Motorový vůz řady 854

Motorový vůz řady 854 je 4nápravový motorový osobní vůz s hydrodynamickým přenosem výkonu. Jeho přezdívka je Edita.

Jelikož se stav vozů řady 853 a 852 stále zhoršoval a poruchovost rostla, rozhodly ČD, že si část vozů těchto řad zrekonstruují. Původně se plánovalo vozy přestavět na diesel-elektrické provedení, ale nebylo to realizováno.

K rekonstrukci prvního vozu 853.030-5 se přikročilo až roku 1997. Prováděla je firma PARS Nova v Šumperku, protože již v minulosti (ještě jako ŽOS Šumperk) se zde prováděly opravy vozů řady 850853. Po rekonstrukci dostal vůz nové označení 854.030-4. Rekonstrukce druhého vozu začala v roce 1999, měl být rekonstruován vůz 852.016-5, který byl havarovaný. Na konci roku 1999 byla rekonstrukce dokončena a vznikl tak vůz 854.216-9, oproti prvnímu rekonstruovanému vozu získal tento několik vylepšení. Sériové rekonstrukce začaly roku 2000 a probíhaly do roku 2006.

Z výše uvedeného nám vyplývá, že u vozů řady 853 rekonstruovaných na řadu 854, zůstává stejné inventární číslo, zatímco u vozů řady 852 se inventární číslo mění připočtením 200 k původnímu inventárnímu číslu.

Rekonstruované motorové vozy řady 854 jsou určeny pro osobní a spěšné vlaky a rychlíky na důležitějších motorizovaných tratích ČD. Motorové vozy jsou provozovány hlavně s přípojnými vozy řady 053.

I přesto, že byl při rekonstrukcích kompletně demontován interiér, samotné půdorysné uspořádání se oproti řadám 852 a 853 nezměnilo. Na obou koncích vozu jsou stanoviště strojvedoucího. K přední kabině, která je neprůchozí a je přístupná dveřmi na levé straně, přiléhá strojovna. Za ní navazuje zavazadlový oddíl (přístupný z obou stran dveřmi) přizpůsobený k přepravě bicyklů.

Do zavazadlového oddílu zasahuje toaleta, která je přístupná z prvního nástupního prostoru. Oba nástupní prostory jsou přístupné jednokřídlými předsuvnými dveřmi z obou stran. Na první nástupní prostor navazuje velkoprostorový oddíl (II. třída) se sedačkami v uspořádání 2+2 proti sobě a podélnými policemi na zavazadla.

Celková kapacita vozu jest 98 míst, z toho je 48 míst k sezení a 50 míst ke stání. Za oddílem pro cestující se nachází druhý nástupní prostor a za ním je druhá kabina strojvedoucího. Ta je průchozí. Vytápění zajišťují teplovodní agregáty.

Skříň vozu je samonosná svařovaná s oblými čely. Otočnými čepy je spojena s dvěma dvounápravovými kolébkovými podvozky. Jeden je hnací a druhý je běžný. Skříň je původní, je ale repasována. Kolébky jsou odpruženy vinutými pružinami sekundárního odpružení s novými hydraulickými tlumiči. Primární odpružení je také provedeno vinutými ocelovými pružinami.

Ve strojovně se nachází nový motor Caterpillar 3412 E DI-TA. To je 4 taktní naftový dvanáctiválec s válci do V. Motor má přímé vstřikování, dvě turba, vodní chlazení. Regulace výkonu je mikroprocesorová.

K motoru je připojena původní hydrodynamická převodovka ČKD H 750 M. Ta je ale uložena v nové litinové skříni a je zavěšena pod zavazadlovým prostorem. Převodovka je hydrodynamická se třemi měniči, automatickým řazením a reverzací. Z převodovky se pohyblivé síly přenášejí na nápravy kardanovým hřídelem.

Vůz je vystrojen ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO BSE) a přímočinnou brzdou (DAKO BP).

Technické údaje
Mezinárodní označení95 54 5 854 xxx-x
RekonstrukcePars Nova Šumperk
Rok rekonstrukce1999 – 2006
Vyrobeno ks50
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravový motorový osobní vůz
Uspořádání pojezdu2´B´
Přenos výkonuhydrodynamický
Trakcenezávislá s hydrodynamickým přenosem
Vytápěníteplovodní
Regulace výkonumikroprocesorová
Míst k sezení 48
Míst ke stání50
Délka přes nárazníky24790 mm
Vzdálenost otočných čepů17200 mm
Výška4200 mm
Šířka2883 mm
Rozvor podvozku2400 mm
Minimální poloměr oblouku120 m
Služební hmotnost51,5 t
Typ spalovacího motoruCaterpillar 3412 E DI-TA
Objem motoru27 l
Velikost palivové nádrže1600 l
Trvalý výkon motoru588 kW
Maximální rychlost120 km/h
Michal Šika - OK1MSI