Lokomotiva řady 111

29 Bře

Lokomotiva řady 111 je stejnosměrná elektrická lokomotiva určená pro posun. Její dřívější označení je E 458.1. Její přezdívka je Žehlička nebo Tyristorka.

Tato lokomotiva je nástupcem řady 110 (E 458.0), které byly sice perfektní a plně se v provozu osvědčili, ale velmi rychle jim (v 70. letech) zastarala elektronika.

To byl hlavní důvod, kromě potřeby více středně těžkých a těžkých posunovacích lokomotiv, k vývoji nových lokomotiv, které dostaly označení E 458.1 ( řada 111). Tento nový typ již obsahoval polovodičové řízení, které bylo mnohem odolnější a efektivnější k častým rozjezdům, než odporníkové zařízení jejich předchůdkyň.

Lokomotivy opět vyráběla Škoda Plzeň pod továrním označením Škoda 78E. Lokomotiva byla vyráběna v letech 1981 až 1982.

Mechanické části lokomotivy byly odvozeny od předcházející řady 110. Takže se také jedná o podvozkovou kapotovou lokomotivu s vyvýšenou kabinou strojvedoucího uprostřed. Nicméně vnitřní uspořádání, vzhledem k odlišnému elektrozařízení, je velmi odlišné.

Na čelech lokomotivy jsou zřízeny plošiny pro posunovače, kabina strojvedoucího je přístupná z obou stran, uvnitř ní jsou diagonálně umístěny 2 řídící pultíky.

Lokomotiva má čtyři nápravy na dvou dvounápravových podvozcích, které jsou poháněny čtyřmi elektromotory. Lokomotiva má jeden pomocný kompresor na baterie a dva hlavní kompresory. Dále je lokomotiva vybavena ruční vřetenovou brzdou, přímočinnou brzdou a samočinnou tlakovou brzdou.

Přívod proudu z troleje je zajištěn jedním polopantografem, který je na střeše kabiny strojvedoucího.

Technické údaje
Mezinárodní označení91 54 7 111 xxx-x
VýrobceŠkoda Plzeň
Tovární označení78 E
Rok výroby1981 až 1982
Vyrobeno ks35
Rozchod1435 mm
Typ vozidlačtyřnápravová kapotová posunovací lokomotiva
Uspořádání pojezduBo’Bo’
Trakceelektrická stejnosměrná
Trakční systém3 kV =
Délka přes nárazníky14400 mm
Regulace výkonupulzní
Délka rámu13160 mm
Šířka3000 mm
Výška se staženým sběračem4650 mm
Pevný rozvor2800 mm
Celkový rozvor9100 mm
Vzdálenost otočných čepů6300 mm
Minimální poloměr oblouku120 m
Služební hmotnost 70,4 t
Max.hmotnost na nápravu17,7 t
Trvalý výkon760 kW
Maximální tažná síla186 kN
Maximální rychlost80 km/h
Michal Šika - Kutilův zápisník