Motorový vůz řady 812 je prototypem železničního motorového vozu ČD, který vznikl kompletní přestavbou vozu řady 810. Jediný kus je známý pod přezdívkou Esmeralda.
První (a poslední) motorový vůz řady 812 vznikl v roce 2001 kompletní rekonstrukcí havarovaného vozu 810.613-0. Po přestavbě byl vůz přeznačen na novou řadu 812, ale s původním inventárním číslem – tedy 812.613-8.
Během přestavby se urodil nápad na řídící vůz, který by vypadal úplně stejně jako vůz motorový, ale navíc by byl částečně nízkopodlažní. K rekonstrukci byl tedy ještě přistaven přípojný vůz 010.117-0, jenž po přestavbě dostal označení 912.001-5 a byl dokončen v roce 2002.
Motorový vůz řady 812 je stejně jako jeho předchůdci z řady 810, určen pro osobní přepravu na vedlejších tratích.
Celková přepravní kapacita motorového vozu činí 84 míst. Z toho je 46 míst ke stání a 38 pro sezení. Půdorysně je vůz členěn následovně: Přední kabina strojvedoucího, přední nástupní prostor s WC, oddíl pro cestující, druhý (zadní) nástupní prostor a zadní kabina strojvedoucího. Jednotlivé oddíly (krom kabin strojvedoucího) jsou odděleny prosklenými příčkami s elektro-vzduchovými dveřmi.
Sedačky jsou uspořádány proti sobě ve dvojicích. Do nástupního prostoru z venku se lze dostat čtyřmi elektro-vzduchovými předsuvnými dveřmi s ochranou proti přivření.
Řídící vůz řady 912 má kapacitu 110 míst celkem. 69 míst je ke stání a 41 pro sezení. Interiér je rozdělen na centrální nízkopodlažní nástupní prostor s WC, dva zvýšené oddíly pro cestující po obou stranách nástupního prostoru a kabiny strojvedoucího ve stejném provedení jako u motorového vozu. Nástupní prostor je přístupný dvěma dvoukřídlými dveřmi, které jsou elektro-pneumatické a předsuvné.
Skříň vozu byla kompletně předělána a prodloužena o 50 cm. Nově má laminátová čela, za nimiž jsou deformační zóny. Skříň je opatřena antikorozním a antivibračním lakem. Vůz má dva jednonápravové podvozky, které jsou odpružené vinutými ocelovými pružinami s hydraulickými tlumiči. Dvojkolí jsou úplně nová, zesílená. Jeden podvozek je trakční a druhý běžný.
Trakční motor je naftový motor Liaz M 1.2C ML 640SE, což je řadový šestiválec naležato s přímým vstřikováním. Je vodou chlazený a má turbo. Motor je spojen s hydrodynamickou převodovkou Voith DIWA 864.3. To je automatická čtyřstupňová převodovka. Spotřeba paliva je cca 55 kg/hod. Vůz je vybaven ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO P), přímočinnou brzdou a hydraulickou brzdou (retardérem). Regulace výkonu je řízena elektronickým regulátorem Intelo.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 95 54 5 812 xxx-x |
Výrobce | PARS Nova Šumperk |
Rok výroby | 2001 |
Vyrobeno ks | 1 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 2nápravový motorový osobní vůz |
Uspořádání pojezdu | 1´A´ |
Přenos výkonu | hydromechanický |
Trakce | nezávislá s hydromechanickým přenosem |
Vytápění | naftové teplovzdušné |
Míst k sezení | 38 |
Míst ke stání | 46 |
Délka přes nárazníky | 14470 mm |
Šířka | 3120 mm |
Výška | 3509 mm |
Rozvor náprav | 8000 mm |
Minimální poloměr oblouku | 100 m |
Služební hmotnost | 20,7 t |
Typ spalovacího motoru | Liaz M 1.2C ML 640SE |
Objem motoru | 11,946 l |
Velikost palivové nádrže | 300 l |
Trvalý výkon motoru | 242 kW |
Maximální rychlost | 80 km/h |