Lokomotiva řady 181 je elektrická stejnosměrná lokomotiva pro těžkou nákladní dopravu. Její staré označení je E 669.1 a získala přezdívku Šestikolák jednička.
Vyráběla ji Škoda Plzeň ve dvou sériích v letech 1961 a 1962 s typovým označením Škoda 31E. Řadí se mezi lokomotivy I.generace.
Lokomotiva řady 181 vychází z prototypové řady 180 (E 669.0), jejich výroba proběhla ve dvou sériích. V první sérii bylo dodáno 80 lokomotiv (1961) ve druhé pak dalších 70 lokomotiv (dokončeno v roce 1962).
Lokomotivy z první série mohli jezdit i na tratích se sníženým stejnosměrným napětím 1,5 kV (samozřejmě se sníženým výkonem motorů).
Lokomotivy řady 181 byly navrženy výhradně pro těžkotonážní nákladní dopravu. Používají se ale i k postrkové službě. Dva stroje (181.024 a 181.040) jsou v majetku OKD Doprava (mají modrožlutý nátěr). Na Slovensku není z této řady ani jediný stroj.
I přes svůj věk jsou stále velmi oblíbené, a to i díky jednoduché konstrukci a spolehlivosti.
Lokomotiva je skříňová se dvěma koncovými stanovišti strojvedoucího s dveřmi pouze na levé straně. Mezi stanovišti je strojovna. Na obou bočnicích je pak šest obdélníkových oken.
Prostřednictvím čepů je rám pevně spojen se dvěma třínápravovými plně adhezními povozky s dvojitým odpružením. Primární odpružení je provedeno listovými pružnicemi, sekundární je provedeno vinutými ocelovými pružinami.
V každém podvozku jsou 3 trakční motory s lamelovými spojkami. Lokomotiva 180.002 se od 180.001 odlišuje použitím podvozků s tlapovými motory.
Brzdovou soustavu tvoří ruční brzda, samočinná tlaková brzda a přímočinná brzda.
Motory jsou stejnosměrné, šestipólové. Jsou řazeny do tří druhů zapojení. A to buď, šest motorů sériově zapojených (U = 500V), nebo dvě paralelní větve po třech sériově zapojených motorech (sério-paralel) (U = 1000V), a konečně tři skupiny po dvou motorech v sérii (sério-sério-paralel) (U = 1500V).
Regulace výkonu je odporová s litinovými odporníky na střeše s časově omezeným zatížením.
Odběr proudu z troleje zajišťují dva pantografy.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 91 54 7 181 xxx-x |
Výrobce | Škoda Plzeň |
Tovární označení | 31 E 1-2 |
Rok výroby | 1961 až 1962 |
Vyrobeno ks | 150 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 6nápravová skříňová nákladní lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Co´Co´ |
Trakce | stejnosměrná elektrická |
Trakční systém | 3 kV = |
Regulace výkonu | odporová |
Délka přes nárazníky | 18800 mm |
Délka skříně | 17560 mm |
Šířka | 2950 mm |
Výška se staženými sběrači | 4650 mm |
Pevný rozvor | 4800 mm |
Celkový rozvor | 13000 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 9400 mm |
Minimální poloměr oblouku | 125 m |
Služební hmotnost | 124,2 t |
Max.hmotnost na nápravu | 20,7 t |
Trvalý výkon | 2790 kW / 26101 kW |
Trvalá tažná síla | 213 kN |
Maximální tažná síla | 345 kN |
Maximální rychlost | 90 km/h |
1 – platí pro lokomotivy s inventárním číslem 001 až 080 (1.série) |