Lokomotiva řady 110

Lokomotiva řady 110 je elektrická posunovací lokomotiva pro stejnosměrnou napájecí soustavu 3 kV. Dřívější označení je E 458.0. Její přezdívka je žehlička.

Lokomotiva byla vyráběna v letech 1971 až 1973 ve Škodě Plzeň. Její tovární označení je Škoda 33 E. Na její výrobu v roce 1973 navázala výroba odvozené lokomotivy E 426.0 pro stejnosměrnou napájecí soustavu 1,5 kV (nyní řada 113).

V první generaci elektrických lokomotiv Škoda nebyla zahrnuta posunovací lokomotiva a k posunování se tedy využívalo dieselových lokomotiv.

Výstavba druhé generace lokomotiv byla zahájena právě projektem posunovací lokomotivy řady 110. První dva prototypy byly vyrobeny v roce 1971 a po jejich úspěšném otestování byly v roce 1972 zahájeny sériové dodávky. Celkově ve škodovce vyrobili 52 kusů.

Lokomotiva má vyvýšené stanoviště strojvedoucího (je koncipována jako kapotová, se sníženými kapotami a s centrální kabinou) s velkým rozhledem a ovládacím panelem na každé straně kabiny. Dveře do kabiny jsou na obou jejích stranách. Lokomotiva má samočinnou tlakovou, přímočinnou a ruční brzdu, je také vybavena elektrickým vytápěním vlaku. Je to čtyřnápravová lokomotiva

Z její koncepce (řady 110) vychází kromě lokomotiv řady 113, také řady 111 a řady 114.5, ale i pozdější lokomotiva řady 210 na střídavý proud.

Tyto lokomotivy (řada 110) jsou určené ke staničnímu posunu, kde nahradily dieselové lokomotivy řady 770 a 771, dále k přetahům vlaků a předtápění souprav. V omezené míře byly nasazovány i k tažení vlaků na kratší vzdálenosti (před pár lety jsem ji viděl táhnout vlak z nádraží Praha Bubny do Kladna).

K posunu se na nádražích využívá dodnes

Technické údaje
Mezinárodní značení91 54 7 11 xxx-x
VýrobceŠkoda Plzeň
Tovární označení33 E 0-1
Rok výroby1971 až 1973
Vyrobeno ks52
Rozchod1435 mm
Typ vozidlačtyřnápravová kapotová posunovací lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Trakceelektrická stejnosměrná
Trakční systém3 kV =
Délka přes nárazníky14400 mm
Délka rámu13160 mm
Šířka3000 mm
Výška se staženým sběračem4650 mm
Pevný rozvor2800 mm
Celkový rozvor9100 mm
Vzdálenost otočných čepů6300 mm
Minimální poloměr oblouku120 m
Služební hmotnost72 t
Max. hmotnost na nápravu18 t
Trvalý výkon800 kW
Maximální tažná síla186 kN
Maximální rychlost80 km/h
Michal Šika - Kutilův zápisník