Elektrická jednotka řady 460 byla vyráběna v letech 1974-1978 v závodě Vagónka Tatra n.p. Studénka. Její staré označení je EM 488.0, a její přezdívka je Panťák.
Technicky vychází řada 460 z řady 560, oproti ní a také oproti řadě 451/452 je však méně pokrokové. Z důvodu zvýšení pevnosti skříně bylo zvoleno (a i požadováno) vysokopodlažní uspořádání.
Elektrická jednotka řady 460 se skládá celkem z 5 vozů. V DKV Ústí n.Labem jsou v provozu 4 vozové soupravy. Na obou koncích soupravy jsou řazeny trakční vozy značené jako řada 460 (EM 488.0) a mezi nimi jsou 3 vložené vozy řady 063 (N 488.03). Celková kapacita pětivozové soupravy je 672 míst (336 k sezení a 336 ke stání).
Trakční vozy jsou od čela ke konci řešeny následovně – stanoviště strojvedoucího, zavazadlový oddíl, přední nástupní prostor, prostor pro cestující a zadní nástupní prostor s toaletou.
Zavazadlový prostor je přístupný buď dvoukřídlými dveřmi v bočnicích nebo dveřmi ze stanoviště strojvedoucího nebo dveřmi z prvního nástupního prostoru. Ve skříních mezi stanovištěm strojvedoucího a zavazadlovým prostorem se nachází elektrická a pneumatická zařízení, v zavazadlovém oddíle je navíc i komora hlavního vypínače.
Ostatní technická zařízení jsou umístěna pod podlahou. Oddíl pro cestující zabírá necelou polovinu délky vozu a je přístupný dvoukřídlými dveřmi z obou nástupních prostor. Sedačky mají uspořádání 2+2. Ze zadního nástupního prostoru je přístupný také přechodový můstek do dalšího vozu. Vstupní dveře jsou dvoudílné, pneumatické.
Vložený vůz je členěn na přední nástupní prostor s WC a umývárnou, přední oddíl pro cestující, střední nástupní prostor se zdvojenými dveřmi, zadní oddíl pro cestující a zadní nástupní prostor s WC a umývárnou. Z obou koncových nástupních prostorů vedou přechodové můstky do dalších vozů. Vytápění vozů je elektrické teplovzdušné.
Skříň vozu je samonosná ocelová. Stanoviště strojvedoucího jsou přístupná z obou stran. Na předních čelech trakčních vozů už nejsou automatická spřáhla jako u 451/452, ale jen běžný hák a šroubovka. Oproti řadě 451/452 jsou čela opatřena narážecím ústrojím.
Skříň je pomocí otočných čepů spřažena se dvěma dvounápravovými podvozky. Ty jsou buď hnací (trakční vůz 460) nebo běžné (vložený vůz 063).
Skříň vozu je na podvozcích uložena na šroubových vinutých pružinách sekundárního odpružení s kapalinovými tlumiči. Primární odpružení je provedeno také vinutými pružinami.
V každém hnacím podvozu jsou 2 trakční motory zavěšenými v mimo rám podvozku pod skříní. Oproti řadě 560 je zde skupinový pohon dvojkolí. Brzdový systém je tvořen ruční brzdou (trakční i vložené vozy), samočinnou tlakovou brzdou, přímočinnou brzdou a elektrodynamickou brzdou.
Proud z troleje odebírají dva dvouramenné sběrače proudu umístěné v koncových částech střechy trakčních vozů. V současnosti jsou tyto sběrače nahrazovány polopantografy a přední jsou demontovány.
Řízení výkonu je odporová. K dispozici je 20 jízdních stupňů. Elektrodynamická brzda je odporová. Trakční motory jsou stejnosměrné čtyřpólové stroje, napevno řazené do série.
Technické údaje | |
---|---|
Elektrická jednotka složená – 460 + 060 + 060 + 060 + 460 | |
Mezinárodní označení | 94 54 1 460 xxx-x, 94 54 1 060 xxx-x |
Výrobce | Vagonka Studénka, MEZ Vsetín |
Rok výroby | 1974 – 1978 (1971 prototyp) |
Vyrobeno ks | 43 |
Trakce | elektrická stejnosměrná |
Trakční systém | 3 kV = |
Typ vozidla | 5 vozová osobní jednotka |
Délka přes nárazníky | 122500 mm |
Šířka | 2883 mm |
Výška se staženými sběrači | 4650 mm |
Min.poloměr oblouku | 120 m |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´+2´2´+2´2´+2´2´+Bo´Bo´ |
Služební hmotnost | 239 t |
Míst k sezení | 336 |
Míst ke stání | 336 |
Topení | elektrické teplovzdušné |
Rozchod | 1435 mm |
Trvalý výkon | 2000 kW |
Maximální rychlost | 110 km/h |
Hnací vůz řady 460 | |
Délka přes nárazníky | 24500 mm |
Rozvor náprav | 2600 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 17200 mm |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Služební hmotnost | 64 t |
Míst k sezení | 48 |
Míst ke stání | 48 |
Trvalá tažná síla | 59 kN |
Maximální tažná síla | 130 kN |
Regulace výkonu | odporová |
Vložený vůz řady 060 | |
Délka přes nárazníky | 24500 mm |
Rozvor náprav | 2400 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 17200 mm |
Uspořádání pojezdu | 2´2´ |
Služební hmotnost | 37 t |
Míst k sezení | 80 |
Míst ke stání | 80 |