V dnešním článku popíšu elektrické zapojení zásuvky a zástrčky přívěsného vozíku za osobní auto. Na internetu je zapojení celá řada, ale ne všechny jsou správná.
Zapojení je dáno normou ČSN 30 4450 (ISO 1724) a musí být dodrženo. To proto, by bylo možné si připojit jakýkoliv vlek (se správným zapojením) a vše fungovalo jak má.
Každopádně, půjčujeme-li si nějaký přívěs, je nezbytně nutné si před jízdou zkontrolovat správnou funkčnost osvětlení přívěsu.
Následují obrázky se zapojením sedmikolíkové zásuvky a zástrčky.
Následuje tabulka s rozepsáním poslání jednotlivých čísel a i jak by měly být kabely zapojeny dle barev. Tabulka je pro sedmikolíkovou i 13kolíkovou verzi.
nové značení | staré značení (+ barva kabelu) | popis |
---|---|---|
1 | L | Směrové světlo levé |
2 | 52 | Koncové světlo do mlhy (zadní mlhovka) |
3 | 31 | Kostra pro kontakty 1 - 8 |
4 | P | Směrové světlo pravé |
5 | 58 | Pravé koncové (obrysové) světlo + osvětlení SPZ |
6 | 54 | Brzdová světla |
7 | 58L | Levé koncové (obrysové) světlo + osvětlení SPZ |
8 | Couvací (zpátečkové) světlo | |
9 | Trvalé napájení +12V - 2,5mm | |
10 | Dobíjecí napětí pro baterii přívěsu - 2,5mm | |
11 | Kostra kontaktu 9 | |
12 | Neobsazeno (může se použít pro rozpoznání přívěsu) | |
13 | Kostra kontaktu 10 |
Krom sedmikolíkové varianty existuje ještě 13kolíková (zapojení konektorů viz tabulka). Ta se používá u karavanů, nosičů kol a brzděných vozíků nad 750kg.
Vozík se sedmi-kolíkovou zásuvkou připojíme pomocí redukce. Tyto redukce existují ve variantě ze 13 na 7 kolíků a i ze 7 kolíků na 13 (s příslušným omezením funkcí).
Zapojení prvních 7 kontaktů je shodné pro sedmi i třináctikolíkové zásuvky. Ostatní je takto:
A ještě jeden obrázek s názorným zobrazením zapojení na vozíku s klasickou 7 kolíkovou zástrčkou.
Michal Šika - OK1MSI