Elektrická jednotka řady 470 byla prototypem vlakové soupravy pro příměstskou dopravu. Její staré označení je EM 499.0 a její přezdívka je Kraken.
Její vývoj začal po dlouhé odmlce po řadě 460, jejíž kapacity již byly nedostatečné (také proto, že šlo o jednopodlažní jednotku. A jediné 2 dodané prototypy byly vyrobeny v roce 1991.
Jednotka se skládá ze dvou motorových vozů řady 470 a tří vložených patrových vozů řady 070. Koncové trakční vozy řady 470 jsou jednopodlažní. Celková kapacita soupravy dosahuje 1354 míst, z toho je 590 míst k sezení a 764 ke stání.
Trakční vozy jsou od čela ke konci rozčleněny takto – stanoviště strojvedoucího, přední strojovna, přední nástupní prostor, přední oddíl pro cestující, zadní nástupní prostor, zadní oddíl pro cestující a zadní strojovna.
Stanoviště strojvedoucího je neprůchozí a je přístupné jedněmi dveřmi na levé straně a dveřmi z přední strojovny. Přední strojovna je přístupná z kabiny strojvedoucího, potom montážními bočními dveřmi nebo z nástupního prostoru. V ní jsou instalována trakční zařízení – měniče trakčních motorů, stykače, přepínače směru a vyhlazovací tlumivky.
Z přední strojovny vede chodba se schůdky do sníženého předního nástupního prostoru. Z této chodby je přístupné WC a malý oddíl pro cestující se čtyřmi sedadly.
Nástupní prostory jsou přístupné předsuvnými dvoukřídlými dveřmi s pneumatickým ovládáním. Strojvedoucí dveře pouze odjistí a cestující si příslušné dveře otevře sám.
V hlavním předním oddílu pro cestující je 38 sedadel, uspořádaných dle schématu 2+2 proti sobě. Zadní oddíl pro cestující je zvýšený a nabízí 15 míst k sezení. Za ním je již koncová strojovna, která je průchozí chodbou vedoucí k můstkovému přechodu do dalšího vagonu. Ve zvýšené části střechy nad zadní strojovnou je brzdový odporník.
Vložený vůz je rozdělený na přední zvýšený oddíl pro cestující, přední prostor s toaletou a schodištěm do druhého patra, přední nástupní prostor, centrální hlavní oddíl pro cestující, zadní nástupní prostor, zadní prostor s toaletou a schodištěm a zadní zvýšený oddíl pro cestující s přechodem do dalšího vozu.
Vozy mají lehkou samonosnou skříň svařovanou z ocelových profilů. Tato kostra je potažena rovnými plechy na bočnicích a čelech, vlnitými plechu na střechách a laminátovými plochami na postranních a střešních částech předních čel hnacích vozů.
Skříně jsou otočnými čepy spojeny vždy se dvěma podvozky, které jsou u trakčních vozů 470 hnací a u vložených vozů 070 běžné. Vypružení podvozků je dvoustupňové. Primární je provedeno vinutými ocelovými pružinami, sekundární pak zajišťují vzduchové pružiny usazené na silentblocích.
V každém hnacím podvozku jsou dva trakční motory. Soupravu tedy pohání celkem 8 motorů. Brzdná soustava se skládá z ruční brzdy, pneumatické brzdy (samočinné tlakové, přímočinné, doplňkové a parkovací) a elektrodynamické brzdy.
K odběru proudu sloužily dva polopantografy umístěné na střeše obou hnacích vozů. Před časem ale byly přední sběrače odmontovány, takže na hnacích vozech je jen po jednom sběrači.
Trakční motory jsou trvale řazeny do série. Jsou to stejnosměrné čtyřpólové elektromotory, vzniklé modernizací motorů z jednotek řady 460. Regulace výkonu je tyristorová.
Technické údaje | |
---|---|
Elektrická jednotka složená – 470 + 070 + 070 + 070 + 470 | |
Mezinárodní označení | 94 54 1 470 xxx-x, 94 54 1 070 xxx-x |
Výrobce | Vagonka Studénka, MEZ Vsetín, MEZ Postřelmov, Škoda Plzeň, ČKD Praha |
Rok výroby | 1990 – 1991 |
Vyrobeno ks | 2 |
Trakce | elektrická stejnosměrná |
Trakční systém | 3 kV = |
Typ vozidla | 5 vozová osobní dvoupodlažní jednotka |
Délka přes nárazníky | 132000 mm |
Šířka | 2820 mm |
Výška se staženými sběrači | 4650 mm |
Min.poloměr oblouku | 120 m |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´+2´2´+2´2´+2´2´+Bo´Bo´ |
Služební hmotnost | 266 t |
Míst k sezení | 590 |
Míst ke stání | 764 |
Topení | elektrické teplovzdušné |
Rozchod | 1435 mm |
Trvalý výkon | 1952 kW |
Maximální rychlost | 120 km/h |
Hnací vůz řady 470 | |
Délka přes nárazníky | 26400 mm |
Rozvor náprav | 2600 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 18600 mm |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Služební hmotnost | 67 t |
Míst k sezení | 61 |
Míst ke stání | 100 |
Trvalá tažná síla | 71 kN |
Maximální tažná síla | 131 kN |
Regulace výkonu | tyristorová |
Vložený vůz řady 070 | |
Délka přes nárazníky | 26400 mm |
Rozvor náprav | 2400 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 19500 mm |
Uspořádání pojezdu | 2´2´ |
Služební hmotnost | 44 t |
Míst k sezení | 156 |
Míst ke stání | 188 |