Lokomotiva řady 350 je dvousystémová elektrická lokomotiva. Její staré označení je ES 499.0. Má přezdívku Gorila nebo Krysa. Patří k nejrychlejším a nejvýkonnějším lokomotivám vyrobeným v ČSSR.
Byla vyráběna ve Škodě Plzeň v letech 1973 až 1975 pod továrním označením Škoda 55E. Na svou dobu měla moderní hranatý design. První prototyp byl dokončen v roce 1973. Lokomotivy řady 350 (ES 499.0) se staly prvními sériovými lokomotivami Škoda s novými unifikovanými podvozky a prvními lokomotivami ČSD s unifikovanými řídícími pulty.
V současnosti jsou ve vlastnictví ZSSK a od roku 1997 probíhají postupné rekonstrukce.
Lokomotivy řady 350 (ES 499.0) byly navrženy jako rychlíkové lokomotivy určené pro vysoké výkony, ale v podstatě předběhly stav tehdejší infrastruktury a tak nebyly dlouho využívány naplno.
Lokomotivy řady 350 jsou skříňové podvozkové lokomotivy s centrální strojovou a dvěma koncovými neprůchozími stanovišti strojvedoucího. Ta jsou přístupná dveřmi z obou stran lokomotivy. Ulička v strojovně vede podél pravé bočnice s okny. V centrální části je uzavřena dvířky, které jsou blokovány, je-li strojovna pod napětím.
Skříň lokomotivy má zkosená čela a je zhotovena z ocelových svařovaných plátů, které jsou na bočnicích vyztuženy vodorovnými prolisy. Na jedné bočnici jsou čtyři pevná obdélníková okna, na druhé jsou žaluzie pro sání ventilátorů trakčních motorů (po stranách) a uprostřed žaluzie pro sání ventilátorů rozjezdového a brzdového odporníku.
Lokomotivní rám je otočnými čepy spojen se dvěma hnacími podvozky typizované konstrukce. Podvozky jsou dvounápravové s dvojitým odpružením. V každém podvozku jsou dva trakční motory. Primární odpružení je provedeno vinutými pružinami doplněnými svislými hydraulickými tlumiči, sekundární pak dvěma vinutými pružinami na obou stranách podvozku.
Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO DK-GP), přímočinnou brzdou a elektrodynamickou brzdou.
Na střeše lokomotivy jsou umístěny dva polopantografy pro sběr proudu z troleje. Pod lokomotivním rámem je mezi podvozky zavěšen trakční transformátor typu ELH 7060-53. Je to olejem chlazený transformátor s pevným převodem, za ním je trakční usměrňovač z křemíkových diod.
Regulace výkonu je odporová, s možností trvalého zatížení rozjezdového odporníku (na rozdíl od lokomotiv I.generace).
Trakční motory jsou typu AL 4741 Flt, jež byly nově pro tuto řadu zkonstruovány. Jde o sériové stejnosměrné šestipólové stroje s kompenzačním vinutím. Motory jsou řazeny sériově a sério-paralelně.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 91 54 7 350 xxx-x |
Výrobce | Škoda Plzeň |
Tovární označení | 47 Em |
Rok výroby | 1973 až 1975 |
Vyrobeno ks | 3 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová skříňová rychlíková lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Trakce | elektrická stejnosměrná + střídavá |
Trakční systém | 3 kV = a 25 kV ~ 50 Hz |
Regulace výkonu | odporová |
Délka přes nárazníky | 16740 mm |
Délka skříně | 15500 mm |
Šířka | 2940 mm |
Výška se staženými sběrači | 4640 mm |
Pevný rozvor | 3200 mm |
Celkový rozvor | — |
Vzdálenost otočných čepů | 8300 mm |
Minimální poloměr oblouku | 120 m |
Služební hmotnost | 89,6 t |
Max.hmotnost na nápravu | 22,4 t |
Trvalý výkon | 4000 kW |
Trvalá tažná síla | 126 kN |
Maximální tažná síla | 210 kN |
Maximální rychlost | 160 km/h |