Ikdyž se nám prodejci snaží namluvit, že autobaterie jsou bezúdržbové, opak je pravdou. Stále potřebují pravidelně kontrolovat a dobíjet.
V tomto článku popíšu jak na to, aby nám autobaterie vydržela co nejdéle.
Zvlášť pokud autem jezdíte nepravidelně, nebo na kratší vzdálenosti. Anebo pokud máte „chcípáka“ tedy auto s naprosto zbytečným systémem start/stop, je třeba baterii pravidelně kontrolovat.
Každý start motoru odebere baterii velké množství energie a její obnovení z energie dodávané alternátorem nějakou dobu trvá. Takže pokud neujedeme po nastartování alespoň 30 km, baterie trpí.
Výrobci baterií do návodu píšou „najet po startu v průměru alespoň 12 km“. Jenže návody nikdo nečte. Navíc u tzv. moderních automobilů se používají „inteligentní“ alternátory, které dobíjejí baterii jen když sundáme nohu z plynu (prý úspora paliva).
Díky tomu baterie odejde během 3 let (tchánovi se podařilo ji odrovnat v prvním roce používání).
Je sice pravda, že baterie pro vozidla se systémem start/stop jsou konstruovány pro náročný provoz – mají označení EFB nebo AGM (ty jsou 3x dražší) – ale problém u nich nastane také (možná o něco později).
Udržet baterii funkční po delší dobu pomůže její pravidelná kontrola a dobíjení pomocí nabíječky autobaterií.
Můžete si koupit nebo zkonstruovat (pokud jste elektrotechnický nadšenec) tester autobaterií, který poměrně přesně ukáže její aktuální kapacitu. Nebo stačí i ten nejlevnější multimetr (lze koupit už za 200,- Kč), kterým lze změřit aktuální napětí baterie.
Pokud měříme multimetrem, tak klidové napětí baterie (měřené alespoň 5 hodin po zastavení auta), by se mělo pohybovat mezi 12,6 a 12,8 voltu (u typu AGM je to 12,9 voltu).
Pokud naměříme 12,4 voltu, je čas připojit nabíječku. A pokud naměříme méně, např. 12,2 voltu může se stát že už to baterie nepřežije.
Starší akumulátor si může o nabití říkat každé 3 měsíce až půl roku.
Preventivně bych dobíjení doporučil určitě před zimní sezonou, ale také i před letní dovolenou (tropická vedra urychlují vybíjení autobaterie).
Nabíjecí proud nabíječky by měl dosahova jedné desetiny kapacity akumulátoru. Tedy, pokud baterie má kapacitu 50 až 60 Ah, je vhodná nabíječka dávající proud 6 A (ampér). Každopádně se hodí nabíječka s možností přepínání velikosti dobíjecího proudu (a pokud máme motorku, tak i s dvojím napětím 6V a 12V).
Moderní „bezúdržbové“ baterie (tedy ty, které nejdou odvíčkovat) je lepší používat moderní nabíječky, které dávkují nabíjecí proud v nižších hodnotách a baterii neuvaří, jako např. 40 let stará trafonabíječka. S ní lze tyto baterie také nabít, ale je potřeba si pohrát s nastavením. Pokud u této staré nabíječky nelze měnit dobíjecí proud, raději ji s moderními bateriemi nepoužívejte.
Když už jednou váš akumulátor zemře, dávejte pozor při koupi nového. Musí mít nejen správnou kapacitu a správně umístěné kontakty, ale i správný typ (smůla pokud máte AGM, tady neušetříte).
Přeji mnoho spokojených kilometrů s vaší oblíbenou autobaterií.
Michal Šika - OK1MSI