Lokomotiva řady 113 elektrická lokomotiva na stejnosměrný proud, která je určená pro vedlejší tratě napájené soustavou 1,5 kV. Staré označení je E 426.0 a nese přezdívku Žehlička.
Lokomotiva je vlastně nástupcem lokomotiv řady E 422.0 (řada 100 – Bobinka), které se v 70.letech začaly blížit ke konci své ekonomické životnosti (návrh na obnovení jejich výroby byl zamítnut). Bylo tedy rozhodnuto, o vývoji nové řady lokomotiv odvozených z úspěšných posunovacích lokomotiv E 458.0 (řada 110).
Tyto lokomotivy měly jezdit totiž na tratích Tábor-Bechyně a Rybník-Lipno, které jsou elektrifikovány netypickým stejnosměrným systémem 1,5 kV. Vyráběla je opět Škoda Plzeň v roce 1973 pod továrním označením Škoda 33E.
Lokomotivy jsou koncipovány jako posunovací, ale vzhledem k tomu, že disponují elektrickým vytápěním, hodí se stejně dobře i pro tahání osobních vlaků. Navíc ještě slouží k tahání nákladních vlaků.
Konstrukce a mechanika je přejata z řady 110. Řada 113 je také kapotovaná se sníženými kapotami a centrální kabinou strojvedoucího, ta je přístupná bočními dveřmi. Na obou stranách lokomotivy jsou plošiny pro posunovače.
Hmotnost lokomotivy oproti jejímu vzoru je o 2 tuny na nápravu nižší. Stejnosměrné trakční motory jsou fixně řazeny do série (oproti řadě 110). Tím výkon klesl na polovinu.
Lokomotivy 113.001, 113.002 a 113.003 byly rekonstruovány a nově mají sérioparalelní řazení motorů. To v praxi znamená, že dosahují stejného výkonu i rychlosti jako řada 110.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 91 54 7 113 xxx-x |
Výrobce | Škoda Plzeň |
Tovární označení | 33 E 2 |
Rok výroby | 1973 |
Vyrobeno ks | 6 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová kapotová univerzální lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Trakce | el. stejnosměrná se sníženým napětím |
Trakční systém | 1,5 kV = |
Regulace výkonu | odporová |
Délka přes nárazníky | 14400 mm |
Délka rámu | 13160 mm |
Šířka | 2940 mm |
Výška se staženým sběračem | 4640 mm |
Pevný rozvor | 2800 mm |
Celkový rozvor | 9100 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 6300 mm |
Minimální poloměr oblouku | 120 m |
Služební hmotnost | 64 t |
Max.hmotnost na nápravu | 16 t |
Trvalý výkon | 400 kW |
Maximální tažná síla | 154 kN |
Maximální rychlost | 50 km/h |