Elektrické zapojení přívěsného vozíku

V dnešním článku popíšu elektrické zapojení zásuvky a zástrčky přívěsného vozíku za osobní auto. Na internetu je zapojení celá řada, ale ne všechny jsou správná.

Zapojení je dáno normou ČSN 30 4450 (ISO 1724) a musí být dodrženo. To proto, by bylo možné si připojit jakýkoliv vlek (se správným zapojením) a vše fungovalo jak má.

Každopádně, půjčujeme-li si nějaký přívěs, je nezbytně nutné si před jízdou zkontrolovat správnou funkčnost osvětlení přívěsu.

Následují obrázky se zapojením sedmikolíkové zásuvky a zástrčky.

Zapojení zásuvky (tamta věc na autě)
Zapojení zástrčky (ta věc na konci kabelu na vozíku)

Následuje tabulka s rozepsáním poslání jednotlivých čísel a i jak by měly být kabely zapojeny dle barev. Tabulka je pro sedmikolíkovou i 13kolíkovou verzi.

nové
značení
staré značení
(+ barva kabelu)
popis
1
L
Směrové světlo levé
2
52
Koncové světlo do mlhy (zadní mlhovka)
3
31
Kostra pro kontakty 1 - 8
4
P
Směrové světlo pravé
5
58
Pravé koncové (obrysové) světlo + osvětlení SPZ
6
54
Brzdová světla
7
58L
Levé koncové (obrysové) světlo + osvětlení SPZ
8
Couvací (zpátečkové) světlo
9
Trvalé napájení +12V - 2,5mm
10
Dobíjecí napětí pro baterii přívěsu - 2,5mm
11
Kostra kontaktu 9
12
Neobsazeno (může se použít pro rozpoznání přívěsu)
13
Kostra kontaktu 10

Krom sedmikolíkové varianty existuje ještě 13kolíková (zapojení konektorů viz tabulka). Ta se používá u karavanů, nosičů kol a brzděných vozíků nad 750kg.

13kolíková varianta zástrčky (na vozíku)

Vozík se sedmi-kolíkovou zásuvkou připojíme pomocí redukce. Tyto redukce existují ve variantě ze 13 na 7 kolíků a i ze 7 kolíků na 13 (s příslušným omezením funkcí).

Zapojení prvních 7 kontaktů je shodné pro sedmi i třináctikolíkové zásuvky. Ostatní je takto:

A ještě jeden obrázek s názorným zobrazením zapojení na vozíku s klasickou 7 kolíkovou zástrčkou.

 

Názorné zapojení vozíku se 7 kolíkovou zástrčkou

 

Michal Šika - OK1MSI