Motorové vozy řady 830 a 831 jsou motorové rychlíkové vozy s elektrickým přenosem výkonu. Jedná se o první velké motorové vozy vyráběné po 2. světové válce. Jejich původní označení je M 262.0 (830) a M 262.1 (831). Jejich přezdívka je Kredenc nebo Dynamit.
ČSD objednaly nové motorové vozy s elektrickým přenosem výkonu už v roce 1946. Na vývoji spolupracovaly podniky Vagonka Tatra Studénka, Královopolská továrna na stroje a vagony a pražská ČKD. Prototyp nové řady M 262.0 (830) byl dodán v roce 1948. První série pak byla vyráběna v letech 1949 – 1950, druhá v letech 1952 – 1953 a poslední třetí série v letech 1958 – 1960.
V letech 1981 – 1991 byla provedena rekonstrukce 41 vozů na novou řadu M 262.1 (831). Jejím hlavním bodem byla výměna spalovacího motoru. Rekonstrukce dalších vozů se už ale neuskutečnily a to z důvodu velkého stáří vozů.
Motorové vozy řady 830 měly být určeny pro provoz rychlíků a těžkých osobních vlaků na hlavních tratích. Během zkoušek prototypu bylo dosahováno rychlosti až 120 km/h. V 60. letech vozy řady 830 poskytovaly rychlíkové spoje v celé síti ČSD. Poté, co byly dodány vozy řady 850 a řady 853 a také lokomotivy řady 735, přesunuly se vozy řady 830 na méně důležité výkony převážně na osobních vlacích. Dnes už vozy řady 830 slouží už velmi zřídka, lépe jsou na tom rekonstruované vozy řady 831, které jezdí téměř všechny.
Vozy řady 830 a 831 jsou půdorysně řešeny takto. Přední kabina strojvedoucího, zavazadlový prostor, první nástupní prostor, první oddíl pro cestující, druhý nástupní prostor, druhý oddíl pro cestující a druhé stanoviště strojvedoucího. V jednom nástupním prostoru je umístěno WC. Nástupní prostory jsou přístupné jednokřídlými dveřmi, které se otevírají ven. Kapacita jednoho oddílu je 32 sedadel, v druhém oddílu je sedadel 24. Celková kapacita vozu je 80 míst, z toho 56 k sezení a 24 ke stání. Vytápění je teplovodní s využitím odpadního tepla od spalovacího motoru.
Skříň vozu je samonosné ocelové svařované konstrukce. Otočnými čepy je spojena se dvěma dvounápravovými podvozky s rozdílnými rozměry a s dvojkolími, které vedou ojničky. Skříň je uložena na šikmých ocelových pružinách sekundárního odpružení. Primární odpružení zajišťují vinuté ocelové pružiny. Přenos podélných sil je realizován ojničkami.
V běžném podvozku je uloženo motorgenerátorové ústrojí, které se skládá z naftového motoru a trakčního generátoru. Spalovací motor je naftový dvanáctiválec s válci do V, bez turba, s přímým vstřikem paliva, vodním chlazením a rozvodem OHV. U řady 831 byl nahrazen lodním motorem 6 S 150 PV 2A, což je naftový šestiválec s přímým vstřikem paliva, vodním chlazením, bez turba. Naftový motor je přes Hardy spojku spojen s trakčním generátorem, který napájí dva trakční elektromotory v tažném podvozku.
Vůz je vybaven ruční brzdou a samočinnou tlakovou brzdou Knorr. Ta byla ale brzy nahrazena brzdou DAKO. Při rekonstrukci na řadu 831 dostaly vozy brzdiče DAKO BS2 a DAKO BP.
Trakční generátor je typu SS 53/28×4, což je stejnosměrný 4pólový stroj, který napájí dva stejnosměrné 4pólové trakční motory typu TM 39/28×4. Regulace výkonu je omezovací s 6 jízdními stupni (u 3. série je jízdních stupňů jen 5).
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 95 54 5 830 xxx-x, 95 54 5 831 xxx-x |
Výrobce | Vagonka Tatra Studénka, Královopolská, ČKD |
Rok výroby | 1949 – 1960 (1981 – 1991) |
Vyrobeno ks | 250 (41) |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravový motorový rychlíkový vůz |
Uspořádání pojezdu | 2´Bo´ |
Přenos výkonu | elektrický stejnosměrný |
Trakce | nezávislá s elektrickým přenosem |
Vytápění | teplovodní |
Regulace výkonu | omezovací |
Míst k sezení | 56 |
Míst ke stání | 24 |
Délka přes nárazníky | 21196 mm / 21236 mm* (21136 mm / 21 196 mm**) |
Vzdálenost otočných čepů | 13410 mm |
Výška | 3745 mm |
Šířka | 3080 mm |
Rozvor hnacího podvozku | 2500 mm |
Rozvor běžného podvozku | 3250 mm |
Minimální poloměr oblouku | 120 m |
Služební hmotnost | 43,1 t / 46,7 t* (41 t) |
Typ spalovacího motoru | 12 V 170 DR (6 S 150 PV 2A) |
Objem motoru | 52,6 l (18,02 l) |
Typ trakčních motorů | TM 39/28x4 |
Velikost palivové nádrže | 600 l (500 l) |
Trvalý výkon motoru | 301 kW (309 kW) |
Maximální tažná síla | 45 kN / 53 kN* (53 kN) |
Maximální rychlost | 90 km/h |
Údaje v závorce platí pro rekonstruovanou řadu 831 | |
*) M 262.091-250 | |
**) 831.043, 058, 068, 073, 082, 085 |