Lokomotiva řady 709.4 je dieselelektrická lokomotiva určená pro středně těžkou posunovací službu a lehkou traťovou službu. Přezdívku má Effishunter.
Lokomotiva řady 709.4 je první českou motorovou lokomotivou, která byla vyrobena po zániku ČKD Dopravní systémy. Výrobcem je ČMKS, dnes CZ LOKO. Lokomotivy slouží v Srbsku na státních železnicích. Prototyp 709.401-4 je neadresný – je v provozu společnosti CZ LOKO.
Lokomotiva řady 709.4 je rámová kapotová lokomotiva se dvěma kapotami, mezi nimiž je kabina strojvedoucího. Ta má negativně skloněná čela. Kapoty se ve směru od kabiny svažují dolů. Tím se zlepšily výhledové podmínky z kabiny.
V rámu podvozku jsou na kyvných ramenech dvě dvojkolí. Odpruženy jsou ocelovými vinutými pružinami, které jsou doplněny hydraulickými tlumiči. V rámu jsou dále zavěšeny 2 trakční motory s tlapovými ložisky, které čelně ozubeným převodem pohánějí dvojkolí.
Spalovací motor se nachází v zadní kapotě společně s trakčním generátorem. Motor je typu Caterpillar C15. Jedná se o vznětový řadový šestiválec s rozvodem OHC a přímým vstřikováním paliva. Chlazení motoru je vodní. Motor je řízen elektronickým systémem.
Trakční generátor je typu TA 611 a jedná se o 3fázový alternátor s cizím buzením. Střídavý proud je veden do 3fázového můstkového trakčního usměrňovače, který je chlazený vzduchem.
Trakční motory jsou typu SKD TE 015 C. Jsou to stejnosměrné sériové 4pólové elektromotory s cizí ventilací, které jsou trvale zapojeny do série.
Lokomotiva je vybavena elektrodynamickou odporovou brzdou. Regulace výkonu zajišťuje elektronický regulátor.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 709.4 |
Výrobce | ČMKS Holding |
Rok výroby | 2004 |
Vyrobeno ks | 1 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 2nápravová kapotová univerzální lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo |
Přenos výkonu | elektrický střídavě-stejnosměrný |
Trakce | nezávislá s el.přenosem výkonu |
Délka přes nárazníky | 9450 mm |
Délka rámu | 8050 mm |
Šířka | 3100 mm |
Výška | 4240 mm |
Rozvor náprav | 4700 mm |
Minimální poloměr oblouku | 100 m |
Služební hmotnost | 36 t |
Typ spalovacího motoru | Caterpillar C 15 |
Objem spalovacího motoru | 15,2 l |
Typ trakčních motorů | TE 015 C |
Trvalý výkon motoru | 392 kW |
Regulace motorgenerátoru | elektronický regulátor |
Maximální tažná síla | 108 kN |
Maximální rychlost | 80 km/h |