Motorový vůz řady 820 je 4nápravový osobní motorový vůz s hydrodynamickým přenosem výkonu. Jeho původní označení je M 240.0 a získal přezdívku Singrovka.
V roce 1956 začal vývoj 4nápravových motorových vozů určených pro dopravu na vedlejších tratích, kde měly doplnit a částečně nahradit zastaralé vozy řady M 131.1 (801). První prototyp pod označením M 230.5 byl dokončen v září 1959, druhý v prosinci téhož roku. Sériové dodávky probíhaly v letech 1963 – 1964 a oproti prototypům došlo k velkým změnám, proto byla řada označena M 240.0 (820).
Motorové vozy řady 820 byly konstruovány pro provoz lehčích osobních vlaků na vedlejších motorizovaných tratích. Vůz je možné provozovat ve spojení s přípojným vozem řady 020 (Bix). V současnosti vozy této řady již nejsou v provozu. Je možné pár exemplářů občas spatřit při různých nostalgických akcích.
Vůz řady 820 je půdorysně členěn takto. V čelech jsou 2 kabiny strojvedoucího, které jsou průchozí, k nim přiléhá zavazadlový prostor a následně dva oddíly pro cestující (II. třída). Sedačky jsou dle schématu 2+3. Celková kapacita je 102 míst, z toho je 56 míst k sezení a 46 míst ke stání. Vytápění je teplovzdušné, zajišťuje jej naftový agregát TA 10.
Vůz řady 820 je lehké samonosné konstrukce, ta spočívá přes pružiny (sekundární odpružení) na dvou dvounápravových podvozcích, z nichž jeden je hnací a druhý běžný. Primární odpružení zajišťují šikmo uložené pryžové desky, které zároveň vedou dvojkolí v podvozku. Podvozky jsou se skříní spřaženy přes ocelové čepy.
Trakční soustrojí je zavěšeno pod skříní vozu mezi podvozky. Skládá se ze spalovacího motoru a hydrodynamické převodovky. Motor je naftový, vzduchem chlazený 12 válec Tatra s přímým vstřikováním paliva, turbem a rozvodem OHV. Převodovka je typu ČKD H 250 M. Je 3 stupňová s automatickým řazením stupňů. Přenos hnací síly zajišťuje kardanový hřídel. Vůz je vybaven ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou, přímočinnou brzdou a případně i magnetickou kolejnicovou brzdou (jako mají např. tramvaje T3). Regulace výkonu je omezovací s 6 jízdními stupni.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 95 54 5 820 xxx-x |
Výrobce | Vagonka Tatra Studénka |
Rok výroby | 1963 – 1964 |
Vyrobeno ks | 120 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravový motorový osobní vůz |
Uspořádání pojezdu | 2´B´ |
Přenos výkonu | hydrodynamický |
Trakce | nezávislá s hydrodynamickým přenosem |
Vytápění | teplovzdušné naftové |
Regulace výkonu | omezovací |
Míst k sezení | 56 |
Míst ke stání | 46 |
Délka přes nárazníky | 18500 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 12630 mm |
Výška | 3780 mm |
Rozvor podvozku | 2300 mm |
Minimální poloměr oblouku | 120 m |
Služební hmotnost | 31,6 t |
Typ spalovacího motoru | TATRA 930-4 |
Objem motoru | 17,64 l |
Velikost palivové nádrže | 500 l |
Trvalý výkon motoru | 206 kW |
Maximální tažná síla | 40 kN |
Maximální rychlost | 70 km/h |