Lokomotiva řady 111 je stejnosměrná elektrická lokomotiva určená pro posun. Její dřívější označení je E 458.1. Její přezdívka je Žehlička nebo Tyristorka.
Tato lokomotiva je nástupcem řady 110 (E 458.0), které byly sice perfektní a plně se v provozu osvědčili, ale velmi rychle jim (v 70. letech) zastarala elektronika.
To byl hlavní důvod, kromě potřeby více středně těžkých a těžkých posunovacích lokomotiv, k vývoji nových lokomotiv, které dostaly označení E 458.1 ( řada 111). Tento nový typ již obsahoval polovodičové řízení, které bylo mnohem odolnější a efektivnější k častým rozjezdům, než odporníkové zařízení jejich předchůdkyň.
Lokomotivy opět vyráběla Škoda Plzeň pod továrním označením Škoda 78E. Lokomotiva byla vyráběna v letech 1981 až 1982.
Mechanické části lokomotivy byly odvozeny od předcházející řady 110. Takže se také jedná o podvozkovou kapotovou lokomotivu s vyvýšenou kabinou strojvedoucího uprostřed. Nicméně vnitřní uspořádání, vzhledem k odlišnému elektrozařízení, je velmi odlišné.
Na čelech lokomotivy jsou zřízeny plošiny pro posunovače, kabina strojvedoucího je přístupná z obou stran, uvnitř ní jsou diagonálně umístěny 2 řídící pultíky.
Lokomotiva má čtyři nápravy na dvou dvounápravových podvozcích, které jsou poháněny čtyřmi elektromotory. Lokomotiva má jeden pomocný kompresor na baterie a dva hlavní kompresory. Dále je lokomotiva vybavena ruční vřetenovou brzdou, přímočinnou brzdou a samočinnou tlakovou brzdou.
Přívod proudu z troleje je zajištěn jedním polopantografem, který je na střeše kabiny strojvedoucího.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 91 54 7 111 xxx-x |
Výrobce | Škoda Plzeň |
Tovární označení | 78 E |
Rok výroby | 1981 až 1982 |
Vyrobeno ks | 35 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | čtyřnápravová kapotová posunovací lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo’Bo’ |
Trakce | elektrická stejnosměrná |
Trakční systém | 3 kV = |
Délka přes nárazníky | 14400 mm |
Regulace výkonu | pulzní |
Délka rámu | 13160 mm |
Šířka | 3000 mm |
Výška se staženým sběračem | 4650 mm |
Pevný rozvor | 2800 mm |
Celkový rozvor | 9100 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 6300 mm |
Minimální poloměr oblouku | 120 m |
Služební hmotnost | 70,4 t |
Max.hmotnost na nápravu | 17,7 t |
Trvalý výkon | 760 kW |
Maximální tažná síla | 186 kN |
Maximální rychlost | 80 km/h |