Lokomotivy řady 700 a 701

Lokomotivy řady 700 a 701 jsou dvounápravové kapotové motorové lokomotivy s mechanickým přenosem výkonu. Jejich staré označení je T 211.0 a T 211.1. Byly určeny pro posun v depech, staniční posun a vlečkový provoz. Její přezdívky jsou Prasátko, Puklík.

Lokomotivy řady 700 a 701 jsou nejmenší lokomotivy. Byly vyvíjené od počátku 50let a sériová výroba pak probíhala do roku 1962 a to v podniku ČKD Praha. V letech 1977 až 1991 probíhaly rekonstrukce na řadu T 211.1 (701), které spočívaly hlavně v osazení výkonnějšího spalovacího motoru.

Lokomotivy byly koncipovány pro lehkou staniční posunovací službu, posun v lokomotivních depech a dopravu na vlečkách průmyslových závodů. Snadná údržba spolu se spolehlivostí a robustností bydly k velké oblibě těchto mašinek.

Lokomotiva řady 700, 701 (T 211.1, T211.1) je rámová lokomotiva se dvěma hnacími nápravami. Na hlavním rámu je v zadní části postavena kabina strojvedoucího, na niž směrem dopředu navazuje zúžená kapota. Kabina je přístupná dveřmi z ochozu, který je v koncové části lokomotivního rámu.

V rozích rámu jsou zřízeny schůdky s madly, které usnadňují práci posunovačům a umožňují vstup na zadní ochoz i na boční ochozy okolo kapoty. Stroje pod kapotou jsou přístupné z každé strany třemi montážními dvoukřídlými dvířky. Na kapotě je pak žebřík pro přístup na střechu lokomotivy.

Trakční soustrojí je tvořeno motorem Tatra 111 A a převodovkou ČKD M 150-4 (Mylius), na níž navazují nápravové převodovky. Motor Tatra 111 A je vznětový čtyřdobý rychloběžný dvanáctiválec s válci do V ve stojatém uspořádání. Motor není přeplňovaný a je vzduchem chlazený. Motor má 3 vačkové hřídele, z toho jeden slouží pro sací ventily a dva pro výfukové ventily. V rámci rekonstrukcí bylo provedeno osazení novým motorem Tatra T 930-51, který je ale podobný původnímu motoru. Má ale větší vrtání válců (větší zdvihový objem).

Řazení je předvolbové, strojvedoucí otočnou pákou zvolí požadovaný stupeň a poté zatáhne za kohout spojky. Spojka se rozepne, zařadí se požadovaný stupeň a při pouštění kohoutu spojky se spojka zase sepne. K výstupnímu hřídeli převodovky jsou připojeny kloubové hřídele, které pohánějí nápravové převodovky.

Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou a přímočinnou brzdou.

Technické údaje
Mezinárodní označení98 54 4 700 xxx-x, 98 54 4 701 xxx-x
VýrobceČKD Praha
Rok výroby prototypu1955
Rok výroby1955 – 1962 (1977 – 1991)
Vyrobeno ks824
Rozchod1435 mm
Typ vozidla2nápravová kapotová posunovací lokomotiva
Uspořádání pojezduB
Přenos výkonumechanický
Délka přes nárazníky7240 mm
Délka skříně6000 mm
Šířka2600 mm
Výška 3348 mm
Pevný rozvor2800 mm
Minimální poloměr oblouku60 m
Služební hmotnost22 t
Typ spalovacího motoruTatra 111 A (Tatra T 930-51)
Objem spalovacího motoru14,825 l (17,641 l)
Velikost nádrže350 l
Trvalý výkon motoru121 kW (147 kW)
Maximální tažná síla57 kN
Maximální rychlost40 km/h
Údaje v závorkách platí pro řadu 701
Michal Šika - OK1MSI