Lokomotiva řady 731

Lokomotiva řady 731 je motorová kapotová lokomotiva. Její původní označení je T 457.1 a získala přezdívku Špageta.

Lokomotiva řady 731 (T 457.1) vznikla odvozením a zdokonalením starší řady 730 (T 457.0). První dva prototypy byly vyrobeny v roce 1988. Sériové dodávky proběhly v letech 1991 – 1992.

Oproti řadě 730 se provozní určení nových lokomotiv nezměnilo. Používají se pro středně těžký staniční posun a lehčí traťovou službu. Stejně jako předchůdkyně má tato lokomotiva dobré trakční vlastnosti (lepší než předchozí řada 730).

Lokomotiva je kapotová se sníženými kapotami. Po jejich stranách jsou prostorné ochozy a mezi kapotami je umístěna věžovitá kabina strojvedoucího. Uvnitř ní jsou diagonálně umístěny 2 řídící pulty. Na rozdíl od řady 730 jsou v rámu lokomotivy zvenčí nově šikmé schody, dále byla upravena kabina strojvedoucího a liší se i osvětlovací technikou.

Rám lokomotivy je přes osm silentbloků položen na dvou dvounápravových podvozcích klasické koncepce ČKD (dvojkolí vedena kyvnými rameny a odpruženy vinutými pružinami s hydraulickými tlumiči). V každém podvozku jsou 2 tlapové trakční motory. Podvozky jsou s rámem spojeny otočnými čepy.

V delší kapotě je umístěno trakční soustrojí. To se skládá ze spalovacího motoru, trakčního alternátoru a usměrňovače pro 4 trakční motory. Spalovací motor je naftový 6válec s přímým vstřikem a přeplňováním s rozvodem OHV a vodním chlazením. Lokomotiva disponuje ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou, přímočinnou a elektrodynamickou brzdou.

Spalovací motor pohání střídavý 3fázový trakční alternátor TA 604. Za ním je proud usměrněn diodovým usměrňovačem a dále jsou již napájeny 4 trakční motory typu TE 015 C. Výkon je regulován pomocí elektronického regulátoru, ten hlídá i skluz lokomotivy při rozjíždění. Lokomotiva má celkem 9 jízdních a 9 brzdících stupňů. Řídit lokomotivu lze buď ručně (manuálním zadáváním výkonu pákovým řídícím kontrolérem) nebo automaticky s předvolením požadované rychlosti.

Je také možné řídit 2 spřažené lokomotivy této řady z jednoho řídícího stanoviště.

Technické údaje
Mezinárodní označení92 54 2 731 xxx-x
Výrobce ČKD Praha
Rok výroby1988 – 1992
Vyrobeno ks60
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová kapotová posunovací lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Přenos výkonuelektrický střídavě-stejnosměrný
Trakcenezávislá s elektrickým přenosem
Délka přes nárazníky15280 mm
Rozvor podvozku2400 mm
Vzdálenost otočných čepů7200 mm
Minimální poloměr oblouku100 m
Regulace výkonuelektronický regulátor
Služební hmotnost68 t
Typ spalovacího motoruČKD K 6 S 230 DR
Objem motoru64,75 l
Velikost palivové nádrže4000 l
Trvalý výkon motoru600 kW
Maximální tažná síla170 kN
Maximální rychlost80 km/h
Michal Šika - OK1MSI