h (140 km/h) |
363 (362) | |
* – 362.001-0 ZSSK <- vyrobený prototyp | |
(=) – napájení stejnosměrným proudem | |
(~) – napájení střídavým proudem |