Motorový vůz řady 805.9

Motorový vůz řady 805.9 je úzkokolejný motorový vůz Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD). JHMD vlastní 4 tyto vozy a provozují je pod starým Kryšpínovým označením M 27.0, což ničemu nevadí, protože úzkokolejná trať v okolí Jindřichova Hradce je oddělená od standardní železniční sítě. Vozu se pro jeho pozoruhodný vzhled přezdívá Ponorka, Nautilus nebo také Hašišbedna.

Motorový vůz řady 805.9 je úzkorozchodný motorový vůz. Všechny byly vyrobeny mezi lety 1984 až 1986 vagónkou 23.August v Bukurešti (dnes se vagonka jmenuje FAUR) a původně jezdily v Polsku jako řada MBxd2. JHMD zakoupily 4 tyto motorové vozy v letech 2005 a 2006 (dva pro rozchod 1000 mm a dva pro rozchod 750 mm), nechali je v letech 2013 a 2014 zrekonstruovat a dostaly stávající označení.

Vozová skříň je usazena na dvou dvounápravových podvozcích, kde jeden z nich je hnací. Pod podlahou vozu se nacházel motor RÁBA-MAN o výkonu 141 kW a nápravy poháněl přes hydromechanickou převodovku s hydromechanickým měničem. Mezi hlavní převodovku a nápravové převodovky je ještě vložena redukční převodovka, která byla při rekonstrukci u vozu 805.901 vyměněna za jiný typ, jenž umožňuje rychlost až 60 km/h. Původní motor byl při rekonstrukci vyměněn za Tedom TD 242 RH TA 26 o výkonu 242 kW.

Uprostřed vozu je vstupní prostor (dveře jsou na obou stranách vozu). Další dveře se nacházejí v čelních částech vozidla a to vždy nalevo ve směru jízdy. Ve vozu se nacházejí dva velkoprostorové oddíly pro cestující. Motorové vozy zaujmou zvláštním designem který získaly po rekonstrukci. Díky tomuto vzhledu získaly přezdívku Ponorka nebo Nautilus. Vzhled byl uzpůsoben tomu, aby byla získána větší tuhost skříně, což bohužel moc nepomohlo. Takže vozová skříň nemá takovou pevnost, aby mohly být provozované jako vlaky a tak jsou vozy schváleny pro provoz jako tramvaje.

Motorový vůz 805.9
Označení dle UIC (ČR)805.9
Vznikl rekonstruckí řadyMBxd2
ProvozovatelJHMD (Jindřichohradecké místní dráhy)
Výrobce23. August Bukurešť
Rok výroby1984-1986
Modernizováno4RAI"
Rok modernizace2013-2014
Počet modernizovaných kusů4
Přenos výkonuhydrostatický
Typ vozidla dvoupodvozkový motorový vůz
Délka přes nárazníky15 920 mm
Rozchod760 mm
Služební hmotnost24 500 kg
Míst k sezení52
Typ spalovacího motoruTedom TD 242 RH TA 26 (ležatý, přeplňovaný)
Trvalý výkon242 kW
Maximální rychlost60 km/h
Michal Šika - OK1MSI