Lokomotiva řady 113

Lokomotiva řady 113 elektrická lokomotiva na stejnosměrný proud, která je určená pro vedlejší tratě napájené soustavou 1,5 kV. Staré označení je E 426.0 a nese přezdívku Žehlička.

Lokomotiva je vlastně nástupcem lokomotiv řady E 422.0 (řada 100 – Bobinka), které se v 70.letech začaly blížit ke konci své ekonomické životnosti (návrh na obnovení jejich výroby byl zamítnut). Bylo tedy rozhodnuto, o vývoji nové řady lokomotiv odvozených z úspěšných posunovacích lokomotiv E 458.0 (řada 110).

Tyto lokomotivy měly jezdit totiž na tratích Tábor-Bechyně a Rybník-Lipno, které jsou elektrifikovány netypickým stejnosměrným systémem 1,5 kV. Vyráběla je opět Škoda Plzeň v roce 1973 pod továrním označením Škoda 33E.

Lokomotivy jsou koncipovány jako posunovací, ale vzhledem k tomu, že disponují elektrickým vytápěním, hodí se stejně dobře i pro tahání osobních vlaků. Navíc ještě slouží k tahání nákladních vlaků.

Konstrukce a mechanika je přejata z řady 110. Řada 113 je také kapotovaná se sníženými kapotami a centrální kabinou strojvedoucího, ta je přístupná bočními dveřmi. Na obou stranách lokomotivy jsou plošiny pro posunovače.

Hmotnost lokomotivy oproti jejímu vzoru je o 2 tuny na nápravu nižší. Stejnosměrné trakční motory jsou fixně řazeny do série (oproti řadě 110). Tím výkon klesl na polovinu.

Lokomotivy 113.001, 113.002 a 113.003 byly rekonstruovány a nově mají sérioparalelní řazení motorů. To v praxi znamená, že dosahují stejného výkonu i rychlosti jako řada 110.

V současnosti to jsou jediná vozidla ČD, která jsou určena pro provoz na tratích se stejnosměrným napájením 1,5 kV.
Technické údaje
Mezinárodní označení91 54 7 113 xxx-x
VýrobceŠkoda Plzeň
Tovární označení33 E 2
Rok výroby1973
Vyrobeno ks6
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová kapotová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Trakceel. stejnosměrná se sníženým napětím
Trakční systém1,5 kV =
Regulace výkonuodporová
Délka přes nárazníky14400 mm
Délka rámu13160 mm
Šířka2940 mm
Výška se staženým sběračem4640 mm
Pevný rozvor2800 mm
Celkový rozvor9100 mm
Vzdálenost otočných čepů6300 mm
Minimální poloměr oblouku120 m
Služební hmotnost64 t
Max.hmotnost na nápravu16 t
Trvalý výkon400 kW
Maximální tažná síla154 kN
Maximální rychlost50 km/h
Michal Šika - OK1MSI