Motorový vůz řady 842 je 4 nápravový motorový osobní vůz s hydromechanickým přenosem výkonu. Jeho původní označení je M 273.2 a přezdívku má buď Kvatro nebo Alisón.
Jelikož motorové vozy řady M 475.0 (860) s elektrickým přenosem výkonu byly odmítnuty, ministerstvo dopravy zadalo vývoj a výrobu motorových vozů řady M 273.2 (842) s hydromechanickým přenosem výkonu. První dva prototypy byly vyrobeny v roce 1988. Sériová dodávka pak proběhla v letech 1993 – 1994.
Motorové vozy řady 842 jsou určeny pro osobní, spěšné nebo lehké rychlíkové vlaky na motorizovaných tratích. Vůz je možné řadit do souprav s motorovými vozy řady 843, řídícími vozy řady 943 nebo vloženými vozy řady 042 (Btfnw), 043 (Bhfn), 020 (Bix) a 010 (Baafx).
Motorový vůz řady 842 je půdorysně členěn takto. Přední kabina strojvedoucího, zavazadlový prostor, první nástupní prostor, první oddíl pro cestující, druhý nástupní prostor, druhý oddíl pro cestující a druhá kabina strojvedoucího. Obě kabiny strojvedoucího jsou průchozí.
Celková kapacita vozu je 144 míst, z toho je 80 míst k sezení (se 16 sklopnými sedačkami) a 64 míst ke stání. Nástupní prostory jsou přístupné jednokřídlými a dvoukřídlými předsuvnými dveřmi z obou stran. Vytápění je teplovzdušné s využitím odpadního tepla od spalovacích motorů. Kabiny strojvedoucího jsou klimatizovány.
Skříň vozu řady 842 má lehkou samonosnou ocelovou konstrukci. Prototypy mají čela ze sklolaminátu. Skříň je dvěma čepy spojena se dvěma dvounápravovými podvozky. Skříň je uložena na vzduchových pružinách sekundárního odpružení. Vnitřní dvojkolí každého podvozku je hnací.
Pod podlahou je zavěšena trakční výzbroj vozu, což jsou dva spalovací motory Liaz a hydromechanické převodovky Allison HTB 741 R s automatickým řazením. Spalovací motory jsou naftové, rychloběžné 6 válce s turbem a přímým vstřikováním. Jsou vodou chlazené a mají rozvody OHV. Vůz je vybaven ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO BSE), přímočinnou brzdou (DAKO BP) a hydrodynamickou brzdou (retardérem).
Regulaci výkonu zajišťuje elektronický regulátor.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 95 54 5 842 xxx-x |
Výrobce | MSV Studénka |
Rok výroby | 1993 – 1994 |
Rok výroby prototypu | 1988 |
Vyrobeno ks | 37 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravový motorový osobní vůz |
Uspořádání pojezdu | (1A)´(1A)´ |
Přenos výkonu | hydromechanický |
Trakce | nezávislá s hydromechanickým přenosem |
Vytápění | teplovzdušné |
Regulace výkonu | elektronický regulátor |
Míst k sezení | 80 |
Míst ke stání | 64 |
Délka přes nárazníky | 25200 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 17300 mm |
Výška | 4055 mm |
Šířka | 2850 mm |
Minimální poloměr oblouku | 120 m |
Služební hmotnost | 46 t |
Typ spalovacího motoru | 2x Liaz M1.2B-ML 640 F |
Objem motoru | 11,94 l |
Velikost palivové nádrže | 900 l |
Trvalý výkon motoru | 425 kW |
Maximální tažná síla | 60 kN |
Maximální rychlost | 100 km/h |