Motorový vůz řady 842

Motorový vůz řady 842 je 4 nápravový motorový osobní vůz s hydromechanickým přenosem výkonu. Jeho původní označení je M 273.2 a přezdívku má buď Kvatro nebo Alisón.

Jelikož motorové vozy řady M 475.0 (860) s elektrickým přenosem výkonu byly odmítnuty, ministerstvo dopravy zadalo vývoj a výrobu motorových vozů řady M 273.2 (842) s hydromechanickým přenosem výkonu. První dva prototypy byly vyrobeny v roce 1988. Sériová dodávka pak proběhla v letech 1993 – 1994.

Motorové vozy řady 842 jsou určeny pro osobní, spěšné nebo lehké rychlíkové vlaky na motorizovaných tratích. Vůz je možné řadit do souprav s motorovými vozy řady 843, řídícími vozy řady 943 nebo vloženými vozy řady 042 (Btfnw), 043 (Bhfn), 020 (Bix) a 010 (Baafx).

Motorový vůz řady 842 je půdorysně členěn takto. Přední kabina strojvedoucího, zavazadlový prostor, první nástupní prostor, první oddíl pro cestující, druhý nástupní prostor, druhý oddíl pro cestující a druhá kabina strojvedoucího. Obě kabiny strojvedoucího jsou průchozí.

Celková kapacita vozu je 144 míst, z toho je 80 míst k sezení (se 16 sklopnými sedačkami) a 64 míst ke stání. Nástupní prostory jsou přístupné jednokřídlými a dvoukřídlými předsuvnými dveřmi z obou stran. Vytápění je teplovzdušné s využitím odpadního tepla od spalovacích motorů. Kabiny strojvedoucího jsou klimatizovány.

Skříň vozu řady 842 má lehkou samonosnou ocelovou konstrukci. Prototypy mají čela ze sklolaminátu. Skříň je dvěma čepy spojena se dvěma dvounápravovými podvozky. Skříň je uložena na vzduchových pružinách sekundárního odpružení. Vnitřní dvojkolí každého podvozku je hnací.

Pod podlahou je zavěšena trakční výzbroj vozu, což jsou dva spalovací motory Liaz a hydromechanické převodovky Allison HTB 741 R s automatickým řazením. Spalovací motory jsou naftové, rychloběžné 6 válce s turbem a přímým vstřikováním. Jsou vodou chlazené a mají rozvody OHV. Vůz je vybaven ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO BSE), přímočinnou brzdou (DAKO BP) a hydrodynamickou brzdou (retardérem).

Regulaci výkonu zajišťuje elektronický regulátor.

Technické údaje
Mezinárodní označení95 54 5 842 xxx-x
Výrobce MSV Studénka
Rok výroby1993 – 1994
Rok výroby prototypu1988
Vyrobeno ks37
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravový motorový osobní vůz
Uspořádání pojezdu(1A)´(1A)´
Přenos výkonuhydromechanický
Trakcenezávislá s hydromechanickým přenosem
Vytápěníteplovzdušné
Regulace výkonuelektronický regulátor
Míst k sezení 80
Míst ke stání64
Délka přes nárazníky25200 mm
Vzdálenost otočných čepů17300 mm
Výška4055 mm
Šířka2850 mm
Minimální poloměr oblouku120 m
Služební hmotnost46 t
Typ spalovacího motoru2x Liaz M1.2B-ML 640 F
Objem motoru11,94 l
Velikost palivové nádrže900 l
Trvalý výkon motoru425 kW
Maximální tažná síla60 kN
Maximální rychlost100 km/h
Michal Šika - OK1MSI