Lokomotiva řady 114.5

19 Dub

Lokomotiva řady 114.5 je elektrická lokomotiva na stejnosměrný proud určená pro posun. Jelikož byla vyráběna v letech 1996-2000 nemá již původní značení. Patří mezi škodovácké lokomotivy III generace. A také má přezdívku Žehlička.

Lokomotivu vyráběla Škoda Plzeň pod továrním označením Škoda 90E. Na jejím vývoji ze začalo pracovat v roce 1990, ještě pro ČSD. Nicméně byly dokončeny pro Doly Nástup Tušimice.

Konstrukčně byla odvozena od lokomotiv řady 110 a 113. Lokomotiva je navržena pro posun a práci na svážných pahrbcích a pro lehkou traťovou službu.

Lokomotivy řady 114.5 jsou kapotového typu s centrální vyvýšenou kabinou strojvedoucího. Na rozdíl od předchůdkyň (řada 110, 113) je kabina hlukově i tepelně izolovaná a má zabudovanou klimatizaci. Hlavní rám je snížený.

Pojezdová část je tvořena dvěma novými dvounápravovými podvozky s dvojitým odpružením, které jsou spojeny s hlavním rámem dvojicí otočných čepů.

Brzdná soustava je složena z ruční brzdy, samočinné tlakové brzdy, přímočinné brzdy, doplňkové brzdy a elektrodynamické brzdy.

Trakční motory jsou moderní střídavé třífázové asynchronní motory, které jsou zapojeny paralelně. Pro výrobu střídavého napětí je lokomotiva osazena napěťovými střídači (původně měly být proudové).

Elektrická energie je z troleje snímána jedním polopantografem, který je na kabině strojvedoucího.

Lokomotivu je možné napájet také z akumulátorového vozu a tak může být provozována i na neelektrifikovaných tratích.

Technické údaje
Mezinárodní označení91 54 7 114.5xx-x
VýrobceŠkoda Plzeň
Tovární označení90 E 0-1
Rok výroby1996 až 2000
Vyrobeno ks4
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová kapotová posunovací lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Trakceelektrická stejnosměrná
Trakční systém3 kV =
Regulace výkonumikroprocesorová
Délka přes nárazníky14560 mm
Délka rámu13160 mm
Šířka2750 mm
Výška se staženým sběračem4250 mm
Pevný rozvor2500 mm
Vzdálenost otočných čepů6300 mm
Minimální poloměr oblouku90 m
Služební hmotnost72 t
Max.hmotnost na nápravu18 t
Trvalý výkon1600 kW
Maximální tažná síla180 kN
Maximální rychlost100 km/h
Michal Šika - Kutilův zápisník