Lokomotiva řady 242 je elektrická lokomotiva na střídavý proud 25kV 50Hz určená pro nákladní i osobní dopravu. Její staré označení je S 499.02 a přezdívá se jí Plecháč.
Vyráběla ji Škoda Plzeň v letech 1975 až 1981 pod továrním označením Škoda 73E.
V 70.letech pokračovala elektrifikace železnic střídavým proudem, a tak bylo potřeba dodat další univerzální lokomotivy z osvědčené řady 240 (S 499.0), jež byla odvozena z řady 230 (S 489.0).
Jelikož byl ale sklolaminát příliš drahý, bylo rozhodnuto, že skříně nových lokomotiv budou opět ocelové. To ale vedlo k tomu, že skříň musela být zcela odlišná oproti laminátové variantě.
To je hlavní důvod, proč nové lokomotivy řady 242 (S 499.02), dostaly skříň (až na odlišné provedení bočnic) shodnou se stejnosměrnými lokomotivami řady 123 (E 469.3).
Lokomotiva řady 242 je skříňová podvozková lokomotiva s dvěma koncovými stanovišti strojvedoucího a centrální strojovnou. Stanoviště strojvedoucího jsou přístupné z obou stran. Na stanovištích je průběžný ovládací pult, který má na pravé straně řídící stanoviště. Ze stanovišť se vstupuje do příčných chodbiček, z nichž jsou přístupné dvě uličky ve strojovně vedoucí po bočnicích skříně.
Lokomotivy řady 242 a 240 jsou po technické stránce téměř identické. Lokomotivní skříň se ale úplně odlišuje. Laminátovou skříň nahradila běžná varianta svařovaná z ocelových plátů. Na obou jejích stranách jsou umístěny žaluzie větrání a nad nimi jsou tři páry malých obdélníkových oken.
Spodní část skříně je tvořena ocelovým svařovaným rámem, na jehož čelech jsou umístěna narážecí a tažná ústrojí.
Podvozky řady 242 jsou dvounápravové, dvoustupňově odpružené a s celosvařovanými rámy. Primární odpružení je provedeno vinutými ocelovými pružinami s hydraulickými tlumiči ve svislém směru. Sekundární odpružení je provedeno listovými pružinami.
Lokomotiva má ruční brzdu, samočinnou tlakovou brzdu (DAKO DK-GP) a přímočinnou brzdu.
Proud z troleje odebírají dva pneumaticky poháněné dvouramenné sběrače. Trakční transformátor je částečně pod úrovní podlahy, je to olejem chlazený transformátor 1 SLH 61-5063-47.
Každý trakční motor má vlastní usměrňovač typu DITYRUS-delta, který je osazený diodami a tyristory.
Regulace výkonu probíhá na vysokonapěťové části transformátoru, požadovaný výkon je nastavován přepínáním odboček. Celkem je k dispozici 32 jízdních stupňů. Lokomotiva má čtyři trakční motory typu 9 AL 4446 iP.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 91 54 7 242 xxx-x |
Výrobce | Škoda Plzeň |
Tovární označení | 73 E 1-3 |
Rok výroby | 1975 až 1981 |
Vyrobeno ks | 86 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová skříňová univerzální lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Trakce | střídavá elektrická |
Trakční systém | 25 kV ~ 50 Hz |
Regulace výkonu | přepínání odboček |
Délka přes nárazníky | 16440 mm |
Délka skříně | 15200 mm |
Šířka | 2940 mm |
Výška se staženými sběrači | 4650 mm |
Pevný rozvor | 2800 mm |
Celkový rozvor | 10600 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 7800 mm |
Minimální poloměr oblouku | 120 m |
Služební hmotnost | 84 t |
Max.hmotnost na nápravu | 21 t |
Trvalý výkon | 3080 kW |
Trvalá tažná síla | 173 kN |
Maximální tažná síla | 240 kN |
Maximální rychlost | 120 km/h |