Oprava přístrojové desky – Ford C-Max

Máme obstarožní (téměř 12 letý) Ford C-Max, který jsme si kupovali jako nový. Jsem zastáncem toho, že auto má jezdit dokud může, protože jeho provozování představuje nižší ekologickou zátěž než výroba nového vozu (můj názor za kterým si stojím). Nicméně u starších aut se občas objevují nějaké neduhy…

U našeho C-Maxu se začala nejprve objevovat na displeji chyba „Acceleration reduces“ za současně rozsvícené kontrolky EPS (elektronického protiprokluzového systému). Po zhasnutí motoru a opětovném nastartování bylo vše zase v pořádku. A pak se objevila chyba „Engine malfunction„, kdy rafičky otáčkoměru a tachometru spadly na nulu a rozsvítily se všechny chybové kontrolky. Přitom motor fungoval nadále bez problémů, stejně tak auto blikalo, svítilo a chovalo se jak mělo. Opět po zhasnutí motoru a opětovném nastartování tato druhá chyba zmizela. Ale začala se objevovat častěji.

První co mě napadlo, že je auto v háji a budu chodit pěšky. Pak jsem uvažoval, že se objednám do servisu na diagnostiku, což jsem ale zavrhnul, protože by akorát zjistili chybu ale už by ji neuměli opravit. Současné servisy (hlavně ty značkové) řeší veškeré opravy výměnou celých dílů, což je u staršího auta dost nákladné. Zde hrozilo, že by mohl být problém nejen v přístrojovém panelu, ale i v počítači a další elektronice, což by „servisáci“ rádi povyměňovali…

Nakonec jsem zapátral na internetu a objevil jsem fórum, kde tuto chybu řešili. Paní měla Ford Focus 2008 a objevila se jí stejná chyba. Také byla na diagnostice, která ji stála 1500,- korun a dozvěděla se, že má rozbité kde co. Takže by jí oprava vyšla tak na 20 000,- Kč. Nakonec jí to nedalo a objevila servis, kde problémy řeší opravami a ne výměnami.

Takže už vím, že u této generace Fordů (C-Maxy a Focusy) dochází k poškození přípojného konektoru na desce plošných spojů (DPS) přístrojového panelu. Zřejmě vlivem otřesů na kvalitních silnicích v Česku. Pájené spoje na DPS popraskají a začnou špatně převádět proud. Je tedy nutné přístrojovou desku demontovat, rozebrat a konektor na DPS přepájet. Poté problémy přestanou. — To byla použitelná informace a tak jsem se do toho pustil.

V galerii na konci článku je postup opravy přístrojového panelu s popiskami u jednotlivých obrázků.

Nejprve jsem vymontoval přístrojový panel z palubní desky. Posunul jsem volant dolů a vytáhl kryt sloupku řízení, který je zaklapnutý pod přístrojovým panelem. Tím jsem odhalil 2 šrouby, které panel drží na místě. Ty jsem vyšrouboval a pomocí širší špachtle (abych nepoškodil panel a palubní desku) jsem odtlačil horní stranu panelu od palubní desky a celý přístrojový panel vytáhl.

Pak jsem odpojil konektor v zadní části panelu. Je tam taková černá páčka, jejímž odklopením se celý konektor vytáhne. A přístrojový panel jsem vytáhnul ven. V dílně jsem jej pak rozebral.

Zezadu je černý kryt, který je zajištěn asi 6ti zarážkami. Po jeho odstranění je potřeba vyjmout přední kryt (ten se sklíčky), který drží zaklapnutý na 5ti místech. Pak se musí vyndat rafičky a fólie s pozadím budíků. Nakonec je třeba vyndat displej. Ten je zajištěn plechem a připojen plochým konektorem do DPS. Teprve potom jde DPS vyndat z krytu.

Po vyndání jsem prohlédl pájené spoje konektoru na DPS. Bylo nutné použít lupu, protože jsou velmi titěrné. Bylo znát, že několik spojů je popraskaných. Všechny spoje konektoru (je jich kolem 20) jsem přepájel, pro jistotu jsem přidal ještě trochu cínu.

Nakonec jsem přístrojový panel smontoval a umístil zpět na místo. Bylo nutné si trochu pohrát s rafičkami tachometru a otáčkoměru, které nemají zarážky a tudíž se mi povedlo je trochu posunout, takže ukazovaly jinou rychlost a jiné otáčky, než byly skutečností. To jsem ale vyřešil.

Zatím mám po opravě najeto zhruba 150 km a zdá se, že to pomohlo. Chyba „Engine malfunction“ ani žádná jiná se už neobjevuje. Auto se chová jak má a na přístrojovém panelu také ukazuje co má. A tak se dá ušetřit několik tisíc (možná i desítek tisíc) korun.

 

Michal Šika - OK1MSI