Lokomotivy řady 182 a 183

Lokomotivy řady 182 a 183 jsou jednosystémové elektrické lokomotivy určená pro těžkou nákladní dopravu. Staré její označení jest E 669.2 (182) a E 669.3 (183) a přezdívku mají Šestikolák dvojka (182) a Šestikolák trojka (183).

Tyto řady vychází z lokomotivní řady 181 a byla vyráběna opět ve Škodě Plzeň pod továrním označením Škoda 59E a Škoda 61E.

Velká potřeba lokomotiv pro tažení těžkých nákladních vlaků vedla k výrobě další série lokomotiv vycházejících z početné řady 181. Lokomotivy řady 182 a 183 mají oproti předchozí řadě jen pár vylepšení. Hlavně je to snížení hmotnosti o 4 tuny a zmenšení rozvoru podvozků.

Provozní určení řad 182 a 183 zůstává stejné jako u předchůdkyně, řady 181. To jest těžkotonážní nákladní doprava. Zatímco lokomotivy řady 182 jsou v současnosti provozovány ČD i ZSSK, tak lokomotivy řady 183 jezdí výhradně na Slovensku (kde jsou postupně nahrazovány řadou 131).

Lokomotivní řady 182 a 183 se od řady 181 liší jen v detailech. Lokomotivy jsou skříňové se dvěma čelními stanovišti strojvedoucího, přístupnými z obou stran a strojovnou mezi nimi. Na obou bočnicích je šest obdélníkových oken, z toho jsou u řady 182 na každé straně dvě otevíratelná okna, u řady 183 je na každé straně jedno otevíratelné okno.

Střešní žaluzie jsou oproti řadě 181 skloněny dovnitř. Řada 183 nemá na rozdíl od řady 182 ozdobnou lištu na spodku skříně.

Rám je spojen pomocí dvou čepů se dvěma třínápravovými podvozky. Oproti řadě 181 mají podvozky zkrácený rozvor (a to kvůli snížení opotřebení trati v obloucích).

Lokomotivní skříň je odpružena listovými pružinami sekundárního pružení (v rámci rekonstrukcí byly tyto pružiny nahrazovány ocelovými vinutými pružinami). Primární odpružení je stejně jako u 181 provedeno listovými pružinami, jenž jsou doplněny válcovými vinutými pružinami.

V každém podvozku jsou tři trakční motory s tlapovými ložisky. Brzdový systém se skládá z ruční brzdy, přímočinné brzdy a samočinné tlakové brzdy.

V elektrické části k žádným změnám nedošlo, jen byly mírně upraveny trakční motory (stejně pro řadu 182 i 183). Jsou to stejnosměrné šestipólové stroje, které jsou řazeny buď sériově, nebo sério-paralelně nebo sério-sério-paralelně.

Regulace výkonu je odporová a odporníky jsou litinové na střeše lokomotivy.

Technické údaje
Mezinárodní označení91 54 7 182 xxx-x / 91 54 7 183 xxx-x
VýrobceŠkoda Plzeň
Tovární označení31 E 1-2
Rok výroby1963 až 1965   / 1971
Vyrobeno ks168 (43)
Rozchod1435 mm
Typ vozidla6nápravová skříňová nákladní lokomotiva
Uspořádání pojezduCo´Co´
Trakcestejnosměrná elektrická
Trakční systém3 kV =
Regulace výkonuodporová
Délka přes nárazníky18800 mm   (18940 mm)
Délka skříně17560 mm   (17700 mm)
Šířka2950 mm
Výška se staženými sběrači4500 mm
Pevný rozvor4600 mm
Celkový rozvor13000 mm
Vzdálenost otočných čepů9400 mm
Minimální poloměr oblouku125 m
Služební hmotnost120 t
Max.hmotnost na nápravu20 t
Trvalý výkon2790 kW
Trvalá tažná síla213 kN
Maximální tažná síla345 kN
Maximální rychlost90 km/h
Údaje v závorkách platí pro řadu 183
Michal Šika - Kutilův zápisník