Lokomotiva řady 242

Lokomotiva řady 242 je elektrická lokomotiva na střídavý proud 25kV 50Hz určená pro nákladní i osobní dopravu. Její staré označení je S 499.02 a přezdívá se jí Plecháč.

Vyráběla ji Škoda Plzeň v letech 1975 až 1981 pod továrním označením Škoda 73E.

V 70.letech pokračovala elektrifikace železnic střídavým proudem, a tak bylo potřeba dodat další univerzální lokomotivy z osvědčené řady 240 (S 499.0), jež byla odvozena z řady 230 (S 489.0).

Jelikož byl ale sklolaminát příliš drahý, bylo rozhodnuto, že skříně nových lokomotiv budou opět ocelové. To ale vedlo k tomu, že skříň musela být zcela odlišná oproti laminátové variantě.

To je hlavní důvod, proč nové lokomotivy řady 242 (S 499.02), dostaly skříň (až na odlišné provedení bočnic) shodnou se stejnosměrnými lokomotivami řady 123 (E 469.3).

Lokomotiva řady 242 je skříňová podvozková lokomotiva s dvěma koncovými stanovišti strojvedoucího a centrální strojovnou. Stanoviště strojvedoucího jsou přístupné z obou stran. Na stanovištích je průběžný ovládací pult, který má na pravé straně řídící stanoviště. Ze stanovišť se vstupuje do příčných chodbiček, z nichž jsou přístupné dvě uličky ve strojovně vedoucí po bočnicích skříně.

Lokomotivy řady 242 a 240 jsou po technické stránce téměř identické. Lokomotivní skříň se ale úplně odlišuje. Laminátovou skříň nahradila běžná varianta svařovaná z ocelových plátů. Na obou jejích stranách jsou umístěny žaluzie větrání a nad nimi jsou tři páry malých obdélníkových oken.

Spodní část skříně je tvořena ocelovým svařovaným rámem, na jehož čelech jsou umístěna narážecí a tažná ústrojí.

Podvozky řady 242 jsou dvounápravové, dvoustupňově odpružené a s celosvařovanými rámy. Primární odpružení je provedeno vinutými ocelovými pružinami s hydraulickými tlumiči ve svislém směru. Sekundární odpružení je provedeno listovými pružinami.

Lokomotiva má ruční brzdu, samočinnou tlakovou brzdu (DAKO DK-GP) a přímočinnou brzdu.

Proud z troleje odebírají dva pneumaticky poháněné dvouramenné sběrače. Trakční transformátor je částečně pod úrovní podlahy, je to olejem chlazený transformátor 1 SLH 61-5063-47.

Každý trakční motor má vlastní usměrňovač typu DITYRUS-delta, který je osazený diodami a tyristory.

Regulace výkonu probíhá na vysokonapěťové části transformátoru, požadovaný výkon je nastavován přepínáním odboček. Celkem je k dispozici 32 jízdních stupňů. Lokomotiva má čtyři trakční motory typu 9 AL 4446 iP.

Technické údaje
Mezinárodní označení91 54 7 242 xxx-x
VýrobceŠkoda Plzeň
Tovární označení73 E 1-3
Rok výroby1975 až 1981
Vyrobeno ks86
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová skříňová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Trakcestřídavá elektrická
Trakční systém25 kV ~ 50 Hz
Regulace výkonupřepínání odboček
Délka přes nárazníky16440 mm
Délka skříně15200 mm
Šířka2940 mm
Výška se staženými sběrači4650 mm
Pevný rozvor2800 mm
Celkový rozvor10600 mm
Vzdálenost otočných čepů7800 mm
Minimální poloměr oblouku120 m
Služební hmotnost84 t
Max.hmotnost na nápravu21 t
Trvalý výkon3080 kW
Trvalá tažná síla173 kN
Maximální tažná síla240 kN
Maximální rychlost120 km/h
Michal Šika - OK1MSI