Lokomotiva řady 731 je motorová kapotová lokomotiva. Její původní označení je T 457.1 a získala přezdívku Špageta.
Lokomotiva řady 731 (T 457.1) vznikla odvozením a zdokonalením starší řady 730 (T 457.0). První dva prototypy byly vyrobeny v roce 1988. Sériové dodávky proběhly v letech 1991 – 1992.
Oproti řadě 730 se provozní určení nových lokomotiv nezměnilo. Používají se pro středně těžký staniční posun a lehčí traťovou službu. Stejně jako předchůdkyně má tato lokomotiva dobré trakční vlastnosti (lepší než předchozí řada 730).
Lokomotiva je kapotová se sníženými kapotami. Po jejich stranách jsou prostorné ochozy a mezi kapotami je umístěna věžovitá kabina strojvedoucího. Uvnitř ní jsou diagonálně umístěny 2 řídící pulty. Na rozdíl od řady 730 jsou v rámu lokomotivy zvenčí nově šikmé schody, dále byla upravena kabina strojvedoucího a liší se i osvětlovací technikou.
Rám lokomotivy je přes osm silentbloků položen na dvou dvounápravových podvozcích klasické koncepce ČKD (dvojkolí vedena kyvnými rameny a odpruženy vinutými pružinami s hydraulickými tlumiči). V každém podvozku jsou 2 tlapové trakční motory. Podvozky jsou s rámem spojeny otočnými čepy.
V delší kapotě je umístěno trakční soustrojí. To se skládá ze spalovacího motoru, trakčního alternátoru a usměrňovače pro 4 trakční motory. Spalovací motor je naftový 6válec s přímým vstřikem a přeplňováním s rozvodem OHV a vodním chlazením. Lokomotiva disponuje ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou, přímočinnou a elektrodynamickou brzdou.
Spalovací motor pohání střídavý 3fázový trakční alternátor TA 604. Za ním je proud usměrněn diodovým usměrňovačem a dále jsou již napájeny 4 trakční motory typu TE 015 C. Výkon je regulován pomocí elektronického regulátoru, ten hlídá i skluz lokomotivy při rozjíždění. Lokomotiva má celkem 9 jízdních a 9 brzdících stupňů. Řídit lokomotivu lze buď ručně (manuálním zadáváním výkonu pákovým řídícím kontrolérem) nebo automaticky s předvolením požadované rychlosti.
Je také možné řídit 2 spřažené lokomotivy této řady z jednoho řídícího stanoviště.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 92 54 2 731 xxx-x |
Výrobce | ČKD Praha |
Rok výroby | 1988 – 1992 |
Vyrobeno ks | 60 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová kapotová posunovací lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Přenos výkonu | elektrický střídavě-stejnosměrný |
Trakce | nezávislá s elektrickým přenosem |
Délka přes nárazníky | 15280 mm |
Rozvor podvozku | 2400 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 7200 mm |
Minimální poloměr oblouku | 100 m |
Regulace výkonu | elektronický regulátor |
Služební hmotnost | 68 t |
Typ spalovacího motoru | ČKD K 6 S 230 DR |
Objem motoru | 64,75 l |
Velikost palivové nádrže | 4000 l |
Trvalý výkon motoru | 600 kW |
Maximální tažná síla | 170 kN |
Maximální rychlost | 80 km/h |