Lokomotiva řady 702

Lokomotiva řady 702 je dvounápravová motorová rámová kapotová posunovací lokomotiva. Její původní označení je T 212.0 a přezdívky jsou Prasátko či Puklík.

Lokomotiva řady 702 (T 212.0) byla vyvinuta ve druhé polovině šedesátých let v ČKD Praha, výroba ale probíhala na Slovensku (TS Martin). Lokomotivy byly navrženy pro lehkou staniční posunovací službu, posun v depech a pro provoz na vlečkách průmyslových podniků. Některé stroje byly rekonstruovány na řady 797, 798 a 799.

Lokomotiva řady 702 je odvozena od starší řady 700. Lokomotiva je robustní rámové konstrukce se dvěma dvojkolími, která jsou odpružena listovými pružinami. V přední části lokomotivy je zúžená kapota, pod níž jsou trakční a pomocné stroje. Na ni pak navazuje kabina strojvedoucího, která je přístupná ze zadního příčného ochozu se zapuštěnými schůdky. Další ochozy jsou po stranách kapoty.

Pod kapotou je umístěn naftový motor Tatra T 930-51. To je vzduchem chlazený, nepřeplňovaný dvanáctiválec s válci do V, přímým vstřikem paliva a rozvodem OHV. Motor má jeden vačkový hřídel. Každý válec má jeden sací a jeden výfukový ventil.

Řízení lokomotivy je prakticky shodné s řadou 700. Spalovací motor je spřažen s mechanickou čtyřstupňovou převodovkou ČKD M 150-4. Přenos pohybu na nápravy zajišťují kloubové hřídele.

Brzdový systém se skládá z ruční brzdy, samočinné tlakové brzdy a přímočinné brzdy. Obě dvojkolí jsou brzděny jednostrannými špalíkovými zdržemi.

Technické údaje
Mezinárodní označení98 54 4 702 xxx-x
VýrobceTS Martin
Rok výroby1967 – 1971
Vyrobeno ks307
Rozchod1435 mm
Typ vozidla2nápravová kapotová posunovací lokomotiva
Uspořádání pojezduB
Přenos výkonumechanický
Délka přes nárazníky7220 mm
Délka skříně6000 mm
Šířka2600 mm
Výška 3348 mm
Pevný rozvor2800 mm
Minimální poloměr oblouku60 m
Služební hmotnost24 t
Typ spalovacího motoruTatra T 930-51
Objem spalovacího motoru17,641 l
Velikost nádrže300 l
Trvalý výkon motoru147 kW
Maximální tažná síla57 kN
Maximální rychlost40 km/h
Michal Šika - OK1MSI