Lokomotivy řady 700 a 701 jsou dvounápravové kapotové motorové lokomotivy s mechanickým přenosem výkonu. Jejich staré označení je T 211.0 a T 211.1. Byly určeny pro posun v depech, staniční posun a vlečkový provoz. Její přezdívky jsou Prasátko, Puklík.
Lokomotivy řady 700 a 701 jsou nejmenší lokomotivy. Byly vyvíjené od počátku 50let a sériová výroba pak probíhala do roku 1962 a to v podniku ČKD Praha. V letech 1977 až 1991 probíhaly rekonstrukce na řadu T 211.1 (701), které spočívaly hlavně v osazení výkonnějšího spalovacího motoru.
Lokomotivy byly koncipovány pro lehkou staniční posunovací službu, posun v lokomotivních depech a dopravu na vlečkách průmyslových závodů. Snadná údržba spolu se spolehlivostí a robustností bydly k velké oblibě těchto mašinek.
Lokomotiva řady 700, 701 (T 211.1, T211.1) je rámová lokomotiva se dvěma hnacími nápravami. Na hlavním rámu je v zadní části postavena kabina strojvedoucího, na niž směrem dopředu navazuje zúžená kapota. Kabina je přístupná dveřmi z ochozu, který je v koncové části lokomotivního rámu.
V rozích rámu jsou zřízeny schůdky s madly, které usnadňují práci posunovačům a umožňují vstup na zadní ochoz i na boční ochozy okolo kapoty. Stroje pod kapotou jsou přístupné z každé strany třemi montážními dvoukřídlými dvířky. Na kapotě je pak žebřík pro přístup na střechu lokomotivy.
Trakční soustrojí je tvořeno motorem Tatra 111 A a převodovkou ČKD M 150-4 (Mylius), na níž navazují nápravové převodovky. Motor Tatra 111 A je vznětový čtyřdobý rychloběžný dvanáctiválec s válci do V ve stojatém uspořádání. Motor není přeplňovaný a je vzduchem chlazený. Motor má 3 vačkové hřídele, z toho jeden slouží pro sací ventily a dva pro výfukové ventily. V rámci rekonstrukcí bylo provedeno osazení novým motorem Tatra T 930-51, který je ale podobný původnímu motoru. Má ale větší vrtání válců (větší zdvihový objem).
Řazení je předvolbové, strojvedoucí otočnou pákou zvolí požadovaný stupeň a poté zatáhne za kohout spojky. Spojka se rozepne, zařadí se požadovaný stupeň a při pouštění kohoutu spojky se spojka zase sepne. K výstupnímu hřídeli převodovky jsou připojeny kloubové hřídele, které pohánějí nápravové převodovky.
Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou a přímočinnou brzdou.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 98 54 4 700 xxx-x, 98 54 4 701 xxx-x |
Výrobce | ČKD Praha |
Rok výroby prototypu | 1955 |
Rok výroby | 1955 – 1962 (1977 – 1991) |
Vyrobeno ks | 824 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 2nápravová kapotová posunovací lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | B |
Přenos výkonu | mechanický |
Délka přes nárazníky | 7240 mm |
Délka skříně | 6000 mm |
Šířka | 2600 mm |
Výška | 3348 mm |
Pevný rozvor | 2800 mm |
Minimální poloměr oblouku | 60 m |
Služební hmotnost | 22 t |
Typ spalovacího motoru | Tatra 111 A (Tatra T 930-51) |
Objem spalovacího motoru | 14,825 l (17,641 l) |
Velikost nádrže | 350 l |
Trvalý výkon motoru | 121 kW (147 kW) |
Maximální tažná síla | 57 kN |
Maximální rychlost | 40 km/h |
Údaje v závorkách platí pro řadu 701 |