V pokračování předchozího článku popíšu nové (a zároveň stávající) značení lokomotiv a motorových jednotek ČSD a ČD od roku 1988 do současnosti.
Může se to hodit třebas železničním modelářům (jako jsem i já), kteří své modely stylizují do určitého období a chtějí mít vše co nejvíce autentické, tedy i včetně značení.
Ke změně starého systému došlo u nás od začátku roku 1988, kdy jej zavedly tehdejší ČSD a později převzaly i nastupující České dráhy a Slovenská železnica (nové typy jsou však již značeny nezávisle). K tomuto kroku ČSD přistoupily na základě změn ve značení, které zavedla Mezinárodní železniční unie od roku 1971.
V rámci možnosti je současný systém částečně kompatibilní s původním systémem značení.
Současné značení obsahuje 7 číslic:
- První číslice označuje trakci a typ hnacího vozidla:
- 1 – elektrická lokomotiva na stejnosměrný proud.
- 2 – elektrická lokomotiva na střídavý proud.
- 3 – elektrická lokomotiva dvou- či vícesystémová.
- 4 – elektrická jednotka (nebo vůz) na stejnosměrný proud.
- 5 – elektrická jednotka (nebo vůz) na střídavý proud.
- 6 – elektrická jednotka (nebo vůz) dvou- či vícesystémové.
- 7 – motorová lokomotiva.
- 8 – motorová jednotka (nebo vůz).
- 9 – řídící vůz (od roku 1994, od roku 2009 – řídící vůz jednotky).
- 0 – vložený (nemotorový) vůz (od roku 1994, od roku 2009 – vložený vůz jednotky).
- Druhá a třetí číslice značí tzv. konstrukční skupinu (nevypovídá o charakteristice vozidla).
- Následující 3 číslice – čtvrtá až šestá – jest evidenční číslo lokomotivy (nebo jednotky či vozu).
- Poslední sedmá číslice je kontrolní.
Příklady:
Příklad 1 745 223-8
- 7— 223-8 -> motorová lokomotiva (s libovolným přenosem výkonu na nápravu).
- — 223-8 -> evidenční číslo lokomotivy.
- — 223-8 -> kontrolní číslice (viz níže).
Příklad 2 680-004-9 (Pendolino)
- 6— 004-9 -> elektrická jednotka vícesoustavová.
- — 004-9 -> evidenční číslo.
- — 004-9 -> kontrolní číslice (viz níže).
Příklad 3 944 112-2
- 9— 112-2 -> řídící vůz (používá se u motorových a elektrických jednotek pro jízdu opačným směrem).
- — 112-2 -> evidenční číslo.
- — 112-2 -> kontrolní číslice (viz níže).
Výpočet kontrolní číslice
Kontrolní číslice se počítá následujícím způsobem:
- Číslice na lichých pozicích se násobí jedničkou. Pokud je výsledek dvouciferný, obě cifry se sečtou.
- Číslice na sudých pozicích se násobí dvojkou. Pokud je výsledek dvouciferný, obě cifry se sečtou.
- Vzniklý součet všech výsledků se odečte od nejbližší vyšší desítky.
- Výsledné číslo je kontrolní číslice.
Příklad:
749 263 – kód lokomotivy
- 7×1 = 7
- 4×2 = 8
- 9×1 = 9
- 2×2 = 4
- 6×1 = 6
- 3×2 = 6
- Součet = 40
- Součet odečtený od nejbližší 10 (zde je to 40) — 40 – 40 = 0.
Kontrolní číslice je 0. Lokomotiva má tedy kód 749 263-0.
Je to celkem prosté a logické. Pokud chcete mít na své modelové železnici vše označeno správně, je třeba si s výpočty a značením trochu pohrát. Výsledek ale určitě stojí za to.
Michal Šika - OK1MSI